Hej,
Jag har renoverat min Volvo Penta 2001 i min segelbåt men lyckas inte få tätt vid anslutning av bränsleledningarna vid finfiltret (bränslefiltret vid motorn).
Det läcker både när jag kör och när den står stilla vid anslutningarna uppe på filtret och luftningsskruven fastän jag bytt till nya packningsbrickor och spänt vad jag vågar.
Någon som har något tips på vad man kan göra?
/Magnus
Bränsleläckage, Volvo Penta
Re: Bränsleläckage, Volvo Penta
Finns det kanske en repa i någon av ytorna i banjokopplingen eller skruv/motorblock som kan göra att det inte tätar riktigt?
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Bränsleläckage, Volvo Penta
Är det pressade slangar på banjokopplingen? I så fall - ta bort, köp nya slangar med hög kvalitet och rostfria slangar och ersätt de med pressningar.
Alla borde ha skägg
Re: Bränsleläckage, Volvo Penta
Ifall du kan SE att det läcker runt banjon och/eller luftskruven behöver det inte vara slangarna. Med detta sagt, det kan vara rätt svårt att se var läckan sitter, för diesel kryper lätt och det kan vara mycket svårt att se. Om man går vägen via nya slangar kan man köpa banjo för vanlig slang (banjobulten är den med sexkantshuvudet och är ihålig) hos till exempel Olson i Ellös (men det finns på fler ställen).magdan skrev: ↑mån 07 aug 2023, 10:12Hej,
Jag har renoverat min Volvo Penta 2001 i min segelbåt men lyckas inte få tätt vid anslutning av bränsleledningarna vid finfiltret (bränslefiltret vid motorn).
Det läcker både när jag kör och när den står stilla vid anslutningarna uppe på filtret och luftningsskruven fastän jag bytt till nya packningsbrickor och spänt vad jag vågar.
Någon som har något tips på vad man kan göra?
/Magnus
Byter man till nya kopparringar (under och över) och drar som man skall bör läckan inte vara där, men banjon måste vara hel, slangen sitta rätt och är den pressad på plats är det oftast bara att byta (man kan inte pressa två gånger, och på slangfirman kastar de den befintliga banjon och tar en ny). Kopparringar kostar inte så mycket, prova med det först, gå på slangarna efter det. Pressade slangar är "industristandard" men en väl passande (olje)slang på en bajonippel och som man fäster med två lagom slangklämmor blir tät, den också.
Anders S