Kabellängd mellan batterier

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Kabellängd mellan batterier

Inlägg av Yapdiver » tis 08 mar 2022, 12:36

Jag har införskaffat fyra nya litium batterier för att ersätta de gamla blybatterierna i båten. I samband med det tänker jag ersätta alla kablar mellan batterierna samt till och från dem. Tumregeln som jag lärt mig är att kabellängden mellan batterierna ska vara likadan, men utmaningen för mig är att tre är i babords akterruff och det fjärde i styrbords akterruff. Kabellängden mellan fyran och trean blir 1.7m och mellan de andra batterierna endast 40 cm. Se bifogad länk för illustration.

https://cloud.smartdraw.com/share.aspx/ ... 93D2C0E1C7

Om man ska följa filosofin så behöver jag sex stycken 1.7m kablar mellan alla batterier och det blir inte speciellt praktiskt.

För att undvika obalans så borde jag kunna använda en grövre kabel än vad jag hade tänkt, borde inte det fungera?

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Kabellängd mellan batterier

Inlägg av omega » tor 10 mar 2022, 14:35

Hej
på såpass korta längder ihop med lithium med väldigt lite resistans. Så blir det inget större spänningsfall. antar att du har 50 kvadrat kabel åtminstone
du kan kolla upp det med denna formel. Jag skulle inte vara sömn lös för att ha dessa små olikheter på mina batteri

Lite formler:
Resistansen (R) = (Resistivitet x Längd) / Area.
Resistiviteten för koppar = 0,0175 ohm m/mm² vid 15°C.

Har ledaren arean (A) och längden (L) blir resistansen (R) vid 15°C
RL = 0,0175 x L / A.

D.v.s. 10 m av en 0,5 mm² kopparledare har vid 15°C resistansen RL=0,0175 x 10 / 0,5=0,35 ohm.

Skriv svar