Behöver råd kring bottenmålning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Behöver råd kring bottenmålning

Inlägg av AndersGustafsson » ons 04 maj 2022, 15:52

För 7 år sedan tog jag bort all gammal (mjuk) bottenfärg och lade ett lager GelShield. (Båten var sedan förut behandlad med GelShield). Målade sedan med Hempels GlideSpeed som dock inte längre finns i sortimentet. Båten är en NF30 (https://www.sailguide.com/batfakta/nf-n ... amiljebaat)

Eftersom jag nu har slut på den Glidespeed jag köpte då så måste jag byta färg och har noterat att denna färg lossnar lätt, fläckvis, men på andra ställen sitter den som berget.

Efter mycket velande har jag beslutat mig för att använda HardRacing, övervägde HempaSpeed TF, men det är ännu oklart hur det blir med båttvättar häromkring.

Så status är att bottnen är ren GelShield, men med fläckar av gammal GlideSpeed. Hur bör jag grunda? Jag har förstått att man inte skall måla tvåkomponent på enkomponentsfärg, så vad jag tror att jag borde göra är.

Där GelShielden slipats ned så att det underliggande gröna lagret syns, så fläckar jag med GelShield
Sedan uppruggning av ytan och Underwater Primer
Sedan HardRacing

Låter det som en bra plan?
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Behöver råd kring bottenmålning

Inlägg av Anders S » tor 05 maj 2022, 20:55

Det bör gå bra att använda en fäst/spärrprimer ovanpå Glide-Speed , men var medveten om att Glide-speed innehåller Teflon (PTFE) och det är inte det bästa underlaget. Troligen förklarar det varför det släpper ibland. Det är såklart besvärligt att enkelt få bort glide-speeden, så någon sorts "säker" häftgrund är bra. Jag har använt Internationals Primocon när jag målat ovanpå knepiga underlag (bytte från tunnskiktsfärg till självpolerande), och ditt alternativ (underwater Primer från Hempel) låter mycket likt. Det BÖR gå bra, men svaret lär du (som jag) få nästa säsong. Färgen fäste i mitt fall bra, men eftersom finishen var dålig pga mycket släpp året före sköt det bara upp det oundvikliga.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Behöver råd kring bottenmålning

Inlägg av AndersGustafsson » fre 06 maj 2022, 09:40

OK. Vi får väl testa helt enkelt.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Behöver råd kring bottenmålning

Inlägg av Anders S » fre 06 maj 2022, 10:28

Tydliggörande: Båten var målad med VC17, och vi målade på denna med polerande färg. Det blev, som man kanske kunde räkna ut, mindre bra, med stora färgsläpp. Året efter var vi i tidsnöd, bundade och målade med Primocon, och det gjorde susen mot ett av problemen - allt satt fast. Däremot löste det inte ojämnheten, färgmistornqa och gropigheten, och det krävdes total rengöring och ommålning av skrovet för att få bra resultat.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Behöver råd kring bottenmålning

Inlägg av AndersGustafsson » fre 06 maj 2022, 10:51

Skrev här i forumet för sisådär 7 år sedan om då jag bytte från mjuk till hård färg. Då tog jag bort allt, med lut, för att få det jämnt. Nu är det dock jämnt, men där färgen sitter, sitter den som berg.
/Anders G

Skriv svar