Byte eller renovering av skotwinch

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Be-Be
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 30 aug 2023, 13:46

Byte eller renovering av skotwinch

Inlägg av Be-Be » ons 30 aug 2023, 14:04

Köpte i våras en Triss Magnum 600 från 1979. Underhållet är generellt eftersatt så behöver en hel del ovårdnad.

Skotwincharna är troligen orginal och i behov av antingen renovering eller byte. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hade tacksamt tagit emot tips och råd.

Jag har fått förslag på ersättnings winch av MOORY men vet inte hur det är med infästningar, Vad jag kan se sitter det en central bult. Är det någon som vet?

Mvh//Leif
Bilagor
20230817_173118.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byte eller renovering av skotwinch

Inlägg av Anders S » ons 30 aug 2023, 20:57

Jag föreslår att du försiktigt delar winchen och gör den alldeles ren. Sedan sätter du ihop den med tunt fett och olj i låsklackarna. Om jag minns rätt är Barlow hopsatta med en central skruv som man lossar med en insexnyckel. Tänk nu på att winschen troligen har sk "imperial"-mått, så insexnyckel skall vara i tum-mått. Ditt första problem är att få loss skruven, sedan att få loss trumman. Den kan du försiktigt lyfta med en stor mejsel som hävarm.

Barlow är "bra" winschar och kan bli helt OK med litet jobb och om du har turen att inget gått sönder.
Anders S

Be-Be
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 30 aug 2023, 13:46

Re: Byte eller renovering av skotwinch

Inlägg av Be-Be » sön 08 okt 2023, 08:45

Tack Anders !
Jag har skaffat lite Ritningar/teckningar på konstruktionen även om den inte helt överensstämmer med den jag har. Centralskuruven i mitten är helt rätt. Man ser den på blilden jag lagt i inlägget (om man zoomar in).Likaså att det är tum mått (finns angivet på ritningarna).

Har nu inför upptaget påbörjat förberedelserna med WD-40 för centralskruven skall lossna. I alla fall på ena sidan. Har oturen att tidigare ägare varit helt ointresserad av att unterhålla båten. Så på stryrbord sida sitter Winchhantaget fast i Winchen. Troligen eftersom den lämnats kvar över vintern. Har börjat försiktigt att försöka avlägsna den.

Tack igen!

Skriv svar