Trögt roder

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Vizual54
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 jun 2023, 20:20

Trögt roder

Inlägg av Vizual54 » sön 11 jun 2023, 20:37

Har fått ta över min pappas båt då han dessvärre inte kan ta hand om båten längre.
Båten har legat på land i par säsonger men jag har fixat iordning den under våren, sjösatte i veckan och var ute på en tur under helgen.
Upptäckte redan direkt efter sjösättning att rodret går väldigt trögt. Det gjorde det när den låg på land också men har trott att det är vattensmörjt lager då jag inte har lyckats hitta några smörjnipplar på hjärtstocken.

Går det att serva lagren när båten ligger i eller är det bara att ta upp båten igen och plocka ner rodret på land?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Trögt roder

Inlägg av Peter_K » sön 11 jun 2023, 20:52

Det beror ju lite på hur båten är konstruerad…
Alla borde ha skägg

Vizual54
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 jun 2023, 20:20

Re: Trögt roder

Inlägg av Vizual54 » sön 11 jun 2023, 21:18

Naturligtvis, det kunde jag ju ha tänkt på 😀
Här är i alla fall lite bilder på hur det ser ut.
Vet ju tyvärr inget själv om hur det är konstruerat.
Hade tyvärr ingen bättre bild på övre lagret och infästningen av rorkult.
IMG_8672.jpeg
IMG_8673.jpeg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Trögt roder

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 14 jun 2023, 17:17

Utifrån bilderna går det inte ha några synpunkter på detta, i varje fall inte för mig. Roderstocken, som ju avslutas med beslaget till rorkulten befinner sig iaf på min båt med liknande roder i ett "omslutande" rör. På min gamla C32 fanns, till skillnad från min nya (i varje fall inte hittat) - en smörjkopp på detta rör. Men det har du ju inte hittat.
Antar att det finns ett stuvutrymme bakom rorkulten? Blir till att kravla runt! Ser det hela rakt ut? Dock tveksamt tycker jag att rodret skulle fått en smäll som påverkat. Roderstocken har rimligen rejäla dimensioner.
Nu har du ju haft båten i sjön ett tag. Har det blivit bättre? Min tanke om något torkat/rostat, typ. Ser lagringarna OK ut?

Skriv svar