Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Jakob22
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 20 jul 2023, 13:22

Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av Jakob22 » tor 20 jul 2023, 13:37

Hej!
Jag är ny till detta forum och jag har letat men inte funnit en tråd som besvarar min fråga så jag ställer den själv!

Jag vill köpa en segelbåt o börja segla men har ingen som helst aning vilken typ av segelbåt jag bör köpa. Jag vill köpa en liten båt, typ en segeljolle bara för att skojsegla och prova på. Jag har läst om optimistjollar men som jag har förstått är dessa främst för barn(?), jag själv är 22 år så det kanske inte är optimalt?

Jag har inga stora kunskaper om att faktiskt segla men jag har stor kunskap om segelbåtar och riggar osv då jag jobbar som båtbyggare/marintekniker. Jag jobbar främst på stora segelbåtar så vet inte mycket alls om de mindre.

Min fråga är alltså vilken typ av båt ni skulle rekommendera en absolut vuxen nybörjare? Letar som sagt bara efter en liten, öppen en eller tvåmanna båt, som är nybörjar vänlig och gärna inte kostar både skjortan och slipsen!

Med vänliga hälsningar, Jakob

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av Peter_K » tor 20 jul 2023, 14:01

Tvåkrona, låter det som.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av Anders S » lör 22 jul 2023, 11:09

Jakob22 skrev:
tor 20 jul 2023, 13:37
Hej!
Jag är ny till detta forum och jag har letat men inte funnit en tråd som besvarar min fråga så jag ställer den själv!