IF, årgångar?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
brasse
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 20:18

IF, årgångar?

Inlägg av brasse » ons 20 sep 2023, 21:14

Hej!

Har blivit erbjuden att köpa en IF från 1969 och undrar om det finns några för/nackdelar med de olika årgångararna? Är också nyfiken över båtarnas förväntade livslängd och hur många år det kan finnas kvar i en båt som redan är över 50 år gammal?

Är nybörjare och syftet med båten är främst att utveckla mitt seglande och göra både kortare och längre utflykter i skärgården. Mottar gärna även andra tips om vad jag bör inspektera innan eventuellt köp!

Tack på förhand! :)

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: IF, årgångar?

Inlägg av Fredrik » tor 21 sep 2023, 11:36

En IF från 1969 har förmodligen den guldfärgade äggformade masten från Proctor? Det är en bra sak.
De tidigare IF-båtarna hade gummilister kring fönstren, lite senare kom fönstren med aluminiumramar runt fönstren. De nya är bättre, men så länge det håller tätt är det bra.
En svag punkt är balken som sitter under masten. Särskilt om det sitter en elkontakt bredvid mastfoten kan vatten tränga in i balken och den kan ruttna. Detta är väldigt krångligt att laga då man måste riva ut inredning ur båten och öppna upp taket under mastfoten. Man märker att balken är mjuk om man spänner upp riggen och den inte håller spänningen, utan masten "sätter sig".

Det finns väl inga speciella problem med en IF-båt från -69 jämfört med en nyare IF-båt, alla är gamla. Det beror på hur väl den blivit omhändertagen.

Balken för storskotet kan med tiden ruttna och behöva bytas ut. Gångjärnen till rodren slits ut med åren och kan behöva renoveras/bytas ut. Kontrollera genomföringar och kranarna till självlänsar.

På det stora hela blir priset efter båtens skick. Är båten välskött och det är fina segel och nyare dynor och en bra motor skulle jag kunna tänka mig att den är kan vara värd upp mot 30-40000 kr. Behöver du köpa nya dynor/segel och göra renoveringar ligger priset nog snarare i spannet 5-15000 kr.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: IF, årgångar?

Inlägg av Nils_D » tor 21 sep 2023, 15:31

Det finns massor med information om IF på IF-förbundets hemsida och i deras forum, inklusive om skillnader mellan olika årgångar. Så första tipset är att kolla där.
https://ifboat.se/

De allra första båtarna skiljer sig från hur det blev sedan i två avseenden. Några har ingen lucka till förpiken på fördäck, och de första har en öppen planlösning utan skott mellan förpik och ruff.

Sedan är det som Fredrik påpekar i sitt inlägg minst lika viktigt att se vad som gjorts och inte gjorts med det aktuella objektet genom åren. Fredrik nämner flera av de viktigaste för just IF. Mycket viktigt tycker jag är ventilerna till självlänsarna. Sköter man dem verkar originalventiler hålla länge. Men många har inte skött dem , och de är till skllnad från det mesta andra lite besvärliga att underhålla och att kontrollera, vilket gör att jag nämner det särskilt här,

Personligen tycker jag att de senaste årgångarna med de senaste Proctormasterna är att föredra för att där kommer alla fall och trimlinor ut i akterkant på masten, vilket gör det lättare att dra ner dem till sittbrunnen. Det är en stor fördel, tycker jag, att slippa gå upp på däck . Men det kan också fixas på äldre master på lite olika sätt.

Och sedan allt det vanliga vid köp av en begagnad båt. Hur är seglen, dynorna, vinscharna osv.

Skriv svar