Soling vs Safir

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
SSegel
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 09 jun 2022, 20:55

Soling vs Safir

Inlägg av SSegel » tor 09 jun 2022, 21:04

Frun vill börja segla. Jag har seglat jolle för 35 år sedan och gast på segelbåt några gånger sedan dess så jag hänger på!

Vi vill segla i Hanebukten och Blekinge skärgård. Vi är vana vid tält på vandring och klättring så båten behöver inte ha några egentliga bekvämligheter.

Budget på 20-30.000:-. Om något är fantastiskt mycket bättre så upp till 50.000:-

Soling eller Safir står det mellan nu. Är det bra alternativ och vilken i så fall?

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Soling vs Safir

Inlägg av Nils_D » fre 10 jun 2022, 10:49

Med tanke på att Hanöbukten är ett öppet vatten som kan vara ganska besvärligt skulle jag rekommendera er att också fundera på båtar som lättare klarar svårt väder med mindre och mindre van besättning.

Själv seglar jag IF i liknande vatten (Ostkusten och ut på Östersjön) och tycker den fungerar bra där. Och det finns annat i liknande stil, som t.ex. Amigo 23 och 27, RJ 85 m fl. Och Maxi 77 är ju en känt bra hårdvindsbåt, även om jag personligen inte skulle välja den för segling i skärgård på grund av den stora genuan som blir besvärlig när man kryssar i trånga vatten. Samtliga dessa är bättre båtar att bo i än Safir om man vill göra mer än dagsturer. Vill man bo i tält spelar det ju ingen roll.

Men fördelarna kommer förstås inte gratis. Såväl Safir som Soling är ju snabbare och antagligen roligare båtar om det är seglingen man är ute efter och är beredd att jobba rejält när väderförhållanen försämras. Ett ytterligare alternativ är kanske H-båt som en kompromiss mellan livlig segling och bomöjligheter.

En aspekt som jag personligen tycker är viktig är om det finns ett starkt klassförbund där man kan få råd, hjälp och tips.Och köpa bra begagnade prylar till rimliga priser. Där vet jag att IF-förbundet är bra, och det finns aktiva förbund för bl.a. H-båt och RJ85, om än ej riktigt lika aktiva. För övriga vet jag inte.

Oavsett vilket spår ni väljer rekommenderar jag er varmt att försöka provsegla den eller de båttyper ni är intresserade av. Många båtägare visar gärna upp sina båtar och berättar om deras fördelar (och ibland också nackdelar ;-)

Skriv svar