Renovera inplastad järnköl

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Jansal
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 04 okt 2023, 17:46

Renovera inplastad järnköl

Inlägg av Jansal » ons 04 okt 2023, 18:07

Hejsan,

Har en maxi magic där hela järnkjölen förutom bulben är inplastad. På ena sidan av kjölen, mitt på, så har plasten delaminerat ifrån järnet och plasten pressats ut. Cirka en 40cm lång spricka i plasten. Se bild. Utöver denna skadan så är det några sprickor i plasten men ingen delaminering utöver den på bilden.

Nu är frågan hur jag bäst åtgärdar detta 🤔
Antingen reparera skadan eller slipa bort all plast?
Om jag bestämmer mig för att slipa rent hela kjölen och bara måla den, måste jag isåfall lossa kjölen ifrån botten för att det skall bli bra? Tänker på skarven mellan skrov och kjöl.

Tack på förhand
Jan
Bilagor
20230916_191525.jpg

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Renovera inplastad järnköl

Inlägg av Peter_K » tor 05 okt 2023, 06:36

Är den verkligen inplastad?
Det är inte så att den är spacklad..?
I så fall - om spacklet släpper, ta bort, rostskyddsbehandla hela kölen, spackla igen.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Renovera inplastad järnköl

Inlägg av Anders S » tor 05 okt 2023, 08:23

Det hela är inte så komplicerat (men det kan bli litet jobb.

Börja med att bryta upp det som släppt. Det som inte sitter fast måste bort. Sedan tror jag också på Peters misstanke, att det handlar om spackel, kanske med glasfiber - inte ett lager plast runt kölfenan. Det vore märkligt att göra så. Men det ger sig.

När du vet hur det ligger till gäller det att spackla rätt. Då brukar man grunda först och spackla ovanpå den rostskyddande färgen, och så kan man göra även om man bara bättrar vid skadan. Men allt som sitter löst måste bort.
Anders S

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Renovera inplastad järnköl

Inlägg av Anders » tor 05 okt 2023, 10:19

Jag är också tveksam till att kölen skulle vara inplastad. Det är i så fall något som gjorts i efterhand. Maxi Magics kölar är inte inplastade som standard.
/Anders L

Jansal
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 04 okt 2023, 17:46

Re: Renovera inplastad järnköl

Inlägg av Jansal » tor 05 okt 2023, 18:07

Tack för svar. Jo fel av mig. Det stämmer att den är spacklad och inte plastad. Om jag lossar allt löst och grundar med rostskyddsfärg, behöver jag gå på med epoxi också före eller efter spacklet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Renovera inplastad järnköl

Inlägg av Anders S » tor 05 okt 2023, 21:14

Jansal skrev:
tor 05 okt 2023, 18:07
Tack för svar. Jo fel av mig. Det stämmer att den är spacklad och inte plastad. Om jag lossar allt löst och grundar med rostskyddsfärg, behöver jag gå på med epoxi också före eller efter spacklet?
Det finns två skolor: Den ena går ut på att kölen görs alldeles metallren, och så målar mad epoxybaserad grundfärg för järn. Då spacklar man som regel ovanpå färgen och räknar med att den sitter bra på den rena metallytan (och det gör den, som regel). Det blir vanligen mycket bra, men kräver mycket arbete och rätt stora mängder färg (fem till sju lager kan behövas).

Den andra skolan går ut på att det i praktiken kan bli svårt att få kölen metallren (det beror på väder, arbetsplatsen, verktygen, tidsfaktorer etc), och så målar man någon korrosionshämmande grundfärg, och accepterar att det med tiden blir rostgenomslag (det kan dröja flera år). Då är det ofta bättre att spackla till slät yta under färgen, ungefär som när man lagar rost på en bil (rosten måste bort, men man rör kanske inte de ytor som är fina). Är större delen av kölen slät och rostfri kan man spara tid och ansträngning på detta, och skjuta upp storjobbet en (ibland lång) tid.
Anders S

Jansal
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 04 okt 2023, 17:46

Re: Renovera inplastad järnköl

Inlägg av Jansal » sön 08 okt 2023, 19:50

Okej. Har möjlighet att stå inne i varmgarage på vintern så kommer försöka göra det ordentligt även om jag kanske inte slippar bort mer än vad som är dåligt. Vad för spackel borde jag använda efter jag grundat med epoxyfärg? Går det måla bottenfärg direkt på spacklet sen?
Jan

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Renovera inplastad järnköl

Inlägg av KaptenKlant » mån 09 okt 2023, 19:45

epoxispackel!!
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Renovera inplastad järnköl

Inlägg av Anders S » tor 12 okt 2023, 09:55

Jansal skrev:
sön 08 okt 2023, 19:50
Okej. Har möjlighet att stå inne i varmgarage på vintern så kommer försöka göra det ordentligt även om jag kanske inte slippar bort mer än vad som är dåligt. Vad för spackel borde jag använda efter jag grundat med epoxyfärg? Går det måla bottenfärg direkt på spacklet sen?
Jan
Som redan sagts, epoxyspackel. Helt litet räcker långt, att upptäcka att man "blaffat på" i onödan leder bara till mer slipning, mer besvär och kanske att man måste bättra färgen igen.

Efter att du grundat med epoxyfärg, slipat till rimlig släthet och är nöjd med finishen (det är allmänt bra för seglingen i lätta vindar att ha slät botten) så föreslår jag att du målar med en grundfärg, för att få bra vidhäftning. Vi rensade 8-10 års bottenfärg i våras, och lade ett skikt Primocon för att säkerställa att bottenfärgen fäste på den mogna epoxy-ytan utan att behöva slita på epoxyskiktet med en grundslipning. Detta fungerade utmärkt, bottenfärgen sitter mycket bra. Vi använder också knepet att måla med skilda nyanser av bottenfärgen, för att undvika att man målar i onödan (västkustfärg) utan ser då det är dags. När den röda skymtar målar man, men bara där.
Anders S

Skriv svar