Dubbelt så dyrt som tidigare grejer - från 2003. De g:a har ju hållit förvånansvärt länge. Navman. Visserligen byttes displayen till vinddatan typ 2013 men iaf. Med tanke på vad jag läser om t e x Nexus.
Hursom - kabeln skall nu träs genom masten(tips om nya landvinningar i ärendet mottages tacksamt). Men ena änden sitter fast i masttopps-givaren och i andra änden sitter mångpolig kontakt. Och inte f-n kan den träs igenom ity att den är alldeles för stor. Så: jag måste uppenbarligen klippa av ledningen efter att ha mätt upp nödvändig kabel längd (nä inte 1852 även om masten är lång)från givaren ner till säg en meter utanför mastfoten. Blir ungefär 18 meter. Då skall jag ha ett (förhoppningsvis tillräckligt) antal meter kabel kvar med kontakt i slutet. I en sålunda lös kabellängd. Som skall träs igenom resten av båten fram till displayen - som sitter i akterruffens skott mot sittbrunnen.
Men hur få ner kabeln? Jo jag måste väl då klippa av den gamla kabeln strax efter givaren, fläta ihop alla dessa tunna trådar så det blir både dragtåligt (nåja)och smalt nog; den oundgängliga eltejpen skall viras konstfärdigt. Och så drar jag försiktigt i den gamla kabeln vid mastfoten och hoppas att "skarven" håller. Så har jag ju gjort en gång med den skillnaden att då fanns ingen vinddata/givare så jag använde väl nått annat att dra med. Glömt hur. Kan hålla mig vaken om nätterna.
O när jag ändå är på det. Den nya motorn VP 1 D-20 har oljestickan samt oljefilter noggrant dolda på Bb sidan av motorn. Jag får knappt in handen bredvid motorn och sidoskottet.

Det pratas så mycket om ergonomi men uppenbarligen inte i båtbranschen.
Eller är jag orättvis? Eller gnällig - har ju orerat om värmaren som skulle vara så lättinstallerad. Släkt med Mr Murphy är jag visst också.