Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Jakob22
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 20 jul 2023, 13:22

Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av Jakob22 » tor 20 jul 2023, 13:37

Hej!
Jag är ny till detta forum och jag har letat men inte funnit en tråd som besvarar min fråga så jag ställer den själv!

Jag vill köpa en segelbåt o börja segla men har ingen som helst aning vilken typ av segelbåt jag bör köpa. Jag vill köpa en liten båt, typ en segeljolle bara för att skojsegla och prova på. Jag har läst om optimistjollar men som jag har förstått är dessa främst för barn(?), jag själv är 22 år så det kanske inte är optimalt?

Jag har inga stora kunskaper om att faktiskt segla men jag har stor kunskap om segelbåtar och riggar osv då jag jobbar som båtbyggare/marintekniker. Jag jobbar främst på stora segelbåtar så vet inte mycket alls om de mindre.

Min fråga är alltså vilken typ av båt ni skulle rekommendera en absolut vuxen nybörjare? Letar som sagt bara efter en liten, öppen en eller tvåmanna båt, som är nybörjar vänlig och gärna inte kostar både skjortan och slipsen!

Med vänliga hälsningar, Jakob

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av Peter_K » tor 20 jul 2023, 14:01

Tvåkrona, låter det som.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av Anders S » lör 22 jul 2023, 11:09

Jakob22 skrev:
tor 20 jul 2023, 13:37
Hej!
Jag är ny till detta forum och jag har letat men inte funnit en tråd som besvarar min fråga så jag ställer den själv!

Jag vill köpa en segelbåt o börja segla men har ingen som helst aning vilken typ av segelbåt jag bör köpa. Jag vill köpa en liten båt, typ en segeljolle bara för att skojsegla och prova på. Jag har läst om optimistjollar men som jag har förstått är dessa främst för barn(?), jag själv är 22 år så det kanske inte är optimalt?

Jag har inga stora kunskaper om att faktiskt segla men jag har stor kunskap om segelbåtar och riggar osv då jag jobbar som båtbyggare/marintekniker. Jag jobbar främst på stora segelbåtar så vet inte mycket alls om de mindre.

Min fråga är alltså vilken typ av båt ni skulle rekommendera en absolut vuxen nybörjare? Letar som sagt bara efter en liten, öppen en eller tvåmanna båt, som är nybörjar vänlig och gärna inte kostar både skjortan och slipsen!

Med vänliga hälsningar, Jakob
Man kan väl tänka sig två strategier, en där man köper en etablerad seglarskolebåt (typ tvåkrona, som Peter K föreslog) eller en där man köper billigast tänkbara sk "kombi-segelbåt", typ Trissjolle, Askeladden eller någon variant på det här temat.

Sedan skall man fundera på om man vill segla själv eller vara två och ifall man vill ha en förlåtande eller mer utmanande båt. Det är rätt meningslöst att lära sig segla i en stor båt (då lär man sig annat som också är båtmässigt) och relativt viktigt är då att den lilla billiga båten har vettiga segel från början.

Det kan vara vettigt att fundera på var man skall ha båten då man inte seglar och en båtkärra, om så bara av enklaste sort, kan vara vettigt att kolla in.
Anders S

Jakob22
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 20 jul 2023, 13:22

Re: Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av Jakob22 » lör 22 jul 2023, 12:13

Tack för ditt svar Anders S!

Många bra tips och mycket att tänka över. Jag tror att jag gör som du säger och börjar kolla på billigaste möjliga segelkombi. Känns onödigt att köpa en dyr segelbåt när jag inte vet om det är för mig!

Jag bor på en Ö i Stockholmsskärgård så båtplats blir inget problem!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 22 jul 2023, 17:46

Håller med ffa Anders S!
När jag började segla med egen båt skaffade jag en Askeladden 16; den fanns som 14 fot också. Enkel att segla o var inte särskilt dyr. Sänkköl och lätt att dra upp med liten vagn som hade vinsch.
Kan väl inte påstå att det var en fantastiskt seglare men trygg, osänkbar. Tvåkronan ovan nämnd tycks mig mycket bättre som segelbåt men troligen mindre förlåtande s a s
Det finns/fanns Monark kombijollar lika Askeladden och kan det väl vara hugget som stucket vilken. Askeladden 16 fotaren var ju 5 m lång och kändes trygg och rejäl. https://www.youtube.com/watch?v=11IZBO1rbEc

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av Fredrik » tis 25 jul 2023, 15:37

De flesta segelklubbar brukar ha båtar som används för seglarskola, t.ex. tvåkrona, C55, IF-båt och annat. I vår klubb går det bra att låna klubbens båtar när de inte används i verksamheten.

Ett tips är att gå med i en klubb, gå en seglarskola om det finns möjlighet och börja med att segla lånebåtar. Då kommer du på ett billigt sätt fram till vad du gillar bäst med segling och kan sen börja titta efter en båt som passar dina behov!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av Anders S » ons 26 jul 2023, 08:50

Att gå med i en segelklubb, gärna med "vuxenseglarskola" är en bra ide. Även om klubben "bara" kan låna ut båtar till medlemmar kanske det finns någon seglarkurs på kvällstid att hitta i närområdet. Inlärningskurvan snabbas på rätt ordentligt på det sättet. Vuxna kan ofta dra mer nytta av instruktioner än glada 8-åringar uppfyllda av "kan själv"... :-)
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av omega » ons 26 jul 2023, 22:52

Hej
En väldigt kul o lättseglad båt är 606 an . Skulle tro den passar din beskrivning perfekt med
Mvh Johan

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av omega » ons 26 jul 2023, 22:58


FM75
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 18 jul 2018, 20:51

Re: Hjälp att välja absolut nybörjarbåt

Inlägg av FM75 » fre 29 sep 2023, 19:29

Blev det något båtköp?

Haft både Stortriss och Monark 44 och dessa är väldigt lätta att segla på egen hand utan större vana.
Monarken sålde jag för samma peng som jag betalade och ägandekostnaderna är nästan försumbara.
Ett minus med Monarken och säkert många andra kombiseglare är avsaknad av självläns.
Dom flesta turerna inledes med öskaret.

Skriv svar