Fett till propelleraxeltätning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
fredrikk
Diamantmedlem

Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av fredrikk »

Läste igenom skötselanvisningen till inombordaren idag igen, och noterade att jag helt har missat den här detaljen med att lufta/smörja propelleraxeltätningen. Förra säsongen användes båten extremt sparsamt, detta år har jag kört båten från sjösättningsplatsen till hemmahamnen (1 h).

1. Vilka skador kan jag vänta mig?
2. Finns chans att inget har hänt?
3. Bästa sättet/verktyget/förpackningen att få in smörjmedel i tätningen? Och vilket smörjmedel köper jag?

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av Peter_K »

För att kunna svara på frågan behöver du berätta vilken typ av propelleraxeltätning du har.
Alla borde ha skägg

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk »

Jag var i båten idag och hittade följande:
Tätningen med en slang ansluten,
tatning.jpg
samt slangen -- som tar slut i tomma intet.
slang.jpg.jpg
Är det så att det står olja i den där slangen, och att det är tänkt att den där slangen ska hålla tillräckligt mycket olja för att få det tätt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S »

Lagerboxen ser ut som en "black-Jack-variant med avluftning, alternativt kylvattentillförsel (samma nippel kan användas för båda). Avluftning räcker ibland, om propelleraxeln släpper in vatten, men ibland "drar propellern ut" vattnet i axelröret, och då kan man tillföra vatten från kylvattenutsläppet.

Anledningen är att gummipackboxen håller alldeles utmärkt, bara den är våt, och i många fall räcker det att manipulera boxen vid sjösättning, så att all luft tränger ut. Ett par droppar vatten visar detta. Ibland räcker det inte, och då avluftar man (om det blir luftlås även i sjön (t ex vid krängning)) eller trycker dit litet kylvatten (om propellern "suger ut" vattnet ur röret.

I ditt fall ser det ut som en avluftning.

Olja har inte där att göra, för det är inte den typen av tätning. Däremot gör det inget om du höjer ovankanten ytterligare, så att det aldrig kan rinna in vatten den vägen,
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk »

Tack Anders! Alltid lika informativa svar. Jag var i kontakt med tidigare ägare. Han sade att jag skulle trycka in propelleraxelfett i slangen med en fettspruta.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S »

fredrikk skrev: mån 18 apr 2022, 19:05 Tack Anders! Alltid lika informativa svar. Jag var i kontakt med tidigare ägare. Han sade att jag skulle trycka in propelleraxelfett i slangen med en fettspruta.
Det finns fett som är avsett för gummipackningar, men packboxen på bilden behöver bara litet fett vid monteringen (för att göra det lätt att trä på den och för att skona gummiläppen vid första start). I stället kommer packboxen att deformeras om man pressar in fett ("fettbula" och får svårt att täta via sin flexibla tätläpp mot axeln.

Men eftersom det finns många varianter på packbox och en del av dem verkligen skall ha olja, en del skall ha fett, några skall ha vattentillförsel och några skall avluftas kontinuerligt är det inte så lätt och man kan få tvärsäkra besked baserade på helt andra lösningar.

Den här packningen ser ut som en avluftad gummipackning. Ingen olja, inget fett, skall vara hel, sprickfri och släppa till litet vatten om man klämmer på den.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk »

OK. Så vad jag borde göra är att rensa slangnippeln och den slang som sitter där nu från fett (alt köpa en ny), och kolla så att själva packningen inte ser ... konstig ut?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S »

Ungefär så. Kläm och känn på hylsan och förvissa dig om att den är flexibel och rörlig så den kan täta.

Nu är rimligen gummihylsan av tåligt syntetgummi men i längden är fett inte bra, ifall det är "vanligt konsistensfett". Men i andra applikationer (en vanlig är fett i drivknutar med gummidamask - hittas i de flesta bilar) använder man särskilt fett (och särskilt gummi).Det skadar naturligtvis inte att fråga vilket fett som använts.
Anders S

Skriv svar