Uppföljning -teak i sittbrunnen II

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Uppföljning -teak i sittbrunnen II

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 22 sep 2023, 12:40

Nu är teakdurken färdig och på plats och måste jag säga - blev väldigt snyggt. Om jag bara begrepp hur skulle bilder kunna visas.

Det var emellertid inte så lätt att göra - aldrig nåtat förr. Jag lade ingen plastremsa i botten på nåten och det tycks peppar o peppar fungera ändå. Får väl se längre fram.
Problemet för mig blev att även om ribborna skulle hålla 13 mm tjocklek så var naturligtvis två något tunnare vilket iofs inte syns men blev litet kluddigt när jag skulle få bort överflödig nåt. Jag maskerade faktiskt hela durken med slits såklart för nåten och det var bra faktiskt; nåtmassa som hamnat på själva ribban var inte lätt att få bort; använde 80 slippapper och "multimaskin" - och avslutade sen med 180 papper.
Viktigt var ett skarpt stämjärn för att ta bort huvuddelen av nåtmassan som buktade upp; mina gamla stämjärn var just för gamla och trots slipning värdelösa.
Jag använde inte Sikaflex utan en nåtmassa från Hjertmans (TDS SIS-440 Nåtmassa Svart), behövde ingen primer - fungerade bra. Tunna vinylhandskar (Biltema) var oundgängliga, nåtmassa har en fenomenal förmåga att sätta sig överallt.
Kostnaden: Ribbor c:a 1300:- nåtmassa 1200:- (gick åt mycket) nåtmassepistol (Jula) med extra kraft (c:a 500 -men den kan ju användas till annat) samt skruv c:a 100:-
Så totalt c:a 2600:- för materialet.

Skriv svar