Nybörjare behöver hjälp

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
joacim
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 12 aug 2022, 12:33

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av joacim » mån 15 aug 2022, 06:22

Anders S skrev:
sön 14 aug 2022, 20:30
Alltid kul med nya seglare!

När det gäller båt kan man tänka på två sätt_ Antingen köper man den båt man vill ha "sen" - så rackarns märkvärdigt svårt att lära sig segla en större båt är det inte. I begreppet segla ingårt naturligtvis sedan inte bara att kunna segla (en seglingskurs löser detta) utan att manövrera båten. låta bli direkta omöjligheter och dåraktiga tilläggningar, bedöma väder och sedan bygga erfarenhet (som, dessvärre, ofta mäts i antal begågna misstag).

Tror man sig inte kunna hantera en litet större båt direkt kan man naturligtvis gå (om)vägen över en mindre lärobåt innan man skaffar den stora, och en klar poäng är naturligtvis att man vet litet mer vad man vill ha och vad man klarar sig utan efter en säsong med en mindre båt. Men man får räkna med att det kostar, det är bara de allra finaste mindre påtarna som man får tillbaka pengarna på (minus en rimlig nöjeskostnad). Begreppet Hemesterbåt är kanske bekant? Alla någotsånär dugliga "billiga båtar" gick som smör i solsken förra två åren och de går att köpa rätt så billigt i nuläget. Men det är inte säkert att de går att sälja... Dessutom lär man sig ÄNNU bättre att segla i en jolle av lämplig sort, och en sådan kan du köpa billigt och ge bort efter en sommar.

Därför kan det vara bra att åtminstone tänka tanken att direkt gå på en tillräckligt stor och rymlig båt direkt. Här gäller det som som så ofta att köpa klokt, dvs betala litet mer för välskött och uppdaterat - särskilt vad gäller segel, rigg och motor. En rimligt händig person kan snygga till en välbyggd men sliten/ovårdad båt med lack, målning och dynor, piffat med några nya delar (toa, spis, genomföringar, ventiler, slangar etc) men att renovera ett illa utfört självbygge eller en båt med tveksam grundkvalitet är inte så enkelt.

Man skall heller nödvändigtvis gå på alla förståsigpåares och begripares välmenta och godhjärtade åsikter och tyckanden, särskilt om vilken båttyp som är bäst (märkesfanatikern), ifall det egentligen är lönt att segla med gamla trasor som redan är på sin tredje säsong (kappseglingsässet), att en tio år gammal motor egentligen är utsliten, den har ju gått över tusen timmar (motorpessimisten) - med flera av liknade sorter. Men det kan vara bra att få höra deras åsikter!

Men med dina krav: En båt på minst 30 fot, kanske 34-35 - minst fyra riktiga vuxen kojer, varav minst en, helst två duglig(a) som sjökoj (det brukar vara salongens kojer), inombordare, sötvattenkyld i fullgott skick med 4-5 hk per ton båt, nyare segel, särskilt i kryssstället, uppdaterad rigg med rullfock. Fall och kontrollinor ("reglage") neddragna till sittbrunnen, men seglar du ensam, med möjlighet att åtminstone släppa NER fallen från masten (ordnas med två avlastare på masten). Läs på om olika fiffiga sätt att ordna segelhantering när man är ensam.

Du vill ha en autopilot (den måste inte vara stormduglig) och du skall ha livsele och se till att vara kopplad till båten, alltid.
Gött, ett nytt perspektiv. Det får mig att tänka lite :-)

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av AndersGustafsson » mån 15 aug 2022, 11:52

"fast jag delar inte uppfattningen om utombordare vs inombordare."

Grejen är väl närmast att en inombordare är att föredra, bara den är servad och funkar. Handhavandet är oftast enkelt. Den är tyst och har oftast tillräcklig kraft. Nackdelen är att inombordare med drev eller axel är krångligare att serva, speciellt då båten är i sjön. En utombordare lyfter man bara av. Nackdelen med en utombordare är att den bör vara kraftig nog och ha lång rigg eller monteras lågt (vilket i sig skapar problem). En båt med utombordare styr dessutom sämre eftersom propellern sitter framför rodret.

Annars ser jag bra synpunkter i tråden. Jag är 190cm och vi sov tre personer alldeles bra i en 24-fotare. Vi seglade även långt. Nackdelar med många personer i liten båt är stuvutrymmena som oftast inte räcker till.

Jag tänker inte ens säga vad vi har för båt nu för att inte påverka, men det finns ingen superbåt som passar alla. Börja kolla på blocket och kolla up på båtfakta här. Där hittar du data om båtar och ofta ägarnas egna omdömen.
/Anders G

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Nybörjare behöver hjälp

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 16 aug 2022, 10:09

Vill tillägga något: 1)välj en båt med fraktionsrigg (=där det stag som förseglet sitter på inte går ända upp till masttoppen). Betyder att du får en mer lättarbetad segelsättning (=mindre försegel). Enklare än att dra en stor genua runt vid varje vändning. Givetvis kan man ha genuor även på fraktionsrigg men det underlättar, i mitt tycke, med mindre försegel. Många äldre båtar har jättegenuor - i sammanhanget är det bra med rejäla vinschar.
Utgår från att detta finns detta många synpunkter på men här är alltså min.
2)om större båt - låt expert kolla motorn - skall vara färskvattenkylning annars kan det bli dyrt. Ny motor 120000:- typ..... :o

När jag en gång för länge sedan skulle börja med egen båt började vi med en billigare variant - skulle vi tycka att...nä...så var det inte hela världen. Anders S´förslag om jolle eller liknande tycker jag är en god idé. Vet du redan med dig och ditt eventuella sällskap också tycks hågat så större farkost.
Man kommer längre upp från vattnet i en större båt - kan verka fånigt att skriva men i "vissa fall" kan detta uppskattas....har jag erfarit. :roll:

En i mitt tycke viktig variabel är följande: är du en potentiell båtförbättrare ----------- eller ---------------vill du bara segla??
Tycker du om att skruva, fundera ut lösningar, förbättra, underhålla eller vill du rätt och slätt segla. Detta tror jag är viktigt att utröna! Ett kontinuum antagligen.
Allt som kan gå sönder, åldras, gör det vilket betyder att du förr eller senare ställs inför frågan "skall jag fixa detta själv eller lämna bort till nån expert"?
I min erfarenhet har man mycket glädje av att dona själv förutom att man kan spara oerhört mycket pengar. De flesta kan inte från början men vill man lära sig och har tålamod så går det till slut. För det mesta.... :wink:

Tag dig tid och lycka till. Som jag förstår det köparens marknad nu i det stora generationsskiftet.

Skriv svar