Easykick

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Easykick

Inlägg av Nils_D » tor 10 aug 2023, 13:11

Vilken är fördelen med en Easykick jämfört med enbart en vanlig kicktalja?

Frågar för att det sitter en sådan på min nyinköpta Albin 78. Vid inköp hade den becknat ihop totalt och var bara en stel pinne, men nu är den isärplockad och jag försöker förstå vilka funktioner den har.

Den verkar inte ha någon fjäder som trycker bommen uppåt, så vad är poängen då? Är den egentligen ett slags dirk som gör att bommen aldrig kommer under ett undre läge? Eller finns det någon annan funktion jag inte förstått?

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Easykick

Inlägg av omega » tor 10 aug 2023, 14:22

hej
hade med en sådan på en båt för många år sedan, kunde inte heller se några större fördelar mot en vanlig talja, mer än att den vid nån punkt då inte kommer längre ned. I mitt fall var det alltför långt ner för att det skulle vara bekvämt. Däremot var den lite bättre utväxlad än standard kicken, och såg lite racigare ut, men byttes mot en rodkick efetr ett tag
mvh Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Easykick

Inlägg av Anders S » fre 11 aug 2023, 08:18

Nils_D skrev:
tor 10 aug 2023, 13:11
Vilken är fördelen med en Easykick jämfört med enbart en vanlig kicktalja?

Frågar för att det sitter en sådan på min nyinköpta Albin 78. Vid inköp hade den becknat ihop totalt och var bara en stel pinne, men nu är den isärplockad och jag försöker förstå vilka funktioner den har.

Den verkar inte ha någon fjäder som trycker bommen uppåt, så vad är poängen då? Är den egentligen ett slags dirk som gör att bommen aldrig kommer under ett undre läge? Eller finns det någon annan funktion jag inte förstått?
Jag tror att Easykick skall ha samma funktion som Facnors och Seldens kickstång, dvs en fjäder (stål- eller gas-) som lyfter bommen. Utan den funktion lär det bli ett "bomstöd" i sitt nedersta läge och ersätter möjligen dirken i sitt "viloläge". Jag gissar att den som låtit kickstången becka igen tidigare monterat ur fjädern - i synnerhet gasfjädrar tenderar att "ta slut" med åren.
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Easykick

Inlägg av Nils_D » mån 14 aug 2023, 08:36

Anders S skrev:
fre 11 aug 2023, 08:18
Jag tror att Easykick skall ha samma funktion som Facnors och Seldens kickstång, dvs en fjäder (stål- eller gas-) som lyfter bommen. Utan den funktion lär det bli ett "bomstöd" i sitt nedersta läge och ersätter möjligen dirken i sitt "viloläge". Jag gissar att den som låtit kickstången becka igen tidigare monterat ur fjädern - i synnerhet gasfjädrar tenderar att "ta slut" med åren.
Nu har vi lyckats öppna min Easykick och kunnat konstatera att den inte har någon fjäder eller liknande som lyfter bommen, och det finns absolut ingen plats för en sådan. Den enda lyftkraft som därmed finns är den när seglet på en undanvid lyfter bommen. Det finns en invändig talja med rätt många block som gör att man vid en av vinden lyft bom kan dra ner den (som man gör med en vanlig kicktalja). Just nu är det väldigt hög friktion i den, antagligen på grund av bristande underhåll.

Enligt den information vi lyckats hitta på nätet skall man vid montering av en Easykick fixera bommen i seglets nedersta läge. Efter detta bör den rimligen fungera som en slags dirk som gör att bommen aldig kan komma ner i sittbrunnen eller landa med kraft på en uppfälld sprayhood. Och blocket fungerar som en vanlig kick.

Eftersom min rigg har en vanlig dirk (lina från masttopp till skothorn på bommen) så är min slutsats att det inte finns någon anledning att behålla den. Det borde räcka med en vanlig kicktalja. Enklare än att renovera upp den invändiga taljan. Eller skaffa en rodkick med gasfjäder om man vill ha den lyftande funktionen också.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Easykick

Inlägg av omega » mån 14 aug 2023, 18:17

Som jag skrev tidigare så hade inte vår easykick heller någon fjäder, tror grejen var just bättre utväxling och racing utseende

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Easykick

Inlägg av Anders S » tis 15 aug 2023, 08:55

Om man söker på Easykick får man definitivt intrycket att det finns en fjäder. ( https://bsidk.com/product/easy-kick-2/ )

Det kan ju vara en senare utveckling, och behöver ju inte gälla för tidigare versioner. Det som då kan hända (om man har en stel kickstång, åtminstone stel "neråt") är att hård skotning böjer bommen på ett skadligt sätt, eller skadar masten precis vid bomfästet, eller i värsta fall båda.

Nu kan man ju vilja ha en spärr mot att tappa bommen i huvudet på folk i brunnen (så blir det om man släpper fallet utan att ha sträckt dirken) och då kan det vara befogat att kolla upp så att även riktigt hård skotning inte "bottnar" kickstången. Att bommen enbart vilar på stången utan drag i skotet bör inte vara någon fara.
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Easykick

Inlägg av Nils_D » tis 15 aug 2023, 09:14

Anders S skrev:
tis 15 aug 2023, 08:55
Om man söker på Easykick får man definitivt intrycket att det finns en fjäder. ( https://bsidk.com/product/easy-kick-2/ )
Du har rätt när det gäller Easykick 2 (och Easykick 3, som verkar ha en gasfjäder). Men jag har Easykick 1, och vad jag kan förstå har den inte någon fjäder. Ser ingen beskrivning av sådan i reservdelslistan (https://bsidk.com/product/easy-kick-2/) och kan inte förstå hur en fjäder skulle få plats i det trånga röret.
Anders S skrev:
tis 15 aug 2023, 08:55
Det kan ju vara en senare utveckling, och behöver ju inte gälla för tidigare versioner. Det som då kan hända (om man har en stel kickstång, åtminstone stel "neråt") är att hård skotning böjer bommen på ett skadligt sätt, eller skadar masten precis vid bomfästet, eller i värsta fall båda.

Nu kan man ju vilja ha en spärr mot att tappa bommen i huvudet på folk i brunnen (så blir det om man släpper fallet utan att ha sträckt dirken) och då kan det vara befogat att kolla upp så att även riktigt hård skotning inte "bottnar" kickstången. Att bommen enbart vilar på stången utan drag i skotet bör inte vara någon fara.
Eftersom jag mest ensamseglar och har en dirk i form av en lina från masttoppen som jag kan spänna upp när jag skall ta ner seglet så tror jag att jag tills vidare under denna säsong som kick enbart använder en vanlig enkel talja. Då unviker jag ju helt de problem du beskriver som kan inträffa om man felbedömt hur långt ner bommen kommer vid hård skotning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Easykick

Inlägg av Anders S » tis 15 aug 2023, 19:00

Kan man tänka sig! Ingen fjäder...

Då hade jag också nöjt mig med att använda dirken för "upp" och blocktaljan för "ner". Felbedömningen med en stel kick är också extra lömsk om man får nytt segel (eller ett annat segel, det måste inte vara nytt).
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Easykick

Inlägg av Nils_D » tor 17 aug 2023, 07:30

Anders S skrev:
tis 15 aug 2023, 19:00
Då hade jag också nöjt mig med att använda dirken för "upp" och blocktaljan för "ner". Felbedömningen med en stel kick är också extra lömsk om man får nytt segel (eller ett annat segel, det måste inte vara nytt).
Då kör jag på den lösningen tills vidare.
Tack för klargörade kommentarer!

Skriv svar