Jag hade tidigare YSB 8 i min Shipman 28 1978 (har nu en 2YM14) En vän som har en Aphrodite 25 med Yanmar 1GM10
som jag hjälper till att se över efter den varit urlyft för ventilbyte. Det gäller filterbyte, ny filteramratur för CAV och injustering av reglagekablar mm.
Inser nu vad bortskämd jag är med åtkomligheten på min Shipman jämfört med Aphrodite.....
Tyckte det var märkligt att hela finfilterhållaren måste tas bort pga vad jag tror var reglagekabelfästet som satt i vägen. Att det sitter i bakkanten är ju ännu märkligare. Vidare sitter impellern bakom (!) remskivan med stjärnskruvar.
Luftat jag aldrig gjort på varken YSB eller 2YM14 men 1GM10 kräver detta. Nu undrar jag hur YSB står i jämförelse med 1GM10? Blev det en vettig ersättare för YM-serien som lär har sålts i 16.000 ex och till min förvåning verkar 1GM10 fortfarande tillverkas. Är detta en bra motor ?
Yanmar YSB 8 och 1GM10
Yanmar YSB 8 och 1GM10
Senast redigerad av 1 Vilse, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Yanmar YSB 8 och 1GM10
Ja, det är en "bra motor". Nu vet jag mer om de större Yanmarmotorerna, men 1GM10 (en uppdaterad 1GM) har alla förbättringar som kommit på nyare Yanmar industrimotorer. Möjligheten är svagheten att den inte har inbyggd färskvattenkylning, men de flesta som köpt en GM10 för båtbruk lär ha en eftermarknadskylare monterad.
Jag misstänker också att motorn är utbytt från något annat (1GM?) och då handlar det nog om att återanvända drevet och att motorn passar.
Att filtret sitter bak och impellern fram, båda på så sätt att bara ormmänniskor når dem är ytterst vanligt på segelbåtar utan egentligt maskinrum. Här får man vara kreativ och göra åtkomstpaneler där det är befogat. En enkel förbättring är i ditt (din kompis) fall att ta bort stjärnskruvarna och använda vanliga sexkantsskruvar. Då kan man nog nå (och dra "lagom") impellerlockets innerskruv utan att ta bort remskivan. Här och där har jag haft glädje av fasta spärrnycklar och smäckra hylsor (1/4"). Filtret lär du väl flytta till en bra plats, så gjorde jag på min Shipman - sparade mycket förtret.
"Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga verktyg gör en galen..."
Jag misstänker också att motorn är utbytt från något annat (1GM?) och då handlar det nog om att återanvända drevet och att motorn passar.
Att filtret sitter bak och impellern fram, båda på så sätt att bara ormmänniskor når dem är ytterst vanligt på segelbåtar utan egentligt maskinrum. Här får man vara kreativ och göra åtkomstpaneler där det är befogat. En enkel förbättring är i ditt (din kompis) fall att ta bort stjärnskruvarna och använda vanliga sexkantsskruvar. Då kan man nog nå (och dra "lagom") impellerlockets innerskruv utan att ta bort remskivan. Här och där har jag haft glädje av fasta spärrnycklar och smäckra hylsor (1/4"). Filtret lär du väl flytta till en bra plats, så gjorde jag på min Shipman - sparade mycket förtret.
"Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga verktyg gör en galen..."
Anders S
Re: Yanmar YSB 8 och 1GM10
Tack Anders. Klarat och koncist svar precis som 2004 när jag inför valet och kvalet att välja båtyp.
Fortfarande seglar jag min S-4914
Fortfarande seglar jag min S-4914