Fullkomlig nybörjare drömmer om medelhavet på BUDGET

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sterneborn
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 aug 2023, 17:07

Fullkomlig nybörjare drömmer om medelhavet på BUDGET

Inlägg av sterneborn » tis 08 aug 2023, 17:09

Hej!

Jag har aldrig seglat innan utan enbart kört lite motorbåt. Jag har en dröm att jag och min sambo ska segla från Sverige ner till Portugal vad kommer att krävas? Jag har planerat in att börja ta förar och kustskeppar intyg. Jag planerar att köpa en segelbåt för runt 80 000 som ska vara lämplig för långturer. Finns det några förslag på båtar jag kan kolla på?



Vad finns det mer att tänka på och vad behöver planeras för att lyckas med ett sådant här stort äventyr. Vart kan jag hitta bra artiklar att läsa.



Allt är än så länge bara i startgroparna men är tacksam för all hjälp jag kan få.



Mvh Christian

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Fullkomlig nybörjare drömmer om medelhavet på BUDGET

Inlägg av Peter_K » ons 09 aug 2023, 12:04

Tja… med den budgeten får du inget superbekvämt eller speciellt nytt, men kolla t ex Vega, Ballad eller Allegro 27.
Och se den här videon, https://www.hamnen.se/ny-bat-sa-mycket- ... gentligen/
Lycka till.
Alla borde ha skägg

sterneborn
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 aug 2023, 17:07

Re: Fullkomlig nybörjare drömmer om medelhavet på BUDGET

Inlägg av sterneborn » ons 09 aug 2023, 17:08

Förstår såklart att de blir nån gammal "skrutt" men så länge den tar mig dit jag vill är jag nöjd :D ... Tack för förslagen!

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Fullkomlig nybörjare drömmer om medelhavet på BUDGET

Inlägg av omega » fre 11 aug 2023, 08:44

Hej
för att turen skall bli något sådär trevlig, välj båt med lite utrymme, sen blir även seglingen bättre med lite storlek. Det finns bra båtar i den prisklassensom tex

Albin Ballad, scampi, comfort 30. Dessa klassiker har seglats hårt genom åren, balladen har gjort några riktigt långa resor. Här börjar man få någorlunda ståhöjd o kojer som räcker till samt hyfsad vattenlinje så båten får lite fart. Fanns en med ny motor för vettigt pris, motor i gott skick är värt mycket

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /107711200

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Fullkomlig nybörjare drömmer om medelhavet på BUDGET

Inlägg av Seawolf » mån 14 aug 2023, 07:56

Hamnavgifter i snitt i Medelhavet är nog 300 kr/dygn, mer i västra delen och mindre i östra. Räkna med att vara i hamn på halvtid och svajankra på halvtid. Det blir då per år c:a 180x300 = 54000.....
Det är åtskilliga som inte insett detta i förväg. Att idka båtliv i Medelhavet är INTE billigt, även med en gratis båt.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

faibas
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 07 sep 2023, 15:09
Kontakt:

Re: Fullkomlig nybörjare drömmer om medelhavet på BUDGET

Inlägg av faibas » tor 07 sep 2023, 15:12

Med en budget på cirka 80 000 kr, kommer du troligtvis att titta på begagnade segelbåtar. Se till att du väljer en båt som är lämplig för långfärdssegling. Faktorer att överväga inkluderar storlek, stabilitet, seglingskapacitet och utrustningsnivå.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Fullkomlig nybörjare drömmer om medelhavet på BUDGET

Inlägg av Seawolf » tor 14 sep 2023, 06:08

"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar