Gennaker på partialrigg?
Gennaker på partialrigg?
Bortse från regler, kappsegling och mätetal.
Har en liten partialriggad båt med peke. Brukar gennaker hissas mot toppen av masten eller nära förstaget? Vanten går bara till samma höjd som förstaget. Blir det för stor belastning på masttoppen om man har en gennaker ända upp?
Har en liten partialriggad båt med peke. Brukar gennaker hissas mot toppen av masten eller nära förstaget? Vanten går bara till samma höjd som förstaget. Blir det för stor belastning på masttoppen om man har en gennaker ända upp?
Re: Gennaker på partialrigg?
Det är en fördel att gennakern (eller spinnakern) går väl fri från förstaget, och att topphissa är inte fel - men det beror också mycket på vilken båt du har, hur kraftig riggen är och i hur hårda vindar du seglar, och i vilka vindvinklar seglet är tänkt för.
Sådant har segelmakaren du beställer seglet av koll på.
Sådant har segelmakaren du beställer seglet av koll på.
Alla borde ha skägg
Re: Gennaker på partialrigg?
Gennakern jag tänkt använda är inte beställd eller sydd för min båt utan köpt begagnad med förhoppningen att den kommer passa. Den är bara 19m2 stor (storseglet är 10m2 som jämförelse). Båten är en 20 fots liten trailerbåt liknande Skippi/Fabola. Jag hade tänkt använda den på vindar från läns till halvvind i den mån det visar sig fungera. Är sällan ute i några kraftigare vindar och genanakern kommer säkerligen bara användas i svaga vindar.
Jag har sett andra exemplar av samma båt ha gennakers hissade till toppen. Man märker en viss belastning i toppen men de tycker uppenbarligen det är aceptabelt. Då båten och masten är såpass liten så är det ju inte någon jätteskillnad i dm mellan spinnfall strax ovanför förstaget och topphissad, men det är dm jag skulle vilja ha för at vara säker på att jag kan sträcka gennakern tillräckligt.
Jag har sett andra exemplar av samma båt ha gennakers hissade till toppen. Man märker en viss belastning i toppen men de tycker uppenbarligen det är aceptabelt. Då båten och masten är såpass liten så är det ju inte någon jätteskillnad i dm mellan spinnfall strax ovanför förstaget och topphissad, men det är dm jag skulle vilja ha för at vara säker på att jag kan sträcka gennakern tillräckligt.
Re: Gennaker på partialrigg?
Det ser rätt starkt ut, och lär inte knäcka masten så länge du sätter an akterstaget. Det är ingen stor kaltopp och det är en ganska lätt båt.
Alla borde ha skägg
Re: Gennaker på partialrigg?
Parametrarna att titta på är avståndet mellan toppvantens infästning och masttoppen (där gennakerfallet är tänkt att komma ut). Worst case blir nog en uppskärning, med lasten i topp på masten, i 90 grader eller så. Nu ser det ju ut att vara rätt kort avstånd mellan förstag och masttopp, men masten är inte stagad för sidokrafter i "kaltoppen". Belastning från väl akter om tvärs lär ju akterstaget ta upp rätt bra. Värre är det med sidokrafter, eftersom lasten sitter i en punkt ovanför toppvantets infästning i masten.
Eftersom du har seglet kanske du kan riskminimera genom att mäta förliket och sätta blockskivan/blocket/bygeln så lågt som möjligt? Sedan gäller litet vanlig vaksamhet så kommer du säkert att se ifall masttoppen verkar flexa alltför vådligt när du "pressar båten" under gennaker. Sedan kan alla ha otur och allt kan hända, men sunt förnuft och litet konstruktiv feghet löser nog den frågan...
Eftersom du har seglet kanske du kan riskminimera genom att mäta förliket och sätta blockskivan/blocket/bygeln så lågt som möjligt? Sedan gäller litet vanlig vaksamhet så kommer du säkert att se ifall masttoppen verkar flexa alltför vådligt när du "pressar båten" under gennaker. Sedan kan alla ha otur och allt kan hända, men sunt förnuft och litet konstruktiv feghet löser nog den frågan...
Anders S
Re: Gennaker på partialrigg?
Jag resonerar så här; då båten är liten och har lätt köl kommer den att luta en del vid hårdare sidvind med gennakern uppe och då minskar lasten samt vinkeln på lasten ändras. Dvs, jag ser ingen anledning till att masten inte kommer att hålla. Hade det varit min båt hade jag topphissat ett undanvindsegel.
Alla borde ha skägg
Re: Gennaker på partialrigg?
