"Lagning" av skadad förstagsprofil?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

"Lagning" av skadad förstagsprofil?

Inlägg av Nils_D » tor 16 jun 2022, 12:49

Förstagsprofilen till min Furlex 50S har skadats. Riggen låg ute i vintras med likrännan uppåt. Där samlades vatten som när det frös vidgade profilen så att svirveln i fallets topp inte kommer förbi eftersom profilen är för "tjock". Bilden nedan visar till vänster oskadad profil och till höger syns skadan. Den totala längden på den utvidgade delen uppskattar jag till ca 10 - 15 cm (hela profilen knappt 8 m.)

Bild

Den långsiktiga lösningen är förstås att byta ut den skadade delen men jag kan inte få detta gjort förrän om några veckor. Så frågan är om det går att få till en provisorisk lösning som håller några veckor.

En idé är att helt enkelt slipa ner det utvidgade området med en planslip (eller annat verktyg) så att svirveln kommer förbi. Innebär förstås en försvagning av profilen, men jag tänker att när seglet väl är satt och fallet stäckt är det ingen stor belastning på profilen. MIn bedömning är att godstjockleken på profilen bakom likrännan är så väl tilltagen att det inte finns någon risk för att den skall gå av.

Är detta möjligt att göra och tror ni det kommer att fungera?
Vilka risker/problem finns med denna lösning?

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: "Lagning" av skadad förstagsprofil?

Inlägg av Winga29 » tor 16 jun 2022, 15:09

Nej nej, inte slipa!

Ta istället en träregel och fila eller slipa ut ett V i lagom storlek.
Lägg sedan profilen på ett stadigt och plant jämnt underlag, en bräda blir väl bra, och tryck eller banka med en klubba på regeln över det utvidgade stället.
Under tiden du gör det, så bör du lägga dit en list i spåret som det sålunda intryckta spåret formas emot, för att undvika deformering vid övergången mellan det skadade och friska partiet.

När det börjar arta sig, kan du ju lämpligen fila ut ett snävare urtag i regeln, med mer precis form som det oskadade partiet. Och fortsätta bearbetningen.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: "Lagning" av skadad förstagsprofil?

Inlägg av Nils_D » tor 16 jun 2022, 21:40

Winga29 skrev:
tor 16 jun 2022, 15:09
Nej nej, inte slipa!
Tack för svar. Ett par följdfrågor:
Vad menar du problemet skulle vara med att slipa? Vilket problem vid slipning är det du menar jag undviker genom att göra som du föreslår?
Winga29 skrev:
tor 16 jun 2022, 15:09
Ta istället en träregel och fila eller slipa ut ett V i lagom storlek.
Lägg sedan profilen på ett stadigt och plant jämnt underlag, en bräda blir väl bra, och tryck eller banka med en klubba på regeln över det utvidgade stället.
Under tiden du gör det, så bör du lägga dit en list i spåret som det sålunda intryckta spåret formas emot, för att undvika deformering vid övergången mellan det skadade och friska partiet.

När det börjar arta sig, kan du ju lämpligen fila ut ett snävare urtag i regeln, med mer precis form som det oskadade partiet. Och fortsätta bearbetningen.
Jag har redan gjort ungefär som du föreslår, dock utan den V-formade regeln. Lagt profilen på ett jämt underlag och bankat men en klubba. Gjorde ingen förändring alls. Att bara pressa har jag också försökt, men inte heller det gjorde någon som helst synbar effekt.

Jag får intrycket att ditt förslag bygger på att det är viktigt att återställa likrännan till dess ursprungliga form. Men min uppfattning är att det inte är det viktigaste. Seglet lär sitta uppe och hållas kvar i likrännan om förliket är fast i den till 90 procent. Däremot är det nödvändigt att minska ytterdiametern så att svirveln i fallets ända kan gå i topp.

En mycket erfaren båtmekaniker (som tyvärr inte har tid med min båt) föreslog att jag skulle ta av toppen på Furlexen och sätta på svirveln ovanför skadan. För att sedan trä in seglet i likrännan och masta på med seglet på förstaget. Uppenbar nackdel; det går inte att skifta försegel eller få ner det. Men han verkade inte tro att det var något problem om förliket var fast i hela likrännan.

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: "Lagning" av skadad förstagsprofil?

