Utombordarval - Aphrodite 25

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Utombordarval - Aphrodite 25

Inlägg av Vilse » mån 20 jun 2022, 08:22

Tiden går med Sailguide består…

För 18 år sedan fick många tips inför mitt båtval (Shipman 28) och senare råd om motorbytet, rullfock och en massa annat. Det är härligt att se att forumet lever vidare, trots Facebooks framfart….

Slänger nu ut en fråga om en Aphrodite 25 som en klubbkompis har strul med. Yanmar 1 GM10 har tappat kompressionen och en utombordare övervägs. Antingen tillfälligt i väntan på koll vad en renovering kostar eller helt enkelt riva ut dieseln. Som ”dieselseglare” har jag dålig koll på utombordare förutom att fyrtaktare dominerar. Tips och råd mottages tacksamt.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Utombordarval - Aphrodite 25

Inlägg av Nils_D » mån 20 jun 2022, 08:54

Har aldrig seglat en Aphrodite 25, men har rätt stor erfarenhet av segling med båtar där standard är utombordare. Mitt intryck är att Aphrodite 25 har dels högre fribord och dels mer bärig akter än t.ex. IF, H-båt, RJ 85 och liknande, vilket gör att krav och begränsningar blir lite annorlunda för den än för de andra.

Valet beror väl dessutom mycket på om det skall vara en tillfällig eller permanent lösning (och i någon mån hur länge den tillfälliga lösningen skall fungera). I samtliga fall gäller lång eller extra lång rigg.

Om det gäller ett permanent val, skulle jag, med tanke på de höga friborden som gör manövrering av en utombordare rätt knepig ,sikta på en motor som kan kompletteras med fjärreglage för motorn och kanske också elstart. Fjärreglage finns för de minsta motorerna på ca 5 hk, som t.ex. min favorit Mercury Sail (eller Toahtsu, som är samma motor). Men elstart finns vad jag vet bara för större motorer på strax under 10 hk. I vanliga fall avråder jag från sådana på segelbåtar på grund av att de väger mycket mer och hög vikt i akterna påverkar seglingsegenskaperna mycket negativt. Men kanske kan det fungera på en Aphrodite 25? Väljer man inte fjärrstyrning så är det viktigt att kontrollera hur väl man når motorreglagen från sittbrunnen (vilket också påverkar var man monterar motorfästet).

Oavsett vad man väljer så för en permanent lösning rekommenderar jag starkt propellerbyte till en som ger mer dragkraft än den vanliga standardpropellern.

Om det gäller en tillfällig lösning handlar det väl rätt mycket av vad man kan få tag på i närheten till rimligt pris och där så mycket som möjigt av kraven ovan är uppfyllda. Finns ju gott om begagnade motorer på Blocket.

För egen del skulle jag gå på den tillfälliga lösningen. Mindre pengar och ger sedan egna erfarenheter av vad man själv tycker är viktigt och vad som fungerar för en själv på den egna båten. Samt ger mer tid att fundera över vad man skall välja för permanent lösning.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Utombordarval - Aphrodite 25

Inlägg av Vilse » mån 20 jun 2022, 10:11

Tack Nils för det ditt utförliga och snabba svar, det innehöll båda scenarierna. I dag har båten en Yanmar 1GM som har tappat kompressionen och det är inte utrett ännu orsaken.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utombordarval - Aphrodite 25

Inlägg av Anders S » tis 21 jun 2022, 06:11

Vilse skrev:
mån 20 jun 2022, 08:22
Tiden går med Sailguide består…

För 18 år sedan fick många tips inför mitt båtval (Shipman 28) och senare råd om motorbytet, rullfock och en massa annat. Det är härligt att se att forumet lever vidare, trots Facebooks framfart….

Slänger nu ut en fråga om en Aphrodite 25 som en klubbkompis har strul med. Yanmar 1 GM10 har tappat kompressionen och en utombordare övervägs. Antingen tillfälligt i väntan på koll vad en renovering kostar eller helt enkelt riva ut dieseln. Som ”dieselseglare” har jag dålig koll på utombordare förutom att fyrtaktare dominerar. Tips och råd mottages tacksamt.
En tillfällig lösning: en begagnad tvåtaktare med lång rigg. Minst 5, helst 8 hk.

En sådan kan sedan säljas för ungefär samma pengar man köpt den för, om man vill byta till en (betydligt bättre på flera sätt) fyrtaktare efter att bedömt om utombordare "duger" eller om en renovering av inombordaren är ekonomiskt rimlig. Men en utombordare kan ju "rädda säsongen", oavsett.

