Lossa propellerblad Maxi 77

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Grisenisäcken
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 apr 2022, 18:40

Lossa propellerblad Maxi 77

Inlägg av Grisenisäcken » mån 18 apr 2022, 20:04

Lyckas inte lossa på propellerbladen på min Maxi 77. Har skruvat bort låsskruvarna och nu borde det bara vara att slå ut upphängningspinnarna vad jag förstått det som. Tji fick jag, upphängningspinnarna rör sig fritt men verkar sitta fast på något annat sätt. Kan det vara någon annan spärr? Hur ska jag gå tillväga?

Har lossat skruvarna på bilden nedan
IMG_20220418_132647.jpg
Men dessa får jag inte bort:
IMG_20220418_132659.jpg
Någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Lossa propellerblad Maxi 77

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 19 apr 2022, 12:00

Jösses vad den ser ut! : Svårt att avgöra via foto men - hur ser det ut i änden på navet? Sitter där en mutter? Om så är fallet kan du kanske lyckas skruva av den och sen dra av hela härligheten (nåja). Personligen skulle jag sen slängt alltihop och köpt nytt. Dyrt men att få isär det som tycks ha ärgat totalt samman under kanske 45 år..... :roll:
Å andra sidan......med våld och argan list så... :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lossa propellerblad Maxi 77

Inlägg av Anders S » tis 19 apr 2022, 21:47

Seymor B Fudd skrev:
tis 19 apr 2022, 12:00
Jösses vad den ser ut! : Svårt att avgöra via foto men - hur ser det ut i änden på navet? Sitter där en mutter? Om så är fallet kan du kanske lyckas skruva av den och sen dra av hela härligheten (nåja). Personligen skulle jag sen slängt alltihop och köpt nytt. Dyrt men att få isär det som tycks ha ärgat totalt samman under kanske 45 år..... :roll:
Å andra sidan......med våld och argan list så... :wink:
Så illa skall det väl inte vara.

Börja med färgborttagningsmedel så du ser alla delar i "rent skick". Sedan kan det vara så att axeln är stukad ("slagen på" och då fungerar den som en bult med mycket liten skalle. En sådan driver man inte ut så enkelt. Börja att efterse om den är oskadad i någon ände, och driv från den ändan. Annars får man driva ut den såpass att man kan hyfsa änden med en fil, och sedan driva ut axeln.

En rätt vanlig krigsreparation är att när axeln inte riktigt sitter säkert i propellerbladet så förankras den med låsskruvar i "klumpen". Nu har du skruvat ut bladets skruv, men snurrar axeln fritt då skruven är åtdragen - dvs är axeln lagrad i propellerklumpen, eller är bladet lagrat i klumpen? Om inte axeln rör sig med låsskruven på plats (dvs, det är inte en låsskruv längre), leta efter andra låsskruvar i "klumpen" (propellerkroppen).
Anders S

Grisenisäcken
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 apr 2022, 18:40

Re: Lossa propellerblad Maxi 77

Inlägg av Grisenisäcken » tis 19 apr 2022, 22:27

Anders S skrev:
tis 19 apr 2022, 21:47
Seymor B Fudd skrev:
tis 19 apr 2022, 12:00
Jösses vad den ser ut! : Svårt att avgöra via foto men - hur ser det ut i änden på navet? Sitter där en mutter? Om så är fallet kan du kanske lyckas skruva av den och sen dra av hela härligheten (nåja). Personligen skulle jag sen slängt alltihop och köpt nytt. Dyrt men att få isär det som tycks ha ärgat totalt samman under kanske 45 år..... :roll:
Å andra sidan......med våld och argan list så... :wink:
Så illa skall det väl inte vara.

Börja med färgborttagningsmedel så du ser alla delar i "rent skick". Sedan kan det vara så att axeln är stukad ("slagen på" och då fungerar den som en bult med mycket liten skalle. En sådan driver man inte ut så enkelt. Börja att efterse om den är oskadad i någon ände, och driv från den ändan. Annars får man driva ut den såpass att man kan hyfsa änden med en fil, och sedan driva ut axeln.

En rätt vanlig krigsreparation är att när axeln inte riktigt sitter säkert i propellerbladet så förankras den med låsskruvar i "klumpen". Nu har du skruvat ut bladets skruv, men snurrar axeln fritt då skruven är åtdragen - dvs är axeln lagrad i propellerklumpen, eller är bladet lagrat i klumpen? Om inte axeln rör sig med låsskruven på plats (dvs, det är inte en låsskruv längre), leta efter andra låsskruvar i "klumpen" (propellerkroppen).
Tack för svar! Nej att slänga och köpa nytt tänker vi inte göra i första taget. Vi vill föröka fixa laga så mycket vi kan.

Kan vara så att det är krigsreparation vi har att göra med eller att axeln är stuiad. Bra tips, ska kika på det. Ska inte till båten igen förens på söndag så får kolla då. Om någon annan har några tips innan dess tar jag gärna dem också.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Lossa propellerblad Maxi 77

Inlägg av Peter_K » ons 20 apr 2022, 21:23

Ser ut som Pentas gamla gjutjärnspropeller.
Då skall de släppa om skruvarna är borta. Men.
Det finns ju en risk att rostfria sprintarna/axlarna eller vad du vill kalla dem sitter fastrostade i propellerns eller i bladens gods. Då är det rostlösare typ 5-56 eller WD40 och vänta något dygn, kanske också tillföra med en massa värme också om det inte hjäper.
Sedan knacka ur dem.
Alla borde ha skägg

Skriv svar