Ta av propeller s-drev

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Osueco
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 02 apr 2023, 11:18

Ta av propeller s-drev

Inlägg av Osueco » sön 02 apr 2023, 11:32

Har tagit av sprinten och konen bakom propellern, men det då detta och undrar hur jag nu får bort propellern

Ska man knacka ut det som det ut att vara en sprint, eller är det något man ska skruva av?
Bilagor
IMG_20230402_114618.jpg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ta av propeller s-drev

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 03 apr 2023, 11:03

Kanske detta kan vara till hjälp: https://www.maximalt.dk/files/teknik/vp ... _00000.pdf
Av det framgår att det som du undrar över kallas drivpinne och skall tas bort så att distansbrickan sen tas av och därefter propellern.
Som jag begriper det. Säkert inte så enkelt som det låter om det hela har suttit länge. Så ta det försiktigt. Noga beräknat våld i exakt anslagssvinkel (alltså inte banka snett). Kanske behövs förberedelse med diverse smörjning eller nedfrysning (Clas Ohlsson har köldspray)
Vill minnas att jag hade en liknande distanshylsa/bricka på Comfort 32:an.

Osueco
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 02 apr 2023, 11:18

Re: Ta av propeller s-drev

Inlägg av Osueco » ons 05 apr 2023, 11:04

Tack, ja det ser verkligen ut som en brytpinne, ska testa och se.

Osueco
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 02 apr 2023, 11:18

Re: Ta av propeller s-drev

Inlägg av Osueco » tor 06 apr 2023, 15:48

Tack för hjälpen. Nu har jag fått loss drivpinnen men nästa steg är dra av propellern. Den verkar sitta bra. Någon som har tips på hur man får loss en propeller som sitter fast, vill helst inte ha sönder något

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ta av propeller s-drev

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 07 apr 2023, 13:28

Ser onekligen ut att ha suttit ett tag....
Jag skulle gjort så här: med buntband satt fast två brädbitar på varje blad. Därefter bankat på dessa antingen växelvis eller samtidigt, beroendes på hur akrobatisk du är. Inte med slägga heller utan litet "uppmanande" s a s. Rent av med gummiklubba?
Men innan försökt med något slags penetrerande smörjning. Borde ju inte vara rost? Dvs har har ett svagt minne av att ursprungspropellern (2-bladig folding) på Comforten inte var av "bästa" material.

Tänker mig att forumet, om det nu gått ur vinteridet, har synpunkter och erfarenheter. Våld löser inte riktigt allt :wink:

Osueco
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 02 apr 2023, 11:18

Re: Ta av propeller s-drev

Inlägg av Osueco » fre 07 apr 2023, 13:34

Tack för tipsen.
Nu är den av. Jag knackade med hammare växelvis på båda sidorna och sedan kom jag åt med en avdragare från Biltema och nu är den av. Lite fundersam på hur jag ska få ditt den igen😅

Men kanske att rengöra den, sedan låta den ligga i ättika och sedan göra in den med litium fett eller liknande och den försöka trycka gott den igen, hoppas jag lyckas få den rätt så att jag lyckas tryckas i drivpinnen.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ta av propeller s-drev

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 09 apr 2023, 17:09

Kan vara svårt att fått till det så att alla hål passar. Smal skruvmejsel kan försiktigt ruckas lätt fram och tillbaka instucken i hålet så du får hålen i linje. Och använd propeller fett när du sätter på den - men gör den ren och fin först. Gammal färg bort!
Och varför icke förkoppra bladen obs inte själv navet. Koppar sulfat (Nitor) späs; jag brukar ta så vattnet blir riktigt blått.Rör ut. Kan man ha i typ plastskål, smal så att ett blad kan stickas ned (använda ståltråd för att kunna hänga propellern i ovanför behållaren) och litet utrymme runt om. Sen en bit kopparplåt i ena hörnet som blir anod (alltå + ) och sen från strömkälla 5-12 volt via ledning med krokodilklämmor på bladet (katod)resp kopparbiten som alltså blir anod.Et voilà efter ett tag fint lager av koppar!! Varar minst 2 år om tillräckligt lager.
Mycket med det elektriska.
Går såklart med propellerfärg också men den har tendens att försvinna i kavitation/poleringen som trots allt sker i vattnet.
Så behöver propellern aldrig mer se ut så där..... :mrgreen:

Skriv svar