Fett till propelleraxeltätning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av fredrikk » lör 16 apr 2022, 19:32

Läste igenom skötselanvisningen till inombordaren idag igen, och noterade att jag helt har missat den här detaljen med att lufta/smörja propelleraxeltätningen. Förra säsongen användes båten extremt sparsamt, detta år har jag kört båten från sjösättningsplatsen till hemmahamnen (1 h).

1. Vilka skador kan jag vänta mig?
2. Finns chans att inget har hänt?
3. Bästa sättet/verktyget/förpackningen att få in smörjmedel i tätningen? Och vilket smörjmedel köper jag?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av Peter_K » sön 17 apr 2022, 10:33

För att kunna svara på frågan behöver du berätta vilken typ av propelleraxeltätning du har.
Alla borde ha skägg

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av fredrikk » sön 17 apr 2022, 19:26

Jag var i båten idag och hittade följande:
Tätningen med en slang ansluten,
tatning.jpg
samt slangen -- som tar slut i tomma intet.
slang.jpg.jpg
Är det så att det står olja i den där slangen, och att det är tänkt att den där slangen ska hålla tillräckligt mycket olja för att få det tätt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av Anders S » mån 18 apr 2022, 15:43

Lagerboxen ser ut som en "black-Jack-variant med avluftning, alternativt kylvattentillförsel (samma nippel kan användas för båda). Avluftning räcker ibland, om propelleraxeln släpper in vatten, men ibland "drar propellern ut" vattnet i axelröret, och då kan man tillföra vatten från kylvattenutsläppet.

Anledningen är att gummipackboxen håller alldeles utmärkt, bara den är våt, och i många fall räcker det att manipulera boxen vid sjösättning, så att all luft tränger ut. Ett par droppar vatten visar detta. Ibland räcker det inte, och då avluftar man (om det blir luftlås även i sjön (t ex vid krängning)) eller trycker dit litet kylvatten (om propellern "suger ut" vattnet ur röret.

I ditt fall ser det ut som en avluftning.

Olja har inte där att göra, för det är inte den typen av tätning. Däremot gör det inget om du höjer ovankanten ytterligare, så att det aldrig kan rinna in vatten den vägen,
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av fredrikk » mån 18 apr 2022, 19:05

Tack Anders! Alltid lika informativa svar. Jag var i kontakt med tidigare ägare. Han sade att jag skulle trycka in propelleraxelfett i slangen med en fettspruta.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av Anders S » tis 19 apr 2022, 10:36

fredrikk skrev:
mån 18 apr 2022, 19:05
Tack Anders! Alltid lika informativa svar. Jag var i kontakt med tidigare ägare. Han sade att jag skulle trycka in propelleraxelfett i slangen med en fettspruta.
Det finns fett som är avsett för gummipackningar, men packboxen på bilden behöver bara litet fett vid monteringen (för att göra det lätt att trä på den och för att skona gummiläppen vid första start). I stället kommer packboxen att deformeras om man pressar in fett ("fettbula" och får svårt att täta via sin flexibla tätläpp mot axeln.

Men eftersom det finns många varianter på packbox och en del av dem verkligen skall ha olja, en del skall ha fett, några skall ha vattentillförsel och några skall avluftas kontinuerligt är det inte så lätt och man kan få tvärsäkra besked baserade på helt andra lösningar.

Den här packningen ser ut som en avluftad gummipackning. Ingen olja, inget fett, skall vara hel, sprickfri och släppa till litet vatten om man klämmer på den.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av fredrikk » tis 19 apr 2022, 17:35

OK. Så vad jag borde göra är att rensa slangnippeln och den slang som sitter där nu från fett (alt köpa en ny), och kolla så att själva packningen inte ser ... konstig ut?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av Anders S » tis 19 apr 2022, 21:37

Ungefär så. Kläm och känn på hylsan och förvissa dig om att den är flexibel och rörlig så den kan täta.

Nu är rimligen gummihylsan av tåligt syntetgummi men i längden är fett inte bra, ifall det är "vanligt konsistensfett". Men i andra applikationer (en vanlig är fett i drivknutar med gummidamask - hittas i de flesta bilar) använder man särskilt fett (och särskilt gummi).Det skadar naturligtvis inte att fråga vilket fett som använts.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av fredrikk » sön 24 jul 2022, 10:01

Hej igen!

