Anslutningsdon - vinddata

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Anslutningsdon - vinddata

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 21 maj 2022, 16:40

Båten i sjön, masten på. Sjösatte fredagen den 13 kl 13 - för att utmana. Skulle jag inte gjort. Efter 14 dagars oavbruten sol kom det just kl 13 slagregn, kranbilen hade för litet ok, masten hissade inte som jag ville vilket ställde till det (trots uppmaning)osv osv. :mrgreen:
Nu har jag blivit vidskeplig. :roll:

Men - bortsett från detta: den sålunda genom masten dragna kabeln skall nu anslutas - faktiskt till den gamla som löper genom båten fram till instrumentet - så jag slipper dra nytt. Alltid något. Men tänkte fräscha upp anslutningarna (fick ju ta bort den gamla mastkabelns). Kabeln innehåller 5 pyttetunna ledningar . Tidigare kunde jag via ELFA som hade en butik i Malmö köpa små små rundstift vilka kunde sättas på ömse sidor i en sockerbit med 5. ELFAS fysiska butik är dock nu ett minne blott så var hitta? Dessutom: har haft sockerbitsrad där skruven dessutom hade ett litet metallbleck som pressades ner men hittar inte sådant heller.
Nån som vet var dylikt kan köpas? Letat på nätet men tycker mig icke funnit. Anslutningarna måste ju tas isär varje år när masten skall av.
Eller nån annan fiffig idé?
Tacksam för same day service :wink:

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Anslutningsdon - vinddata

Inlägg av kblomster » lör 21 maj 2022, 18:08

För sockerbitsmontage: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p67241

Annars kan du ju testa den här sortens kontakter, hane: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p67232
och hona: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p67235

Duger väl en säsong i alla fall, sen kan man ju roa sig med att botanisera bland tusentals kopplingsdon på nätet i vinter. En sån här kan ju funka istället för sockerbit till exempel: https://www.electrokit.com/produkt/kopp ... l-chassie/

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Anslutningsdon - vinddata

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 23 maj 2022, 12:43

Tack tack det var ju alldeles förträffligt med det senare, "chassie" kitet. precis sådant som jag tänkt på!
Här skall kopplas! :D

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Anslutningsdon - vinddata

Inlägg av AndersGustafsson » tis 24 maj 2022, 06:41

Jo ändhylsor är bra, men jag skulle undvika kopplingar av typen "sockerbit" i båt för signalkablar. Sedan är frågan vad man har plats med. Det finns en serie runda kontakter med olika poltal gjorda just för mätning och de är vattentäta. Finns faktiskt på elfa, men deras butiker (och katalog) är ju borta.

https://www.elfa.se/sv/m12-rak-anslutni ... p/30164709

Jag har faktiskt sådana tlll solcellen, men pinnar parallellkopplade för att klara högre strömmar. Fördelarna med dessa är att de är standard. Fås från olika leverantörer och att de är gjorda för tuffa miljöer.
/Anders G

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Anslutningsdon - vinddata

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 25 maj 2022, 16:33

Tack för det inlägget Anders G!

Håller med dig i princip om sockerbitar. När jag köpte båten för 20 år sedan renoverade jag elsystemet; in bakom panelen och fann ett myller av ledningar och 3 långa sockerbitar i varierande skick. Tog mig en vecka att märka upp alla ledningar och sen ersatte jag sockerbitarna med skruvplintar från Skyllermarks.

Till mastens ledningar har jag i dessa 20 år haft en "bättre" sockerbit och det har fungerat u a men som sagt i bytet av vinddata tänkte jag snygga till.Dessa ledningar är dock så tunna, kring 0,3 mm skulle jag tro så vanliga kabelskor fungerar icke.
Kblomsters idé med "chassie" plinten har jag köpt men än nu inte fått. Men även dessa skruvar skall ju skruva fast något och då tänkte jag på de tunna stift som jag innan hittade på ELFA dvs efter idogt rivandes bland grejer hittade butikskillen dem; trodde sig först inte ha.Nu står de dock icke att finna. Kanske Kjell&Co nr 67241 kan duga???

Begriper inte varför tillverkarna av dessa vind/logg data anläggningar inte skickar med vettiga anslutningsdon.Har de aldrig själva installerat?`?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Anslutningsdon - vinddata

Inlägg av AndersGustafsson » tor 26 maj 2022, 17:27

Ja. Varför skall alla ha egna, icke-standard, kontakter? Standardkontakter finns ju. Problemet är att hitta vädertåliga. För späningsmatning och så an man använda de som är standard i stort sett alla nyare bilar: https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000048670. De är billiga, tåliga och tål fukt.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Anslutningsdon - vinddata

Inlägg av Anders S » lör 28 maj 2022, 11:56

Problemet är ju att "vattentät" inte riktigt är "vattentätt" i båtar, särskilt inte på däcksnivå (="spraynivå"). Nästan inga kontaktdon som går att dela enkelt är helt vattentäta på det sätt som krävs när vind och vattentryck pressar på... Detta påstår jag efter att ha provat alla möjliga köpekontakter och blivit besviken. Jag har provat AG:s modell också, men då behöver man en särskild krimptång för stiften. Utomhus i båten blir den utsatt, åtminstone mekaniskt.

