Landström fråga

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
sme1972
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 02 jun 2022, 14:48

Landström fråga

Inlägg av sme1972 » tis 27 jun 2023, 10:00

Jag har dragit ny 12V el i hela min gamla Snipa. Jag har separerat start- och förbrukningsbatterierna med biltemas skilerelä och jag har en bra laddare kopplad till batteribanken.

Det jag inte har gjort än är att lägga till något slags landströmsystem. Allt jag gör just nu är att dra en skarvsladd i båten och ansluta till en vanlig grenuttag där vi kan koppla in våra telefoner och batteriladdaren. Allt är väl skyddad från regn. Det är faktiskt väldigt enkelt och jag gillar det. Jag kan dölja sladdarna så att det inte är för rörigt.

Min fråga är om det finns någon fara med detta? Elen från bryggan har säkerheten med brytare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Landström fråga

Inlägg av Anders S » tis 27 jun 2023, 12:18

sme1972 skrev:
tis 27 jun 2023, 10:00
Jag har dragit ny 12V el i hela min gamla Snipa. Jag har separerat start- och förbrukningsbatterierna med biltemas skilerelä och jag har en bra laddare kopplad till batteribanken.

Det jag inte har gjort än är att lägga till något slags landströmsystem. Allt jag gör just nu är att dra en skarvsladd i båten och ansluta till en vanlig grenuttag där vi kan koppla in våra telefoner och batteriladdaren. Allt är väl skyddad från regn. Det är faktiskt väldigt enkelt och jag gillar det. Jag kan dölja sladdarna så att det inte är för rörigt.

Min fråga är om det finns någon fara med detta? Elen från bryggan har säkerheten med brytare.
Det man bör kolla upp är om bryggans anslutning är en jordfelsbrytare och strömsäkring (dvärgbrytare) kombinerat, och ifall den då är klassad som en k "personskyddsbrytare". Om inte, är det inte riktigt bra. Rätteligen skall anslutningen vara trepolig OCH rätt kopplad ("blå stickkontakt") för att hålla reda på jord, noll och fas.

Dessutom, ifall man använder en Schuko-kontakt ("vanlig jordad stickkontakt") någonstans på vägen skall säkringen vara dubbelpolig (för man vet inte vad som är nolla och fas i stiften).

Är det farligt? Nej, inte särskilt, om det man använder ombord är jordat och/eller dubbelisolerat.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Landström fråga

Inlägg av Fredrik » mån 10 jul 2023, 14:39

Du kan alltid komplettera med en jordfelsbrytare. Sätt denna inne i båten mellan din landströmskabel och grenuttag.
T.ex. denna modell för 159kr:
https://www.hornbach.se/p/jordfelsbryta ... 4/5209017/
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Landström fråga

Inlägg av Anders S » fre 14 jul 2023, 09:05

Fredrik skrev:
mån 10 jul 2023, 14:39
Du kan alltid komplettera med en jordfelsbrytare. Sätt denna inne i båten mellan din landströmskabel och grenuttag.
T.ex. denna modell för 159kr:
https://www.hornbach.se/p/jordfelsbryta ... 4/5209017/
Så kan man göra, och så brukar båtens egen inbyggda landströmscentral vara uppbyggd (om man har en sådan). Men OM anslutningen på bryggan inte är skyddad kan det i så fall vara bättre att sätta jordfelsbrytaren vid den egna sladdens anslutning i bryggan. Skälet är att man då får ett visst skydd för skador på den egna sladden, till exempel om den är skavd och kommer i kontakt med pulpiten eller mantåget, relingslisten eller något sådant.

Under åren (men mindre ofta med tiden) har jag erbjudits elström på olika sätt, ett minnesvärt på Donsö, via en "snodd" (bokstavligen, inga skruvkopplingar här) ledning från pirens belysningsstolpe via en avskruvad servicelucka. Brrrr... Jag tackade dock artigt nej, till fiskarpojkens förvåning...
Anders S

Skriv svar