Nybörjare behöver hjälp

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
joacim
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 12 aug 2022, 12:33

Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av joacim » fre 12 aug 2022, 12:53

Hej!

Jag söker råd angående val av segelbåt till nästa säsong eller slutet på denna när folk börjar vilja göra sig av med det de sitter på till en billigare penning. Förutsättningar är som följer:

• Jag är nybörjare och kan inte så mycket om segling men har väl som många en dröm av att kunna ”ge mig av” någon gång i framtiden och segla om inte jorden runt så iaf jättelångt. Jag inser dock att jag måste lära mig mycket innan dess.
•Jag håller på att ta mig igenom de erforderliga teoretiska kurserna.
• Stabilitet framför snabbhet tänker jag
• Primärt användningsområde är dagsseglingar runt Göteborg, till en början för att lära mig, men senare i säsongen lite övernattningar och kanske avsluta säsongen med någon längre tripp (beroende på hur kunskapskurvan ökar). Med längre tänker jag då ev utanför skärgården ev.
• Besättningen består av mestadels mig själv (ensamsegling till största delen), men det hade varit bra att kunna ha med iaf minst 1-2 vuxna till även på övernattningar (barnen är inte så små längre).
• Min maxbudget ligger på 250k men jag känner inget behov av att spendera allt på en gång. När jag skall lära mig känns det kanske bättre att börja med en billigare för att byta upp sig när jag bestämt mig vad jag verkligen vill ha.
• Segling såklart men är det inom- eller utomhus motor som gäller?
• Vilken typ av utrustning behöver jag för att kunna ensamsegla, gärna vad ni ser som nödvändigt och vad som är "bra att ha"
• Inköp någon gång under hösten eller våren

Tacksam för alla tips

/Joacim

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av AndersGustafsson » fre 12 aug 2022, 13:49