Nybörjare behöver hjälp

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
joacim
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 12 aug 2022, 12:33

Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av joacim » fre 12 aug 2022, 12:53

Hej!

Jag söker råd angående val av segelbåt till nästa säsong eller slutet på denna när folk börjar vilja göra sig av med det de sitter på till en billigare penning. Förutsättningar är som följer:

• Jag är nybörjare och kan inte så mycket om segling men har väl som många en dröm av att kunna ”ge mig av” någon gång i framtiden och segla om inte jorden runt så iaf jättelångt. Jag inser dock att jag måste lära mig mycket innan dess.
•Jag håller på att ta mig igenom de erforderliga teoretiska kurserna.
• Stabilitet framför snabbhet tänker jag
• Primärt användningsområde är dagsseglingar runt Göteborg, till en början för att lära mig, men senare i säsongen lite övernattningar och kanske avsluta säsongen med någon längre tripp (beroende på hur kunskapskurvan ökar). Med längre tänker jag då ev utanför skärgården ev.
• Besättningen består av mestadels mig själv (ensamsegling till största delen), men det hade varit bra att kunna ha med iaf minst 1-2 vuxna till även på övernattningar (barnen är inte så små längre).
• Min maxbudget ligger på 250k men jag känner inget behov av att spendera allt på en gång. När jag skall lära mig känns det kanske bättre att börja med en billigare för att byta upp sig när jag bestämt mig vad jag verkligen vill ha.
• Segling såklart men är det inom- eller utomhus motor som gäller?
• Vilken typ av utrustning behöver jag för att kunna ensamsegla, gärna vad ni ser som nödvändigt och vad som är "bra att ha"
• Inköp någon gång under hösten eller våren

Tacksam för alla tips

/Joacim

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av AndersGustafsson » fre 12 aug 2022, 13:49

Båtar 24-27fot finns för nästan ingenting på blocket. Med en så liten båt är aktersnurra bättre än inombordare eftersom billiga båtars inombordare oftast är gamla som i skriande behov av service. De flesta båtar 24-27 fot har kojplatser för 3-4 pers. Autopilot är bra om man ensamseglar och behöver händerna fria, men i nödfall funkar hackbräda för att låsa rorkulten. Du tänker helt rätt med att börja smått och har du någon bekant som kan båtar så ta med hen i disussionen redan då du kollar på blocket. Jag har sett 24-27 fots segelbåtar med begärt pris 5000SEK förra veckan..
/Anders G

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av Peter_K » fre 12 aug 2022, 14:23

Jag ser två båtar framför mig.
Första båten är en billigare båt du kan ha att lära dig i skärgården med. När du är redo att ge dig av, byter du upp dig till en större.

Som första båt stämmer Anders beskrivningar bra, fast jag delar inte uppfattningen om utombordare vs inombordare. Exempel på lämpliga och stabila nybörjarbåtar i klassen omkring 25-27 fot är t ex HR26 och Marieholm 26, men det finns massor andra också, så snöa inte in dig på för få modeller.
Alla borde ha skägg

joacim
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 12 aug 2022, 12:33

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av joacim » fre 12 aug 2022, 16:04

AndersGustafsson skrev:
fre 12 aug 2022, 13:49
Båtar 24-27fot finns för nästan ingenting på blocket. Med en så liten båt är aktersnurra bättre än inombordare eftersom billiga båtars inombordare oftast är gamla som i skriande behov av service. De flesta båtar 24-27 fot har kojplatser för 3-4 pers. Autopilot är bra om man ensamseglar och behöver händerna fria, men i nödfall funkar hackbräda för att låsa rorkulten. Du tänker helt rätt med att börja smått och har du någon bekant som kan båtar så ta med hen i disussionen redan då du kollar på blocket. Jag har sett 24-27 fots segelbåtar med begärt pris 5000SEK förra veckan..
Tackar, bra tips. Jag trodde att de som var mellan 24-27 hade färre kojplatser, bra med kunskap ibland :-)

joacim
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 12 aug 2022, 12:33

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av joacim » fre 12 aug 2022, 16:11

Peter_K skrev:
fre 12 aug 2022, 14:23
Jag ser två båtar framför mig.
Första båten är en billigare båt du kan ha att lära dig i skärgården med. När du är redo att ge dig av, byter du upp dig till en större.