Med de vanliga seglen stämmer detta finfint, båten lär skära upp, spilla vind och resa sig snabbt vid en mer eller mindre överväldigande vindby. Har man ett undanvindssegel hissat blir belastningen i stället större vid en broach (dvs att båten skär upp) om man inte är som en hök på skotet.Peter_K skrev: ↑tor 10 aug 2023, 10:27Jag resonerar så här; då båten är liten och har lätt köl kommer den att luta en del vid hårdare sidvind med gennakern uppe och då minskar lasten samt vinkeln på lasten ändras. Dvs, jag ser ingen anledning till att masten inte kommer att hålla. Hade det varit min båt hade jag topphissat ett undanvindsegel.
Nu anges segelytan till bara 19 kvm, men frågan är om det är "så bara". Man kan då jämföra med ordinarie spinnaker, men också på sådant som seglets form (djupt, bukigt, "svårluftat") och ifall Ridax är litet vaksam till dess att nya seglets egenskaper är utforskade.
Jag tror också att det borde gå bra (hållfasthetsmässigt), men utan riggdata och båtdata vet man inte så mycket. Hur stor är båtens beräknade spinnaker, till exempel. Är den väsentligt mindre, större eller liknande storlek ? Vaksamhet vid utprovningen, så går det nog bra.
Anders S
Re: Gennaker på partialrigg?
Äsch, kaltoppen är under en meter.Anders S skrev: ↑tor 10 aug 2023, 10:41Med de vanliga seglen stämmer detta finfint, båten lär skära upp, spilla vind och resa sig snabbt vid en mer eller mindre överväldigande vindby. Har man ett undanvindssegel hissat blir belastningen i stället större vid en broach (dvs att båten skär upp) om man inte är som en hök på skotet.Peter_K skrev: ↑tor 10 aug 2023, 10:27Jag resonerar så här; då båten är liten och har lätt köl kommer den att luta en del vid hårdare sidvind med gennakern uppe och då minskar lasten samt vinkeln på lasten ändras. Dvs, jag ser ingen anledning till att masten inte kommer att hålla. Hade det varit min båt hade jag topphissat ett undanvindsegel.
Nu anges segelytan till bara 19 kvm, men frågan är om det är "så bara". Man kan då jämföra med ordinarie spinnaker, men också på sådant som seglets form (djupt, bukigt, "svårluftat") och ifall Ridax är litet vaksam till dess att nya seglets egenskaper är utforskade.
Jag tror också att det borde gå bra (hållfasthetsmässigt), men utan riggdata och båtdata vet man inte så mycket. Hur stor är båtens beräknade spinnaker, till exempel. Är den väsentligt mindre, större eller liknande storlek ? Vaksamhet vid utprovningen, så går det nog bra.
Försök att böja av en meter maströr, så stora laster kommer man aldrig upp i. Det går ju att lägga en båt omkull i storfallet utan att en mast går av.
Alla borde ha skägg
Re: Gennaker på partialrigg?
Jag tror inte heller nödvändigtvis att masten kommer att brytas av, men frågorna hopar sig när man förändrar riggen: Håller infästningen i masttoppen, tål båten den extra segelytan (trailerseglare; alltså vattenbarlast eller centerbord) och slutligen, belastar man infästningspunkten inom ramen för mastens och infästningens hållfasthet?
En annan viktig fråga är ifall draget i masttoppen riskerar att invertera masten (böja den åt fel håll), och vi vet heller inte hur lätt och slinkig mastprofilen är.
Man kan gott prova och gå upp i vindstyrka efterhand man ser vad som händer, men vaksamhet är lämpligt.
En annan viktig fråga är ifall draget i masttoppen riskerar att invertera masten (böja den åt fel håll), och vi vet heller inte hur lätt och slinkig mastprofilen är.
Man kan gott prova och gå upp i vindstyrka efterhand man ser vad som händer, men vaksamhet är lämpligt.
Anders S
Re: Gennaker på partialrigg?
SomAnders S skrev: ↑fre 11 aug 2023, 08:29Jag tror inte heller nödvändigtvis att masten kommer att brytas av, men frågorna hopar sig när man förändrar riggen: Håller infästningen i masttoppen, tål båten den extra segelytan (trailerseglare; alltså vattenbarlast eller centerbord) och slutligen, belastar man infästningspunkten inom ramen för mastens och infästningens hållfasthet?
En annan viktig fråga är ifall draget i masttoppen riskerar att invertera masten (böja den åt fel håll), och vi vet heller inte hur lätt och slinkig mastprofilen är.
Man kan gott prova och gå upp i vindstyrka efterhand man ser vad som händer, men vaksamhet är lämpligt.
Sagt, små krafter då det är en liten gennaker och lätt båt. Akterstaget behöver sättas an som jag skrev, då håller grejerna och masten inverterar inte. Att de extra 3-4 kvadratmetrarna skulle göra att fästen inte håller ser jag som ytterst osannolika - en familjebåt är dimensionerade med en hel del marginal.
Alla borde ha skägg