Inlägg av Winga29 » fre 17 jun 2022, 12:16

Jag har inte sett Furlex 50S på närmare håll, men jag antog att profilerna är strängpressade (benämning?)
Alltså att "skalet" endast är 2-3 mm tjockt?
Då är ju risken uppenbar att du slipar genom detta och profilen "havererar". Med en planslip lär detta ta ganska lång tid, men med en kapskiva på en vinkelslip går det nog fortare. Men varmt (och fult) blir det. :wink:

Om det är isen som, utan att varit helt innestängd, lyckats pressa isär profilen, har jag väldigt svårt att förstå att det inte skulle gå att slå, banka, pressa tillbaka den till ungefärlig ursprunglig form, med den av mig föreslagna (eller variant därav) metoden.
Fast du har ju försökt så.........men vilken typ av klubba använde du? En mjuk lätt gummiklubba funkar förstås inte.

En handslägga typ 2kg och då förstås lämpligt mellanlägg, eller ovannämnda regel är nog framkomligt. Det finns också tunga hårda gummiklubbor, dock inte i var man hemmaverkstad.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: "Lagning" av skadad förstagsprofil?

Inlägg av Nils_D » fre 17 jun 2022, 14:46

Winga29 skrev:
fre 17 jun 2022, 12:16
Jag har inte sett Furlex 50S på närmare håll, men jag antog att profilerna är strängpressade (benämning?)
Alltså att "skalet" endast är 2-3 mm tjockt?
Då är ju risken uppenbar att du slipar genom detta och profilen "havererar". Med en planslip lär detta ta ganska lång tid, men med en kapskiva på en vinkelslip går det nog fortare. Men varmt (och fult) blir det. :wink:
Tack för förtydliganden.

När det gäller godstjocklek skall jag kolla och mäta nästa gång jag är i båten, men gissar det är lite mer än2-3 mm.
Winga29 skrev:
fre 17 jun 2022, 12:16
Om det är isen som, utan att varit helt innestängd, lyckats pressa isär profilen, har jag väldigt svårt att förstå att det inte skulle gå att slå, banka, pressa tillbaka den till ungefärlig ursprunglig form, med den av mig föreslagna (eller variant därav) metoden.
Håller med om att din analys låter rimlig. Vilket gör mig optimistisk om att kunna göra något åt problemet.
Winga29 skrev:
fre 17 jun 2022, 12:16
En handslägga typ 2kg och då förstås lämpligt mellanlägg, eller ovannämnda regel är nog framkomligt. Det finns också tunga hårda gummiklubbor, dock inte i var man hemmaverkstad.
Fast du har ju försökt så.........men vilken typ av klubba använde du? En mjuk lätt gummiklubba funkar förstås inte.
Du har säkeret rätt i att jag antagligen använde en för mjuk klubba och bör testa med en handslägga eller något liknande istället.

Skall till båten i morgon igen. Återkommer med rapport om hur det gick.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: "Lagning" av skadad förstagsprofil?

Inlägg av Nils_D » tor 23 jun 2022, 15:43

Problemet löst. Här kommer en kort slutrapport.

Winga29 hade helt rätt som skrev.
Winga29 skrev:
fre 17 jun 2022, 12:16
Om det är isen som, utan att varit helt innestängd, lyckats pressa isär profilen, har jag väldigt svårt att förstå att det inte skulle gå att slå, banka, pressa tillbaka den till ungefärlig ursprunglig form, med den av mig föreslagna (eller variant därav) metoden.
Fast du har ju försökt så.........men vilken typ av klubba använde du? En mjuk lätt gummiklubba funkar förstås inte.
En handslägga typ 2kg och då förstås lämpligt mellanlägg, eller ovannämnda regel är nog framkomligt. Det finns också tunga hårda gummiklubbor, dock inte i var man hemmaverkstad.
Med hjälp av en vän som höll ner profilen mot ett mothåll lyckads jag med hjälp av en grövre träbit (som en fyrkantslist med 5-6 cm sida och 70-80 cm lång) knacka ihop den vidgade delen av förstagsprofilen så att toppsvirveln kunde passera. Eftersom förstagsprofilen till Furlex 50S är mycket mindre och smalare än till de större modellerna behövde jag inte använda någon kil för att få kraften i slagen att träffa rätt ställe. Var och tittade på vännens båt som råkat ut för samma sak för några år sedan på sin Furlex 100. Han hade istället slipat ner utvidgningen vilket antagligen är den metod man föredrar för de grövre profilerna som innehåller betygligt mer gods än vad min gör.

Bild

Att det inte fungerade när jag försökte första gången gissar jag berodde på både att jag använde en gummklubba som var för mjuk och att jag inte hade ett mothåll.

Blev inte direkt vackert, men det stör mig inte ca 6 m upp från däck. Så nu kan jag segla i sommar, och byta till den beställda reservdelen i höst istället.

Tack för goda råd!

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: "Lagning" av skadad förstagsprofil?

Inlägg av Winga29 » tor 23 jun 2022, 16:17

Trevligt att du lyckades!

Skriv svar