Som första båt stämmer Anders beskrivningar bra, fast jag delar inte uppfattningen om utombordare vs inombordare. Exempel på lämpliga och stabila nybörjarbåtar i klassen omkring 25-27 fot är t ex HR26 och Marieholm 26, men det finns massor andra också, så snöa inte in dig på för få modeller.
Det gäller att hitta en inombordare isf som är genomgången och gedigen service på kontinuerligt tänker jag isf?

adeseaso
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 10 jan 2021, 12:48

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av adeseaso » fre 12 aug 2022, 16:23

joacim skrev:
fre 12 aug 2022, 16:04
Tackar, bra tips. Jag trodde att de som var mellan 24-27 hade färre kojplatser, bra med kunskap ibland :-)
Det finns rätt många 29-32 fotare där jag som är över medel men inte extremt lång (190cm) inte har någon skön koj att sova i medan jag exempelvis har fyra sköna sovplatser i en liten IF-båt. Så det beror lite på hur optimistisk konstruktören varit när han bedömt hur många inredningsdetaljer man kan klämma in i båten.

IF-båten tycker jag du ska titta på, den tål vind bra med sin långa tunga köl och är inte tråkig att segla för det. På västkusten friskar det ju ofta i och då kan det vara skönt att ha en båt du inte kommer att segla omkull. Det finns också ett bra klassförbund där all info om båten är lättillgängligt samlad i ett webb-forum.

Bra segel ska du ha oavsett med din budget. Det är ingen vits att försöka lära sig segeltrim med dåliga segel, det märkte jag alltför sent efter att ha envisats med gamla grejer mina två första år med segelbåt. Så fort jag skaffade bättre segel föll allt på plats och stressen kring att segla i frisk vind försvann.

Vad gäller segelhantering tycker jag du ska ha travare på storen och fallet neddraget till sittbrunnen. Rulle till genua/fock är skönt men inte obligatoriskt så länge man riggar en nedhalslina så att seglet kan halas och straffas ner mot fördäcket från sittbrunnen vid behov. Hakade segel har andra fördelar.

Rent allmänt skulle jag slå ett slag för att du satsar på exemplar, oavsett modell, som är utrustade för lite mer aktiv segling. Det är betydligt billigare att från början köpa en båt med bra segel, bra trimutrustning och fräscht tågvirke än att åtgärda sådant i efterhand. Mindre "semesterutrustade" båtar är ofta hopplöst eftersatta i uppdatering och underhåll av dessa saker.

joacim
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 12 aug 2022, 12:33

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av joacim » fre 12 aug 2022, 16:30

adeseaso skrev:
fre 12 aug 2022, 16:23
joacim skrev:
fre 12 aug 2022, 16:04
Tackar, bra tips. Jag trodde att de som var mellan 24-27 hade färre kojplatser, bra med kunskap ibland :-)
Det finns rätt många 29-32 fotare där jag som är över medel men inte extremt lång (190cm) inte har någon skön koj att sova i medan jag exempelvis har fyra sköna sovplatser i en liten IF-båt. Så det beror lite på hur optimistisk konstruktören varit när han bedömt hur många inredningsdetaljer man kan klämma in i båten.

IF-båten tycker jag du ska titta på, den tål vind bra med sin långa tunga köl och är inte tråkig att segla för det. På västkusten friskar det ju ofta i och då kan det vara skönt att ha en båt du inte kommer att segla omkull. Det finns också ett bra klassförbund där all info om båten är lättillgängligt samlad i ett webb-forum.

Bra segel ska du ha oavsett med din budget. Det är ingen vits att försöka lära sig segeltrim med dåliga segel, det märkte jag alltför sent efter att ha envisats med gamla grejer mina två första år med segelbåt. Så fort jag skaffade bättre segel föll allt på plats och stressen kring att segla i frisk vind försvann.