Jag kan inte riktigt släppa detta. Jag ersatte bränsleslangen med genomskinlig plastslang, och klämde lite på tätningen och såg slangen vattenfyllas. Dock ser jag, när propellern snurrar, att vattnet i slangen rinner ut ur tätningen. Jag bifogar en bättre bild på hur själva tätningen ser ut.
IMG_5455.JPG
När jag tittar på liknande axeltätningar på webben, så sitter slangnippeln och skruven på motsatt håll. Jag funderar på om det är så att någon helt sonika har bytt plats på dessa? Att det helt enkelt ska sitta en avluftningsslang på den aktre öppningen och att man ska kunna fippla i fett i den förliga.

Jag misstänker att det inte är någon idé att fråga tidigare ägare om detta med tanke på tidigare svar.

Leker med tanken att byta ut den inför nästa säsong, så att jag vet hur det ska funka, men undviker det helst, då det finns ungefär hur mycket andra saker som helst att ta tag i.

Vad tänker ni?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av Anders S » mån 25 jul 2022, 09:11

Jo, (som jag bara nämnde tidigare) så kan propellern "dra ut" vattnet ur stävröret om omständigheterna är de rätta (lagom långt från öppningen så att det blir ett sug även i stävröret när propellern hämtar vatten framifrån för att skicka bakåt). Ifall "förre ägaren" (denna källa till allt elände) då har tänkt att "jag smörjer med fett, så sitter det kvar" kan det förklara både att det fanns fett i slangen och att han rekommenderade mer fett.

I ditt fall är lösningen (rent tekniskt) att tillföra vatten i slangen. Detta tar man från kylvattnet, helt litet, via en nippel på kylvattenutsläppet. Den här lösningen används ofta på större motorerr, men den har sina egna problem, bland annat att ingen hävert kan uppstå bakvägen och annat hemskt. Din avluftning kan inte skapa detta så länge slangen alltid är över vattenytan (så högt det går, i praktiken)..

Jag hade börjat med att helt kallt satt en anod på propelleraxeln, helt nära stävröret. Med litet tur bryter den "suget" och garanterar väta till packboxens tätläpp. Annars får man byta till en packning som tål fett (eller hitta fett som lirar med gummi, sådant finns).
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av fredrikk » mån 25 jul 2022, 12:04

Jag tror att jag fattar. Men vattnet sugs inte ut, utan rinner ut inombords när axeln roterar. Däremot är det tätt utifrån, om man inte klämmer på "rätt" sätt på tätningen. Resultatet av att tillföra kylvatten i slangen i mitt fall skulle bli att det rinner ut i kölsvinet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av Anders S » mån 25 jul 2022, 12:30

fredrikk skrev:
mån 25 jul 2022, 12:04
Jag tror att jag fattar. Men vattnet sugs inte ut, utan rinner ut inombords när axeln roterar. Däremot är det tätt utifrån, om man inte klämmer på "rätt" sätt på tätningen. Resultatet av att tillföra kylvatten i slangen i mitt fall skulle bli att det rinner ut i kölsvinet.
Då fattar jag också...

Rinner det in i båten handlar det mest troligt om att packboxen inte längre är tät. Detta kan bero på att den fyllts med fett och läpptätningen blivit sladdrig och alltför mjuk (genom fettets fördärvliga inverkan på gummit). I så fall är skadan redan skedd och du får byta packbox i höst. Känner du dig lugnare med en dosis fett i packboxen blir det inte värre av det, och fettet lär ju hjälpa till att täta.

Ifall du nu blir nervös för ett större haveri, så kan du förbereda en paniklösning mha en slangklämma runt propelleraxeln. Du kan inte köra motorn (dvs, propelleraxeln) då, men du kan stoppa ett läckage. Kolla ofta, ha slangklämman till hands och så hoppas vi på att allt är lugnt till upptagningen.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av fredrikk » tis 26 jul 2022, 10:35

Tack igen.

Men om du orkar... :

Hur funkar en sån där tätning egentligen? Fattar jag det rätt som att det finns två "kammare"? I och med att den yttre tätningen verkar dålig och släpper ut vattnet, så måste det ju finnas en inre, som trots allt håller tätt?

Om man tittar på till exempel https://www.dintra.se/propelleraxeltaet ... m-70x120mm, som, åtminstone till det yttre, är snarlik tätningen som jag har, så sitter slangnippeln närmast genomföringen, och framför den sitter en skruv. Jag kikar i manualen https://www.dintra.se/index.php?control ... chment=226 till denna tätning, och där står det att det ska luftas vid slangnippeln, och tillföras fett en gång om året under skruven.

