Linlöpare/linledare till äldre Furlex

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Linlöpare/linledare till äldre Furlex

Inlägg av marede » ons 20 sep 2023, 15:59

Min linledare gick sönder under höstens avmastning. Den verkar inte gå att få tag på som reservdel längre, är det någon som suttit i samma båt och tillverkat en egen, eller kört utan? Det gäller en Furlex Typ B Mk II (1987-1997).

Jag tar tacksamt emot erfarenheter.

Butikens tips var att söka begagnad del, eller byta hela systemet. Begagnad del verkar bli svårt att hitta då det verkar vara denna delen som går sönder och det är fler som jagar. Byta hela systemet (som i övrigt fungerar alldeles utmärkt) känns lite onödigt dyrt.

20230920_083858.jpg
Bild på trasig del
Linledare C8 skiss.png
Linledare C8 skiss
Linledare C8 artikelnummer.png
Linledare C8 artikelnummer
//Martin
Najad 34 HR -77

Vilda
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 21:15

Re: Linlöpare/linledare till äldre Furlex

Inlägg av Vilda » ons 20 sep 2023, 18:48

Kolla med Riggarna i Göteborg, de har rätt mycket begagnat.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Linlöpare/linledare till äldre Furlex

Inlägg av marede » ons 20 sep 2023, 19:31

Tack, bra tips, det ska jag göra.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Linlöpare/linledare till äldre Furlex

Inlägg av Anders S » tor 21 sep 2023, 09:32

Om du inte hittar en reservdel (fråga också Selden direkt) så kan man fundera på om linlöparen egentligen behövs. En fast monterad linlöpare, placerad så att draget kommer i "tangentens riktning" - i både sida och höjd - kan fungera. Kanske kan fästas på däck, med en lagom teakkloss som distans. Det finns system som inte har en dedikerad linförar, t ex en del Facnor och Plastimo har bara en "lagom öppning".

Sedan sitter ju linkåpan fast i andra delen av armen, och den kan ju behöva förhindras att följa med runt.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Linlöpare/linledare till äldre Furlex

Inlägg av marede » tor 21 sep 2023, 10:09

Anders S skrev:
tor 21 sep 2023, 09:32
Om du inte hittar en reservdel (fråga också Selden direkt) så kan man fundera på om linlöparen egentligen behövs. En fast monterad linlöpare, placerad så att draget kommer i "tangentens riktning" - i både sida och höjd - kan fungera. Kanske kan fästas på däck, med en lagom teakkloss som distans. Det finns system som inte har en dedikerad linförar, t ex en del Facnor och Plastimo har bara en "lagom öppning".

Sedan sitter ju linkåpan fast i andra delen av armen, och den kan ju behöva förhindras att följa med runt.
Ja, jag såg att Furlex nya system saknar armen med linledare så utifrån det kanske jag kan klara mig utan. Funderade på om någon varit i samma sits som jag och testat utan, men det skiljer så så klart från båt till båt beroende på vilka vinklar linan fortsätter akteröver och var nästa linlöpare sitter. För mig sitter rullen en bit upp från däck så jag får nog sätta en linlöpare på en arm från pulpiten i så fall.

Bra tanke kring kåpan, jag får dubbelkolla att den inte kan snurra med i så fall. Men jag tycker att den borde vara fixerad i fästet till systemet och därmed inte kunna rotera.

Jag har ju faktiskt båda delarna kvar, tror du man vågar sig på att låta svetsa ihop delarna, blir en sådan svets hållfast? Det vore ju i så fall den enklaste och säkert billigaste lösningen.

Screenshot_20230921-105907_Gallery.jpg
Screenshot_20230921-110058_Gallery.jpg
Screenshot_20230921-105959_Gallery.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Linlöpare/linledare till äldre Furlex

Inlägg av Peter_K » fre 22 sep 2023, 09:15

Ja, ett block i ett Noa-fäste på pulpit borde vara klockren ersättning för linlöparen.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Linlöpare/linledare till äldre Furlex

Inlägg av marede » fre 22 sep 2023, 09:58

Peter_K skrev:
fre 22 sep 2023, 09:15
Ja, ett block i ett Noa-fäste på pulpit borde vara klockren ersättning för linlöparen.
Ja, det blir nog något sådant om jag inte får till en bra svetsning.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Linlöpare/linledare till äldre Furlex

Inlägg av Anders S » mån 25 sep 2023, 22:37

marede skrev:
tor 21 sep 2023, 10:09

Jag har ju faktiskt båda delarna kvar, tror du man vågar sig på att låta svetsa ihop delarna, blir en sådan svets hållfast? Det vore ju i så fall den enklaste och säkert billigaste lösningen.


Man kan såklart fråga en svetsnisse om vad han vågar lova, men det är ju inte lätt att få det snyggt eller ens hållbart. Skadan syns väl knappt, så "det snygga" kan man kanske strunta i. Men ett block på pulpiten tror jag blir helt OK. Ett ledblock kostar nog inte mer än 200 kronor.
https://www.watski.se/block-med-swivel- ... kMQAvD_BwE
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Linlöpare/linledare till äldre Furlex

Inlägg av marede » ons 18 okt 2023, 04:44

Jag fick tag på en begagnad del från Riggarna, de hade en (1) sådan del på hyllan, som dessutom visade sig vara i rätt dimension. Får monteras till våren då masten nu ligger inpackad/oåtkomlig. Kändes som den enklaste fixen om än inte billigaste. Så har jag svetsning eller pulpitblock som steg 2 om det skiter sig igen.

Tack för tipsen och engagemang, värdefullt som alltid :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar