material till sittbrunns durk

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

material till sittbrunns durk

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 02 jul 2023, 10:56

Funderar på att byta ut iaf teaktrallen i sittbrunnen till annat material. Nu teakribbor med mellanrum - för stort för nåtning vilket innebär att det snabbt blir smuts och allmänt sjaskigt under. Bänkarna är "belagda" med teakribbor - allt i gott skick. Vill ha något som täcker durken och förhindrar detta. På C32:an, för länge sen, fick jag gjort, av Lidköpings Båtsnickeri durk och sittbänks teak. Till en avsevärd summa. Men snyggt blev det.
Med tanke på teak och avskogning o allt det där :wink: tänker jag mig annat material.
Vad säger den samlade klokskapen om 1)EVA "teak imitation" 2)Kork? 3)tryckimpregnerade furu-ribbor som nåtas?4)annat?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: material till sittbrunns durk

Inlägg av Anders S » mån 03 jul 2023, 11:25

Seymor B Fudd skrev:
sön 02 jul 2023, 10:56
Funderar på att byta ut iaf teaktrallen i sittbrunnen till annat material. Nu teakribbor med mellanrum - för stort för nåtning vilket innebär att det snabbt blir smuts och allmänt sjaskigt under. Bänkarna är "belagda" med teakribbor - allt i gott skick. Vill ha något som täcker durken och förhindrar detta. På C32:an, för länge sen, fick jag gjort, av Lidköpings Båtsnickeri durk och sittbänks teak. Till en avsevärd summa. Men snyggt blev det.
Med tanke på teak och avskogning o allt det där :wink: tänker jag mig annat material.
Vad säger den samlade klokskapen om 1)EVA "teak imitation" 2)Kork? 3)tryckimpregnerade furu-ribbor som nåtas?4)annat?
Jag har använt ett "alternativt träslag" som kallas bangkirai. Detta har använts för litet "diverse" utomhus (på båten), fotsteg, trä till badplattformen och som kantlist på nedgångsluckor av enklaste sort (vitmålad plywood). Resultatet är såpass stabilt och "teakliknande" (obehandlat blir det grått som teak, lackat blir det också rätt likt) att jag skulle våga föreslå detta som sittbrunnsdurk. Då får man förstås nåta om man vill slippa "smulsamlare", alternativt göra en lätt löstagbar durk.

Bearbetning som teak eller litet värre, skarpa verktyg, mild förborrning för skruv etc etc. https://calexicowood.se/bangkirai
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: material till sittbrunns durk

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 03 jul 2023, 16:53

Tack för svar!
Ser intressant ut. Skruva vill jag inte så lätt löstagbart är väl det bästa. Kanske jag skall använda en skiva av något slag under att fästa på. Har ett slags mahogny skiva, tunn, som jag väl då får försöka behandla icke minst i kanterna. Tänkte mig sen silikon el sikaflex i två smala strängar runt om under det hela så att vatten i möjliga mån hålls ute (och mög).
Är rätt breda, 145, slår inte det sig?

Och vad om "EVA" materialet? Har ett sjok sånt från Erlandssons brygga sen i våras men är tveksam. Om använda det i så fall det också på skiva under.
Är ju en "högklassig" båt jag har så det skall ju se om icke dyrt så iaf propert ut.
O korken??? Båten är ju litet av korkek för mig...har nån i min närmaste omgivning låtit mig förstå. :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: material till sittbrunns durk

Inlägg av Anders S » mån 03 jul 2023, 18:27

Seymor B Fudd skrev:
mån 03 jul 2023, 16:53
Tack för svar!
Ser intressant ut. Skruva vill jag inte så lätt löstagbart är väl det bästa. Kanske jag skall använda en skiva av något slag under att fästa på. Har ett slags mahogny skiva, tunn, som jag väl då får försöka behandla icke minst i kanterna. Tänkte mig sen silikon el sikaflex i två smala strängar runt om under det hela så att vatten i möjliga mån hålls ute (och mög).
Är rätt breda, 145, slår inte det sig?

Och vad om "EVA" materialet? Har ett sjok sånt från Erlandssons brygga sen i våras men är tveksam. Om använda det i så fall det också på skiva under.
Är ju en "högklassig" båt jag har så det skall ju se om icke dyrt så iaf propert ut.
O korken??? Båten är ju litet av korkek för mig...har nån i min närmaste omgivning låtit mig förstå. :wink:
Kork fungerar (jag SITTER på kork, men durken är i teak) men för att vara prydlig i längden krävs arbete (slipning och lackering) om man vill ha ytbehandling. Annars blir den spräckligt grå utomhus - det kanske man kan tåla?

Skall det se ut som teak (men inte vara det) hade jag tittat på sk "fuskteak", som man kan malla och beställa färdig. En sittbrunnsdurk blir troligen inte astronomiskt dyr.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: material till sittbrunns durk

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 04 jul 2023, 15:29

Och när du talar om "fuskteak" - vad är det då för något?? Och var hittar man det? Är det EVA material du tänker på?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: material till sittbrunns durk

Inlägg av Anders S » ons 05 jul 2023, 17:33

Seymor B Fudd skrev:
tis 04 jul 2023, 15:29
Och när du talar om "fuskteak" - vad är det då för något?? Och var hittar man det? Är det EVA material du tänker på?
Jag talar om de plastmaterial som efterliknar traditionell teak. Ett exempel är "Isiteek".
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: material till sittbrunns durk

Inlägg av Peter_K » ons 05 jul 2023, 18:20

Varför inte måla grått med halkskyddsfärg..?
Personligen gillar jag inte att blanda teak och ”teak”, för fuskteaken ser väldigt fuskig ut när man ser den tillsammans med riktig teak.
IMG_2981.jpeg
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: material till sittbrunns durk

Inlägg av Anders S » tor 06 jul 2023, 08:23

Peter_K skrev:
ons 05 jul 2023, 18:20
Varför inte måla grått med halkskyddsfärg..?
Personligen gillar jag inte att blanda teak och ”teak”, för fuskteaken ser väldigt fuskig ut när man ser den tillsammans med riktig teak.
IMG_2981.jpeg
Det är ofta både snyggt och praktiskt. Nu kan det ju IOFS vara praktiskt med någon sorts "gallerdurk" i sittbrunnen, just för att dräneringen skall fungera (alla båtar har ju inte länshålen optimalt placerade). Jag håller med om att "fuskteak" (om än aldrig så propert lagd) sticker ut, eftersom den av naturliga skäl inte ÄR teak. Samma argument kan gälla för blandningar av träslag, om det inte görs begåvat.

Jag gjorde nya, litet lättare, luckor för några år sedan, givetvis i all hast två dagar innan semesteravfärd. Då tog jag vad jag hade i snickarboa. Luckorna (i kokäkta furuplywood) målades vita (men inte direkt i samma "vita" som ruffen), listerna i snabbt uppsågad Bankirai från en bit trllvirke lackades hjälpligt (men det syns direkt att det inte är teak som på durken). Det blev OK i stunden, men man vänjer sig fort - nu på sina femte år utan tekniska problem.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: material till sittbrunns durk

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 06 jul 2023, 12:40

Ja ni har ju rätt förstås. Ser fuskigt ut. :roll: Inte tänkt på att måla med halkfri färg - det var ju listigt. Men tror jag skulle också se om inte fult ut så billigt. I just denna f ö tjusiga båt.
Apråpås listigt - min senaste idé (tycker nog att Bankirai verkar litet "snickarboa" om du ursäktar :wink: ) är att helt enkelt göra en ny trall med täta ribbor som nåtas; en ram under som s a s klistras mot durken meddelst silikon/sikaflex) - detta för att som Anders S tar upp, möjliggöra avrinning. Länshålen är icke optimalt placerade och utformade så ramen måste ha öppning för genomrinning medan nåtdelen som ligger ovanpå går hela vägen till slutet och landar på tvärribba. Har jag tänkt.
Innebärandes förstås att jag icke kommer att bidraga till den planetär räddningsaktionen eftersom jag inköper ribborna i teak (36x12x2400) å Biltema. :oops:
Å andra sidan medför detta trivsamt grubbel vilket bör öka genomblödningen i skallen och förhoppningsvis göra ev vårdboende något mindre sannolikt.