Vad gäller segelhantering tycker jag du ska ha travare på storen och fallet neddraget till sittbrunnen. Rulle till genua/fock är skönt men inte obligatoriskt så länge man riggar en nedhalslina så att seglet kan halas och straffas ner mot fördäcket från sittbrunnen vid behov. Hakade segel har andra fördelar.

Rent allmänt skulle jag slå ett slag för att du satsar på exemplar, oavsett modell, som är utrustade för lite mer aktiv segling. Det är betydligt billigare att från början köpa en båt med bra segel, bra trimutrustning och fräscht tågvirke än att åtgärda sådant i efterhand. Mindre "semesterutrustade" båtar är ofta hopplöst eftersatta i uppdatering och underhåll av dessa saker.
Tackar, jag fyller på min lista med bra tips och funktioner :-)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av Peter_K » fre 12 aug 2022, 17:00

joacim skrev:
fre 12 aug 2022, 16:11
Det gäller att hitta en inombordare isf som är genomgången och gedigen service på kontinuerligt tänker jag isf?
Ja, och gärna en som inte är sjövattenkyld, dvs att den har en glykolkrets och en värmeväxlare (kallas ibland färskvattenkyld av någon anledning).
Alla borde ha skägg

joacim
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 12 aug 2022, 12:33

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av joacim » lör 13 aug 2022, 08:43

Peter_K skrev:
fre 12 aug 2022, 17:00
joacim skrev:
fre 12 aug 2022, 16:11
Det gäller att hitta en inombordare isf som är genomgången och gedigen service på kontinuerligt tänker jag isf?
Ja, och gärna en som inte är sjövattenkyld, dvs att den har en glykolkrets och en värmeväxlare (kallas ibland färskvattenkyld av någon anledning).
Varför inte sjövattenkyld? Om jag förstår dig rätt så är färskvattenkyld i princip så som bilar kyls med glykol och vatten i en sluten krets?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av Peter_K » lör 13 aug 2022, 10:02

joacim skrev:
lör 13 aug 2022, 08:43

Varför inte sjövattenkyld? Om jag förstår dig rätt så är färskvattenkyld i princip så som bilar kyls med glykol och vatten i en sluten krets?
För att sjövatten innehåller salt och syre, vilket gör att motorn rostar snabbare än om man har en sluten krets där syret i vattnet försvinner (dessutom är glykolblandning rostskyddande).
Alla borde ha skägg

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av omega » sön 14 aug 2022, 08:53

Hej
Min åsikt är att välj så stor o rymlig båt som möjligt, framförallt om du vill få med dig besättning ombord. Vettiga äldre alternativ för längre seglingar är ju tex HR 29 eller Hr 312, sen finns ju de ännu äldre hr båtarna Rasmus o monsun. Tröga båtar men förlåtande .Inombordare skall man definitivt välja.
Andra vettiga båtar är linjett 32 , comfort/comfortina 32 eller comfort 34, aphrodite 34
Finns många fler exempel.
De flesta idag vill ha en separat toalett , lättarbetat pentry o bra kojer.
Sen behöver man nästan alltid uppgradera båten medan man har den , dumt att behöva byta till en större o behöva börja om igen

Mvh Johan

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av omega » sön 14 aug 2022, 09:01

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102012145

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102313891

https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... /102673171

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102922475

Finns många att välja på, troligen blir det trögare att sälja båtar framöver , efter några år med medvind, så priserna går nog att förhandla med

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av Anders S » sön 14 aug 2022, 20:30

Alltid kul med nya seglare!

När det gäller båt kan man tänka på två sätt_ Antingen köper man den båt man vill ha "sen" - så rackarns märkvärdigt svårt att lära sig segla en större båt är det inte. I begreppet segla ingårt naturligtvis sedan inte bara att kunna segla (en seglingskurs löser detta) utan att manövrera båten. låta bli direkta omöjligheter och dåraktiga tilläggningar, bedöma väder och sedan bygga erfarenhet (som, dessvärre, ofta mäts i antal begågna misstag).