Mina lösningar är två: Den ena, vid masten, är att dra alla ledningar genom en svanhals ner till en kopplingsbox under däck. Den andra, vid rullfockens anslutning (tre 6kvmm-kablar) går kablarna enskilt via tre packningar in i och ut ur i en "vattentät" kopplingsbox av standardmodell , men försiktigtvis är denna box nu placerad under däck. Så hade jag det i många år i masttoppen, för lanternor.

Alltså, inga kabelskarvar i någon kontakt, utan mer eller mindre öppet och luftat vid delningspunkten.

När det gäller frågan om sk "sockerbitar" och kabelskydd fungerar det såklart bra med de visade kabelskorna, bara kabeln är tillräckligt grov. Småsignalkabler brukar vara litet tunnare, och i gamla tider skickade Slva med kabelskydd i lämplig dimension till inomhusdelen. Jag (elitkonsument på kinapostorder, ni vet) vågade köpa en knock-off på en Knipextång ihop med ett stort antal kabelskydd i olika dimensioner: https://www.amazon.se/Crimpt%C3%A5ng-%C ... 4090&psc=1 (De här kopiorna verkar vara generiska, min fungerade bra, men är till priset naturligtvis inte outslitlig). Men man får ett bra skydd för kabeln.

Det påstås dessutom att denna kopplingslist både har trådskydd och fot i RF. https://www.elgrossisten.se/installatio ... tradskydd/ Det tål kanske att undersökas?

D
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Anslutningsdon - vinddata

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 28 maj 2022, 15:12

Hej igen!
Jag har ju glömt att förmedla att min mast är genomgående så något större behov av väderskydd är icke aktuellt!
Mastfoten står betryggande inne i båten,strax ovan botten - vilket såklart betyder att alla ledningar efter att trätts igenom durken också befinner sig under den samma. Mitt problem är de tunna tunna ledningarna och hur göra en hållbar på/av lösning (när masten skall upp i himlen igen).
Min tidigare lösning var pyttesmå stift i änden på var tåt som sen med sin motsvarighet förenades i en sockerbitsräcka. Den Anders S ger länken till
är väl den typ jag haft. Nu haver jag beställt en anslutning med skruvar, skall enl reklamen passa till ledningar 0,3 mm och uppåt litet.
Bäst skulle ledningarna då förses med små ringkabelskor - om nu hålet är tillräckligt stort för skruven?.
Anders S - det du skickade efter från det stora landet i öster verkar ju innehålla små små anslutningar; tången ser ju ut att kunna "krama" från alla håll samtidigt! Om även jag skulle försöka mig på Amazon! När jag tänker på det skall väl såna just kramas från alla håll? :wink:

Tänk att man skall behöva lägga ner så mycket tankemöda och tid för detta. Som jag tidigare framhållit - detta kunde väl fabrikanten tänkt på!
Tack för alla inlägg. Det värmer en skruvarsjäl skall jag säga.
Som nog har blivit vidskeplig som sagt.Den där Murphy och hans uppbackning av "los fuerzas majore"s vill det nog till att se upp med.

Vad trodde jag - fredagen den 13 kl 13! :roll:

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Anslutningsdon - vinddata

Inlägg av SYBY » lör 28 maj 2022, 20:54

Mitron marinteknik
https://www.mitron.se
har en smidig guldpläterad kontakt som går under namnet SureConnect1. Jag har använd dessa (under däck) för mastlanternorna i många år, funkar bra.
Nu i vår har jag installerat vinddata och då använt samma kontakt (en tvåpolig och en trepolig) för de fem signalledningarna.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Anslutningsdon - vinddata

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 02 jun 2022, 11:07

Så var det färdigt. Verkligen ett "pillejobb". Jag använde plinten "chassie" som Kblomster hade hittat. Tack o lov hittade jag själv sen ett större antal små små ringkabelskor som jag således kunde skruva fast ledningarna från bägge hållen. Skall försöka hitta öppna kabel skor (som ett U)så blir det enklare att separera vid mastborttagning.
I dosan där loggen kopplas med vinddatan kunde jag lösa det med pyttesmå kabelskor som jag redan hade tack o lov. plus två som gula stift (av den typ man kan se på länken SYBY bistod med. Allt en gång köpt via ELFA.
Lärdom: spara på anslutningar köpta under tider som flytt. Man vet aldrig. Visa icke för den lokala representanten för föreningen "Mot lagring av allsköns prylar". En sådan finns troligen i varje välorganiserat hem. :roll:

Skriv svar