Troligen finns en badstege. Det kan man lösa på annat sätt, och så monterar man utbordarfästet där (med förstärkning bakom). Då blir det lättare att återställa.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Utombordarval - Aphrodite 25

Inlägg av AndersGustafsson » tis 21 jun 2022, 07:44

Vi hade en 5hk på vår Rock 20 i tiden. Kort rigg, men monterad på en hållare så den nådde ned. Litet bökigt att böja sig ned och starta. Effekten räckte bra till och jämfört med en inombordare har en aktersparkare två fördelar:
- Service: Haka av och bär bort
- Manovrerbarhet: Sväng snurran

Nackdelen var ju kraften och backförmågan.

Håller med om att en beg tvåtaktare är ett bra alt.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utombordarval - Aphrodite 25

Inlägg av Anders S » tis 21 jun 2022, 19:42

AndersGustafsson skrev:
tis 21 jun 2022, 07:44
Vi hade en 5hk på vår Rock 20 i tiden. Kort rigg, men monterad på en hållare så den nådde ned. Litet bökigt att böja sig ned och starta. Effekten räckte bra till och jämfört med en inombordare har en aktersparkare två fördelar:
- Service: Haka av och bär bort
- Manovrerbarhet: Sväng snurran

Nackdelen var ju kraften och backförmågan.

Håller med om att en beg tvåtaktare är ett bra alt.
Det sista:

En beg tvåtaktare är redan producerad och kostar "bara" miljö avseende drivmedel. Då kan man köra på alkylatbensin, den är litet snällare. Men på längre sikt blir en fyrtaktare (de finns också begagnade) ett litet bättre alternativ. Allra (miljö)bäst är förstås om det går att laga befintlig motor till rimlig insats.

Givetvis kan man ha en sänkbar hållare "på det djupaste" om den utombordare man hittar är med kort rigg. Troligen blir motorn hur som helst såpass anemisk att man bara kör den i stilla väder och i hamnar, då går det. I sjögång kan det bli spännande...
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Utombordarval - Aphrodite 25

Inlägg av AndersGustafsson » ons 22 jun 2022, 12:47

"En beg tvåtaktare är redan producerad och kostar "bara" miljö avseende drivmedel. Då kan man köra på alkylatbensin"

Absolut sant och använder man bara den för att köra ut och in ur hamn är miljöpåverkan försumbar.
/Anders G

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Utombordarval - Aphrodite 25

Inlägg av Vilse » mån 08 maj 2023, 06:51

Tack för alla tips om utombordarfrågan.

Nu fungerar dieseln igen efter avgasventilbytet. På sikt bör nog en motorlucka sågas ut, mekanikern klargjorde att motorn måste ut ur motorrummet för ventilerna skall kunna efterjusteras. Säkerligen har detta inte gjorts på 30 år…. Märklig konstruktion i mitt tycke.

Att såga ut en öppning bör nog höras men hur får man en lucka i samma nivå som sittbrunnen?

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Utombordarval - Aphrodite 25

Inlägg av Vilse » mån 08 maj 2023, 11:55

Vilse skrev:
mån 08 maj 2023, 06:51
Tack för alla tips om utombordarfrågan.

Nu fungerar dieseln igen efter avgasventilbytet. På sikt bör nog en motorlucka sågas ut, mekanikern klargjorde att motorn måste ut ur motorrummet för ventilerna skall kunna efterjusteras. Säkerligen har detta inte gjorts på 30 år…. Märklig konstruktion i mitt tycke.

Att såga ut en öppning bör nog vara görligt men hur får man en lucka i samma nivå som sittbrunnen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utombordarval - Aphrodite 25

Inlägg av Anders S » tis 16 maj 2023, 20:30

Vilse skrev:
mån 08 maj 2023, 06:51
Tack för alla tips om utombordarfrågan.

Nu fungerar dieseln igen efter avgasventilbytet. På sikt bör nog en motorlucka sågas ut, mekanikern klargjorde att motorn måste ut ur motorrummet för ventilerna skall kunna efterjusteras. Säkerligen har detta inte gjorts på 30 år…. Märklig konstruktion i mitt tycke.

Att såga ut en öppning bör nog höras men hur får man en lucka i samma nivå som sittbrunnen?
Jag tänker att du menar sittbrunnsdurken. Man får jobba i två steg. Först såga ut öppningen, sedan laminera in en fläns underifrån som håller luckan. Hittar man plats för luckan där undersidan är slät (det bör vara sandwich i durken) kan det gå rätt enkelt. Jag hade laminerat upp en fläns/karm som jag limmat in med lämpligt spackel, och sedan plastat underifrån. Med litet vana kan man göra flänsen (underlagsramen) och fästa den med en rikligt genomvätt remsa glasfiber runtom, och hållit den på plats med tvingar. Rent, slipat och acetontvättat förstås! Det går rätt litet plast och matta/väv, så epoxy kan vara motiverat.

Inget hindrar att man gör karmen av aluminium och skruvar in den för att sedan fästa luckan i gängade hål.

En fullösning är att såga upp en öppning, göra en större lucka och lägga en trall med ursparingar ovanpå. Men det beror ju på hur man vill ha det, kanske väl rustikt.
Anders S

Skriv svar