På min tätning sitter detta bakvänt. Jag får inte ihop det. Om man ska lufta tätningen borde man väl, även på min tätning, lufta där det ska vara vattenfyllt, dvs närmast genomföringen? Och därmed smörja i den "främre" öppningen?

En hypotes är att kreativ f.d. ägare med noll koll har bytt plats på slangnippel och smörjnippel, möjligtvis för att det är så jobbigt att komma åt och smörja långt där nere.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av Anders S » tis 26 jul 2022, 14:24

fredrikk skrev:
tis 26 jul 2022, 10:35
Tack igen.

Men om du orkar... :

Hur funkar en sån där tätning egentligen? Fattar jag det rätt som att det finns två "kammare"? I och med att den yttre tätningen verkar dålig och släpper ut vattnet, så måste det ju finnas en inre, som trots allt håller tätt?

Om man tittar på till exempel https://www.dintra.se/propelleraxeltaet ... m-70x120mm, som, åtminstone till det yttre, är snarlik tätningen som jag har, så sitter slangnippeln närmast genomföringen, och framför den sitter en skruv. Jag kikar i manualen https://www.dintra.se/index.php?control ... chment=226 till denna tätning, och där står det att det ska luftas vid slangnippeln, och tillföras fett en gång om året under skruven.

På min tätning sitter detta bakvänt. Jag får inte ihop det. Om man ska lufta tätningen borde man väl, även på min tätning, lufta där det ska vara vattenfyllt, dvs närmast genomföringen? Och därmed smörja i den "främre" öppningen?

En hypotes är att kreativ f.d. ägare med noll koll har bytt plats på slangnippel och smörjnippel, möjligtvis för att det är så jobbigt att komma åt och smörja långt där nere.
Jodå, detta reder vi ut:

Det verkar som du har modellen med vattenintag. Kommentaren i anvisningarna påpekar att utan vattenintaget krävs en adapter på stävröret som säkerställer att det alltid står vatten i det, dvs förhindrar att propellern dra ut allt vattnet. Syftet med slangen är att se till att det finns en avluftning (enklast) eller vattentillförsel (mer komplicerat), men det är vattnet som smörjer. Fettet som anges är ett särskilt gummifett (jämför med det fett som används vid montering av hydraulik) som har som syfte att täta och skydda kontaktytan mellan gummiläppen på änden och axeln.

Din observation att slangen och nippel tycks ha bytt plats delar jag.

Min gissning är att det kan gå bra att strunta i fettet långa tider bara lagringen garanterat får vatten. Varför vattnet trycks tillbaka istället för att rinna ut KAN bero på att slangen inte är lång nog så den kommer över vattenytan, med marginal. Men att ha slangen på rätt ställe är en bra början. Hur din tätning ser ut inuti vet jag inte, men typiskt brukar det handla om en läpptätning som tätar mot propelleraxeln. Det finns bilder från insidan, och de tyder på att vattnet nu levereras till fel plats (längst in) så du skall absolut försöka byta skruv och slangnippel. Gör du det i vattnet, var beredd på att det kommer rätt bra med vatten även genom ett litet hål. Ha något att trycka i hålet om du tappar bort skruven. Nippeln låter du vara kvar på slangen, så får du ett handtag.

Att lägga fett på tätytan KAN hjälpa mot en repad propelleraxel om den är skadad vid tätytan. Om man torrställer båten på vintern kan man utan vidare trycka in litet fett bakvägen, bara man kommer åt. Det finns varianter på att "komma åt", jag har en vanlig injektionsspruta med fett för "besvärliga" ställen.

Volvo hgar en snarlik variant som inte har nipplar eller smörjskruv. Där lägger man på litet fett (LITET!) innan sjösättning. Så är det nog tänkt på din också.

Må du nu ha 120 cm långa armar, med två armbågar på varje!
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fett till propelleraxeltätning

Inlägg av fredrikk » tor 28 jul 2022, 12:21

Tack så mycket. Det känns bra att få tankarna bekräftade av utomstående.

I och med att det jag fick rensa undan fett för att få ut vatten ur nippeln, så antar jag att där finns fett nog, och att jag inte behöver röra det där förrän till hösten.

Skriv svar