Tror man sig inte kunna hantera en litet större båt direkt kan man naturligtvis gå (om)vägen över en mindre lärobåt innan man skaffar den stora, och en klar poäng är naturligtvis att man vet litet mer vad man vill ha och vad man klarar sig utan efter en säsong med en mindre båt. Men man får räkna med att det kostar, det är bara de allra finaste mindre påtarna som man får tillbaka pengarna på (minus en rimlig nöjeskostnad). Begreppet Hemesterbåt är kanske bekant? Alla någotsånär dugliga "billiga båtar" gick som smör i solsken förra två åren och de går att köpa rätt så billigt i nuläget. Men det är inte säkert att de går att sälja... Dessutom lär man sig ÄNNU bättre att segla i en jolle av lämplig sort, och en sådan kan du köpa billigt och ge bort efter en sommar.

Därför kan det vara bra att åtminstone tänka tanken att direkt gå på en tillräckligt stor och rymlig båt direkt. Här gäller det som som så ofta att köpa klokt, dvs betala litet mer för välskött och uppdaterat - särskilt vad gäller segel, rigg och motor. En rimligt händig person kan snygga till en välbyggd men sliten/ovårdad båt med lack, målning och dynor, piffat med några nya delar (toa, spis, genomföringar, ventiler, slangar etc) men att renovera ett illa utfört självbygge eller en båt med tveksam grundkvalitet är inte så enkelt.

Man skall heller nödvändigtvis gå på alla förståsigpåares och begripares välmenta och godhjärtade åsikter och tyckanden, särskilt om vilken båttyp som är bäst (märkesfanatikern), ifall det egentligen är lönt att segla med gamla trasor som redan är på sin tredje säsong (kappseglingsässet), att en tio år gammal motor egentligen är utsliten, den har ju gått över tusen timmar (motorpessimisten) - med flera av liknade sorter. Men det kan vara bra att få höra deras åsikter!

Men med dina krav: En båt på minst 30 fot, kanske 34-35 - minst fyra riktiga vuxen kojer, varav minst en, helst två duglig(a) som sjökoj (det brukar vara salongens kojer), inombordare, sötvattenkyld i fullgott skick med 4-5 hk per ton båt, nyare segel, särskilt i kryssstället, uppdaterad rigg med rullfock. Fall och kontrollinor ("reglage") neddragna till sittbrunnen, men seglar du ensam, med möjlighet att åtminstone släppa NER fallen från masten (ordnas med två avlastare på masten). Läs på om olika fiffiga sätt att ordna segelhantering när man är ensam.

Du vill ha en autopilot (den måste inte vara stormduglig) och du skall ha livsele och se till att vara kopplad till båten, alltid.
Anders S

joacim
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 12 aug 2022, 12:33

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av joacim » mån 15 aug 2022, 06:18

omega skrev:
sön 14 aug 2022, 08:53
Hej
Min åsikt är att välj så stor o rymlig båt som möjligt, framförallt om du vill få med dig besättning ombord. Vettiga äldre alternativ för längre seglingar är ju tex HR 29 eller Hr 312, sen finns ju de ännu äldre hr båtarna Rasmus o monsun. Tröga båtar men förlåtande .Inombordare skall man definitivt välja.
Andra vettiga båtar är linjett 32 , comfort/comfortina 32 eller comfort 34, aphrodite 34
Finns många fler exempel.
De flesta idag vill ha en separat toalett , lättarbetat pentry o bra kojer.
Sen behöver man nästan alltid uppgradera båten medan man har den , dumt att behöva byta till en större o behöva börja om igen

Mvh Johan
Tackar :-)

joacim
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 12 aug 2022, 12:33

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av joacim » mån 15 aug 2022, 06:18

omega skrev:
sön 14 aug 2022, 09:01
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102012145

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102313891

https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... /102673171

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102922475

Finns många att välja på, troligen blir det trögare att sälja båtar framöver , efter några år med medvind, så priserna går nog att förhandla med
Härliga, tackar :-)

Skriv svar