Solarmare regulator och dåligt batteri

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
bjofo461
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 30 jun 2022, 08:26

Solarmare regulator och dåligt batteri

Inlägg av bjofo461 » mån 04 jul 2022, 18:22

Hej alla!

Jag har nu installerat en solarmare mppt 10a regulator och två 55W solpaneler. Problemet nu är att jag misstänker att det gamla batteriet är helt slutkört men innan jag springer iväg och köper nytt tänkte jag höra här 🙂

När solpanelerna är inkopplade så visar regulatorn att batterispänningen är 14.3V (antar att det är laddspänningen?).

Så fort jag täcker över panelerna så sjunker spänningen väldigt fort enda ner till 10.3V och regulatorn varnar för att batteriet är urladdat.

Slutar jag täcka för panelerna åker spänningen upp till 14V och regulatorn visar att batteriet är fulladdat (är ju också konstigt, borde väl visas att den laddar?)

Visst kan det här bara vara tecken på att batteriet är helt slutkört eller kan det vara något annat fel?
Bilagor
20220704_185839.jpg
20220704_185810.jpg
20220704_185743.jpg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Solarmare regulator och dåligt batteri

Inlägg av Seawolf » tis 05 jul 2022, 05:24

Det verkar som om ditt batteri är slut. Efterhand då ett blybatteri åldras genom s.k. sulfatering, så uppträder detta som om batteriet blir mindre och mindre. Det kan fortfarande bli fulladdat, men både antalet Amperetimmar det tar emot och det som det kan ge ifrån sig har minskat. Samtidigt har dess inre motstånd ökat, så det kan inte längre ge ifrån sig några större strömmar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar