Installera en ST2000 autopilot, några dumma frågor

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Jerker
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 24 mar 2021, 11:01

Installera en ST2000 autopilot, några dumma frågor

Inlägg av Jerker » lör 24 jun 2023, 15:04

Ok så jag har köpt en raymarine ST2000 till min Compis 28 och ska installera den. Några dumma frågor bara :-) om ngn har koll :-)
1, i paketet så mäter den inte 610 mm, verkar som att stången är intryckt till ett minimum-läge. Hur gör jag för att få den till mittenläge som jag antar då är 610 mm? Vågar inte dra för hand i stången utan att veta..

2, är det korkat eller ok att koppla elen via en kontakt till cigguttaget? Med en säkring på 10A? (Enl manual ska det vara 12A men hittar inga såna säkringar..) Eller ska jag ta 15A?

3, om det är dumt att gå via cigguttaget, är det ok att dra till batteriet direkt (med säkring mellan)? Jag har solceller och en elpanel, men inga lediga platser.

Stort tack!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Installera en ST2000 autopilot, några dumma frågor

Inlägg av Seawolf » lör 24 jun 2023, 16:51

Det är lämpligt att ansluta via säkring nära batteriet.
För att köra den till rätt utstickslängd så behöver du (ev. tillfälligt) ansluta den till 12V, och då duger cigg-uttaget för detta.
När den fått spänning så kör den in och ut med +10 ocjh -10 knapparna.
Manualen bifogas.
Bilagor
Autohelm 2000 manual-SV.pdf
(1.65 MiB) Nerladdad 88 gånger
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Jerker
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 24 mar 2021, 11:01

Re: Installera en ST2000 autopilot, några dumma frågor

Inlägg av Jerker » lör 24 jun 2023, 21:16

Ok, tack. Fick med samma manual. Står inte nånstans hur man får ut den till rätt längd före mätning och installation. På bilden på sidan 35 för installation så är vips längden rätt, inte så den levereras i lådan..

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Installera en ST2000 autopilot, några dumma frågor

Inlägg av Seawolf » sön 25 jun 2023, 05:56

Kapitel 2: Handhavande
2.1 Grundläggande begrepp
Autopiloten startar alltid i standbyläge. Välj automatisk styrning
genom att styra in båten på önskad kurs, placera autopiloten på sina
fästen (dragstången kan förlängas eller kortas med hjälp av knapparna
-1, +1,-10, och +10)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Jerker
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 24 mar 2021, 11:01

Re: Installera en ST2000 autopilot, några dumma frågor

Inlägg av Jerker » sön 25 jun 2023, 06:19

Jo, fast det är ju när den är installerad..?
Det första steget i installationen borde ju då vara ”1, koppla in elen. 2, skjut ut stången till mittläge så att det når en total längd om..”

Dessa två steg saknas i beskrivningen av installationen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Installera en ST2000 autopilot, några dumma frågor

Inlägg av Anders S » tis 27 jun 2023, 12:26

Jerker skrev:
sön 25 jun 2023, 06:19
Jo, fast det är ju när den är installerad..?
Det första steget i installationen borde ju då vara ”1, koppla in elen. 2, skjut ut stången till mittläge så att det når en total längd om..”

Dessa två steg saknas i beskrivningen av installationen.
Det är troligt att styrarmen helt självmant går ut till mittläget då du ansluter den till 12V - även om den är för lång eller för kort då häktar på den. Sedan lär den också gå till mittläget då du ställer den standby. Det är ju mest praktiskt att häkta på den i "rakt-fram-läge.

Det är heller inte meningen att du använder styrarmen som mall för installationen, utan du kan (bör!) lita på måttuppgiften i manualen.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Installera en ST2000 autopilot, några dumma frågor

Inlägg av Seawolf » tis 27 jun 2023, 15:37

Min ST2000 står stilla i senaste läget både utan spänning, efter spänningstillslag, och då man väljer Standby-läget.
Detta gör t.ex. att man får köra in den manuellt till det roderläge man vill ha då man häktar på den, respektive om man vill låta den funka som roderlås och styra manuellt via plus och minusknapparna.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

raol
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 20:00

Re: Installera en ST2000 autopilot, några dumma frågor

Inlägg av raol » ons 28 jun 2023, 18:40

10 A ska räcka fint. 7.5 A, som jag av nån märklig anledning hade stoppat i, funkade fint i två säsonger, men helt plötsligt brände den när autopiloten jobbade i ändläget (skandal att de efter 30-35 år inte gjort en ändlägesavkänning). Nu sitter det 10 A, som enligt en Raymarine-representant i deras supportforum ska vara tillräckligt.

När du väl fått den installerad är det viktigt att gå igenom inställningarna i den (läs manualen noga!) och även kalibreringen. Den beter sig mycket märkligt i vissa lägen om man inte har rätt inställningar och kalibrering.

Skriv svar