Vad är detta för segelbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Falklandsvatten
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 30 jul 2022, 00:56

Vad är detta för segelbåt?

Inlägg av Falklandsvatten » lör 30 jul 2022, 01:05

Denna båt bortskänkes står det på en lapp som sitter på den med ett mobilnummer . Den står i norra Sverige och jag undrar vilken modell detta kan vara.

Är novis på detta med segling men intresset stegrar allt mer.

Skickade ett SMS till numret som står på båten men personen visste inte vilken modell detta är.

Fick svar att den kommit med en utomnordisk seglare och helt sonika lämnats kvar vid marinan.

Nu står den uppställd på en skruttig vagn och luften har som synes gått ur hjulen på vagnen.

Bifogar bild .
Båt bortskänkes.jpeg

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Vad är detta för segelbåt?

Inlägg av Tomas E » lör 30 jul 2022, 08:40

Det är alltså inte ägaren som "skänker" båten? Se upp!

Skulle tro att det inte bara är jag som behöver fler bilder för att kunna artbestämma båten. Dålig vinkel.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Falklandsvatten
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 30 jul 2022, 00:56

Re: Vad är detta för segelbåt?

Inlägg av Falklandsvatten » lör 30 jul 2022, 10:42

20220726_205339.jpg
Hade en bild till.

Ja det är bäst att vara på sin vakt kanske. Låt säga att man drar på sig vissa kostnader att fixa upp den, sjösätter den och då kommer den okände ägaren plötsligt ned till hamnen och vill ha sin båt.

😃

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vad är detta för segelbåt?

Inlägg av Peter_K » lör 30 jul 2022, 10:56

Svårfotad vinkel - men jag gissar att det kan vara en RJ85. Om det är en sådan, kommer det bli billigare att köpa en komplett i gott skick.
Alla borde ha skägg


Användarvisningsbild
Flizzaff
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 21:23
Ort: Örebro

Re: Vad är detta för segelbåt?

Inlägg av Flizzaff » sön 31 jul 2022, 21:25

Om den har en riktigt bred köl (titta t.ex från fören) så kan det vara en RJ 85:a. Men jag har för mig att Rj 85an inte har så lång köl som bilden anger..
Flizzaff

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Vad är detta för segelbåt?

Inlägg av Nils_D » ons 03 aug 2022, 14:24

Det är inte en RJ 85. Har haft en sådan så där står jag på rätt säker mark.
Notera att den eftersökta båten har inombordare där propellern liksom på t.ex. Vega sitter bakom rodret. Har jag aldrig sett på någon RJ 85.

Den eftersökta båten har en yta i avvikande färg längs gränsen mellan skrov och däck som blir bredare akteröver. Så ser också Tetis ut så jag trodde först det var en sådan. Men att döma av bilderna på Sailguide har Tetis delat lateralplan.
https://www.sailguide.com/batfakta/tetis

Dock tycker jag att kölformen är rätt lika på Tetis och på bilderna av den eftersökta båten. Eftersom Tetis självbyggdes kan det kanske vara en modifierad sådan?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vad är detta för segelbåt?

Inlägg av Peter_K » ons 03 aug 2022, 17:42

Nils_D skrev:
ons 03 aug 2022, 14:24
Det är inte en RJ 85. Har haft en sådan så där står jag på rätt säker mark.
Notera att den eftersökta båten har inombordare där propellern liksom på t.ex. Vega sitter bakom rodret. Har jag aldrig sett på någon RJ 85.
Här är en linjeritning från en RJ85 så som de såg ut innan de fick rodret flyttat akteröver. Notera inombordaren och propellerplaceringen.

Däremot ser jag den skumma teakrelingen i aktern som blir bredare, och instämmer i att det snarare är en Tetis.
Bilagor
C117E7A7-F1B0-4E54-93CF-1B74B4D1315C.jpeg
Alla borde ha skägg

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Vad är detta för segelbåt?

Inlägg av Nils_D » mån 08 aug 2022, 08:32

Peter_K skrev:
ons 03 aug 2022, 17:42
Nils_D skrev:
ons 03 aug 2022, 14:24
Det är inte en RJ 85. Har haft en sådan så där står jag på rätt säker mark.
Notera att den eftersökta båten har inombordare där propellern liksom på t.ex. Vega sitter bakom rodret. Har jag aldrig sett på någon RJ 85.
Här är en linjeritning från en RJ85 så som de såg ut innan de fick rodret flyttat akteröver. Notera inombordaren och propellerplaceringen.

Däremot ser jag den skumma teakrelingen i aktern som blir bredare, och instämmer i att det snarare är en Tetis.
Tack Peter K för korrigeringen av min felaktiga uppfattning om hur en RJ85 såg ut med inombordare och det gamla rodret. Man lär så länge man ...

Jag skrev i ett tidigare inlägg att det som talade emot att den efterfrågade båten var en Tetis var att Tetis enligt informationen på Sailguide hade delat lateralplan. Men så är tydligen inte alltid fallet. Det dök nyss upp en annons på Blocket med en Tetis (https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... /102774900)
och på en av bilderna ser man att den är långkälad. Vilket väl avgör saken; den efterfrågade båten är en långkölad Tetris.

Skriv svar