Kulventil som kärvar

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Kulventil som kärvar

Inlägg av Glad_seglare » sön 21 maj 2023, 17:42

Hej

Jag har en kärvande kulventil vid skrovgenomföringen som är ansluten till toatanken. Kulventilen kärvar i öppet läge. Det går går inte att rubba handtaget överhuvudtaget. Innan den, från tanken räknat, har jag en trevägsventil så jag kan stänga från tanken och också koppla till däckstömning. Någon som vet hur man mjukar upp en kulventil som inte går att stänga? Jag har sjösättning på torsdag och vill helst att alla bottenventiler ska gå att stänga.

Finns det någon som har en snabbfix på detta problem?

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kulventil som kärvar

Inlägg av Anders S » mån 22 maj 2023, 11:09

Glad_seglare skrev:
sön 21 maj 2023, 17:42
Hej

Jag har en kärvande kulventil vid skrovgenomföringen som är ansluten till toatanken. Kulventilen kärvar i öppet läge. Det går går inte att rubba handtaget överhuvudtaget. Innan den, från tanken räknat, har jag en trevägsventil så jag kan stänga från tanken och också koppla till däckstömning. Någon som vet hur man mjukar upp en kulventil som inte går att stänga? Jag har sjösättning på torsdag och vill helst att alla bottenventiler ska gå att stänga.

Finns det någon som har en snabbfix på detta problem?

Hälsningar
Kulventiler som "fastnat" har med stor sannolikhet korrosion, på kulan, men än värre på axeln. Givetvis kan man prova att proppa utloppet (tillfälligt) och fylla kulventilen med något korrosionslösande, men det är betydligt sundare att byta. En liknande incident har hänt en till mig närstående båt, och även om det verkade som ventilen gick att stänga, så var det inte så, kulan satt fast och axeln med handtag roterade. Din fördel är att du kan verifiera att kulan rör sig med handtahet, om du nu kan få loss den.

Nyckeln att lyckas är i så fall att röra ventilen litet fram och tillbaka under inflytande (bokstavligen) av lämplig korrosionslösare, och förhoppningsvis till slut röra den alla sina 90 grader. Men vad som slits, hur packningen mår och ifall axeln blivit överbelastad vet man inte.
Anders S

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Kulventil som kärvar

Inlägg av Glad_seglare » tor 25 maj 2023, 15:28

Hej Anders

Tack för svar. Det får bli byte till nästa säsong.

Hälsningar Mikael
Glad Seglare

Skriv svar