Av olika anledningar blir det knappast nån segling i sommar så det är inte brått. Har installerat nya Plastimo Contest kompasser efter knepig upp byggnad av epoxi i gamla hålen efter Suunto kompasserna, så att det gick att fästa. I rök och damm med full skyddsutrustning på insidan....
Så nästa sommar.....

Apropås det - båten kommer att ligga still mest hela tiden. Bör systemen motioneras?? Alltså motor, värmare osv. Oljan behöver ju bytas till hösten p gr av åldrande antar jag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Underhåll av vilande båt

Inlägg av Anders S » tor 06 jul 2023, 13:24

Seymor B Fudd skrev:
tor 06 jul 2023, 12:40


Apropås det - båten kommer att ligga still mest hela tiden. Bör systemen motioneras?? Alltså motor, värmare osv. Oljan behöver ju bytas till hösten p gr av åldrande antar jag.
Två skolor - fritt efter "hur man lagrar saker så att de fungerar när de plockas fram" uppsnappat bl a i försvaret:

Konservering, ungefär så som man gör med motorn. Rätteligen innebär detta massor av arbete, klet, kladd och efterföljande rengöring, tvättning med lämpade rengöringsmedel och sedan sk "vård och tillsyn". Detta är troligen bara befogat om man har mycket dyra och känsliga saker, och inte har en aning om ifall de någonsin kommer att användas. Den strategin gör det ju ganska jobbigt att ta ut båten för en helg då allt faller på plats...

Klok motion, vilket säkerligen inte betyder så mycket över en enstaka sommar. Däremot är det ju viktigt över tid. Att köra alla system till dess de uppnåt drifttemperatur en gång i månaden (eller snarare var tredje månad), se till att det är RENT överallt, bränsle inte blir stående för länge och i övrigt se till att provköra/underhållsköra allt mekaniskt, elektriskt, allt som snurrar, rör sig och rullar. Seglar man inte på hela sommaren, flytta åtminstone alla fall och manöverlinor några gånger. Smörj allt som skall smörjas, rör på allt som skall röras. Pumpa med alla pumpar, länsa, torka ur, vädra ventilera. Kör man motorn emellanåt (det skall man nog), passa på att låt propellern driva fram och back. Ungefär så tror jag man tänka om man vill ha båten i "god beredskap". Den riktigt ordentlige lyfter av polklämmor på batterierna för att slippa överraskas av att man glömt något tillslaget på i sin nit att "prova allt" (riktigt allt brukar inte vara kopplat via huvudbrytaren alla gånger).

Lycka till med durken. Låt oss hoppas att du slipper fundera på att något fryser sänder i sommar...
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: material till sittbrunns durk

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 14 jul 2023, 15:31

Jag igen! Nu haver jag skaffat allt trä jag behöver, tror jag, å Biltema (ja jag vet men i alla fall). Och visualiserat för den inre planeraren hur det skall se ut.
Nämligen så här: jag tänker mig då en ram i teak 12x95 på längden, dock icke hela med tanke på länsarna (öppning akterut båda sidor c:a 13 cm) och dito på tvären. Ovan på detta så 12x36xfulla sittbrunns längden och bredden med nåt inklusive en "mittfisk" på 12x36. Skruvas på lämpliga ställen + plus plugg.

Frågan: för att 1)fixera ramen 2)förhindra vatteninträngning under hela härligheten behövs något slags fästmedel. Vad kan vara lämpligt?
En tilläggsfråga: borr för att ta upp hål till plugg??

Och: motorn+drev samt värmare gådda 1 tim.

Skriv svar