Biltemas solcellsventilator

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Biltemas solcellsventilator

Inlägg av typhoon » lör 05 aug 2023, 15:23

Köpte nyligen ny solcellsventilator. Var och klämde på Marincos 4" som i och för sig gav ett bra intryck men priset (ca 2 500) är tämligen avskräckande. Det blev Biltemas till en femtedel av priset - den dyrare kan rimligtvis inte vara fem gånger bättre, tänkte jag.

Väl monterad verkar Biltemas solcellsventilator helt OK. Den går tyst och fint, knappar för val av hastighet och in/ut-sug. Den går fint under dagen men på morgonen har den stannat. Visst det har varit mulet, så jag plockade ur batteriet och toppladdade det i en vanlig laddare innan jag monterar det igen. Samma sak. Varje gång efter att spänningen gått ner såpass mycket att fläkten stannat behöver den startas manuellt genom att trycka på knappen.

Jag kan köpa att laddningen inte räcker hela natten men om den inte startar av sig själv när spänningen stiger är den i princip helt meningslös.

Innan jag dömer ut den totalt tänkte jag höra med er här på forumet om någon med erfarenhet av denna ventilator lyckats få den att starta av sig själv?

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Biltemas solcellsventilator

Inlägg av Kalle Kula » tor 10 aug 2023, 06:35

Finns en lång tråd om detta på Maringuiden men kort sagt så fungerar den precis som Du skriver och som den är tänkt att fungera. Biltema är informerade om att själva finessen med fläkten, att den precis som den gamla version, skall starta automatiskt igen när solen återvänder inte återfinns längre.
Jag såg att Biltema hade svarat att de tog till sig kritiken och att konstruktionen skall ändras inför nästa batch i tillverkningen så att den funkar som tidigare igen.

Dany
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 16 sep 2023, 10:22

Re: Biltemas solcellsventilator

Inlägg av Dany » lör 16 sep 2023, 10:56

"Touch" panelen är betydligt billigare än en redig analog knapp för tillverkaren. Sådan elektronik har problemet att den ju glömmer om den var på eller av när strömmen försvinner. Om "nästa batch" också kommer med en billig "touch" så låt någon annan vara försökskanin. BT säljer en "LED dimmer" i bilavdelningen som funkar rätt bra till ett extremt överpris (SEK 79?). Den har förstås samma problem - börjar "OFF" efter att spänningen försvunnit - men det märks inte på samma sätt eftersom man normalt slår av förbrukarströmmen betydligt mer sällan i säsong än det blir natt.

Gällande ALLT mn köper på BT så ska man kolla med kompisar och/eller på forum innan man "investerar". Och var noga med exakt artikelnummer. Se min upplevelse av förtöjningstapar i MG.

Skriv svar