Båtklubbar/sällskap där man kan låna båt att öva med

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Forgiatura
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 15 jul 2021, 18:26

Båtklubbar/sällskap där man kan låna båt att öva med

Inlägg av Forgiatura » tis 10 aug 2021, 19:42

Hej,

Jag har länge varit sugen på båt och har det senaste året tagit tag i det lite mer konkret genom att gå seglingskurs och har varit ute med vänner och seglat. Jag känner mig inte helt redo att köpa en egen båt än, utan siktar på att göra det under något kommande år så att jag har gott om tid att göra research, men också för att jag gärna vill testa att segla lite mer innan jag slår till. Det jag på sikt är intresserad av är en segelbåt som jag kan ta ut familjen med i skärgården och kryssa runt.

Min fråga är om ni har tips på hur man kan göra för att få så mycket seglingstid som möjligt när man inte äger båt? Jag har ett par vänner som inte är så nära som har båt eller som regelbundet (läs ungefär en vecka om året) hyr båt. Där kan jag nog komma med på ett hörn ibland. Jag skulle dock vilja segla mer. En vän rekommenderade att försöka hitta nån båtklubb/sällskap som äger båtar som medlemmarna kan låna/hyra frekvent. Jag tänker att det kan vara en väg, men jag har lite svårt att hitta någon sådan. Jag bor i Stockholm. Den jag hittar är Gamla Stans Yatch Sällskap som har J/80-båtar att hyra ut till medlemmar, men de verkar väldigt tävlingsinriktade. Jolleklubbar finns det väl, men jag tänker att jag vill få erfarenhet att segla större båtar.

Hoppas min fråga är tydlig. Tack på förhand.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Båtklubbar/sällskap där man kan låna båt att öva med

Inlägg av Nils_D » lör 14 aug 2021, 09:05

Eftersom du bor i Stockholm är ett alternativ att hyra IF-förbundets båt Pryda Marie. Den är visserligen utrustad för kappsegling för den som vill prova på det, men vad jag vet är det också möjligt att hyra den för tursegling för en eller flera dagar.
Mer info på
https://ifboat.se/hem/oif/263-prydamari-2021

Forgiatura
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 15 jul 2021, 18:26

Re: Båtklubbar/sällskap där man kan låna båt att öva med

Inlägg av Forgiatura » sön 15 aug 2021, 10:02

Tack Nils, det verkar vara ett gångbart alternativ. Det ska jag kolla upp!

Skriv svar