Har i alla år trott att eftersom den inte "blöder" så är den måhända bättre för miljön. Lätt att stryka på, blir tunna tunna skikt och den fungerar mot på - växning. Bara att spola av.
Och jag har sett båtbottnar. Var med i sjösättningslaget i 25 år och förstås kunnat kolla under alla år. Jisses vilken beväxning det kan bli.
Vid läsning litet här och litet där framstår det som oklart vem som initierat i Sverige. EU har ju sagt sitt.
Och de faktiska siffrorna som rör giftighetsgraden? SXK har, som jag minns det, flera ggr kunnat konstatera att läckaget är ytterst litet.
Är detta grundat på vetenskap och beprövad erfarenhet??
När jag köpte båten 2002 tillbringade jag en vecka med att för hand skrapa bort 16 års dansk bottenfärg. Ett förskräckligt arbete som medförde både kiropraktor och sjukgymnastik långt efter. Men fint blev det. Ett bra lager epoxi under till att "bottna" med (botten behandlades med epoxi redan vid tillverkningen). Det blev en fantastiskt jämn och fin botten.
Enl säljaren hos Hjertmans kan man inte måla direkt ovanpå utan färgen måste tas bort. Om detta stämmer kommer ju mängder av färgrester att hamna i naturen (om man nu inte lägger presenning under). Och ett förfärligt arbete igen. Men nu är jag 22 äldre......

Jag gick dit för att köpa mig ett lager men si den fanns icke, Uppenbarligen sent ute.IOFs har jag till nästa säsong men sen då????
Så vad skall en stackars båtägare göra?? Tacksam för synpunkter/erfarenheter. Antar att det är många som använder denna färg.