Kätting till boj

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Felix K
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 26 maj 2020, 12:52

Kätting till boj

Inlägg av Felix K » mån 19 jul 2021, 06:35

Jag hade uppskattat lite råd från kunniga om kätting mellan boj och bojsten.

Jag ska lägga ut en boj för att tillägga på svaj.

Båten som kommer ligga där har jag inte köpt än men den kommer väga från 3 till 4 ton, jag vill ha platsen redo när jag har båten.
Stenen kommer ligga på ca 8 meters djup.

Det jag inte blir klok på är vilken kätting som behövs.

Jag hittade en tabell från atlantica där det stod att 16mm kätting är rekommenderat för 4 ton. Det låter väldigt stort, speciellt med tanke på att det verkar svårt att få tag på så stor kätting.

Sen har jag hört olika angående galv eller inte. (De som säger emot har sagt att det är lite meningslöst eftersom galvet nöts bort så snabbt).

Jag har också läst att klass 3 kätting rekommenderas, men jag hittar inte den specifikationen någonstans när jag kollar på olika kättingar.

Om det är någon här som har bra koll på det så hade jag uppskattat råd.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kätting till boj

Inlägg av Anders S » mån 19 jul 2021, 17:56

Det där med kätting är inte alldeles självklart till bojar, numera. Till exempel Kryssarklubben (med de blå bojarna) använder syntetlina i stället. Till skillnad från ankare har man ingen nytta av tyngden i kättingen.

Vill du veta ALLT, se https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Bilder på bojar med lina finns det på många ställen. Kolla och bedöm själv!

Kättingfrågan: Kätting korroderar snabbt i strömmande vatten och om vattnet är salt. Därför rekommenderas grov kätting, så det finns tillräckligt kvar efter ett par säsonger. Galvanisering hjälper ibland, men inte alltid.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Kätting till boj

Inlägg av eriksbo1 » tis 20 jul 2021, 23:20

Har de senaste åren hafr blyad 2O mm ankarlina till 500 kg betongblock. 4,5 tons båt på inomskärsfjärd. Rodeo vid hård vind men inte sjögång. Hade kätting länge o väl. Tyckte alltid det var osäkert med rost o gnagning. Grannen bärgade en gång vår IF-båt från strandvassen. En vår efter vintern låg bojen med vidhängande kättingstump på stranden. Skulle absolut rekommendera lina !

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Kätting till boj

Inlägg av Seawolf » ons 21 jul 2021, 16:45

En bojsten för någorlunda utsatt läge anses behöva väga 300kg plus båtvikt/10 (vikt i vatten, så natursten skall var 30% tyngre på land)
Alltså för en 3 tons båt 300+300kg i vattnet, dvs c:a bortåt 800 kg på land
Jag har en sådan här boj med lina som man kan dra runt och byta utan att dyka, om öglan i stenen har sto diameter.
Principen med lina, enkel eller dubbel är tveksam för en båt som friligger vid boj, för nästan alla vädersystem orsakar att vinden vrider båten runt, alltid i samma riktning så linan tvinnar sig allvarligt. Men för båt med landförtöjning plus boj är lina OK, eller att man släpper bojen regelbundet.
breviksboj2.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Felix K
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 26 maj 2020, 12:52

Re: Kätting till boj

Inlägg av Felix K » ons 21 jul 2021, 17:18

Tack för svaren!

Jag har varit inne på lina och hade helst använt det, men som jag förstår det rekommenderas längre lina än de 3x vattendjupet som rekommenderas för kätting. Där jag ska lägga bojen är det lite trångt med andra båtar, så håller helst linan/kättingen så kort som möjligt.

Men jag kanske har blivit felinformerad angående detta?

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Kätting till boj

Inlägg av eriksbo1 » ons 21 jul 2021, 19:54

Har den uppsättning som säljs av många båtaffärer. Har inte upplevt att linan skulle ha snott sig. Vad jag nu sett vid den årliga check-upen. Fånglinan fast med lekare o schackel i kausen. Knyter fånglinan löst vid bojringen vid avfärd, löser upp vid ankomst. Bojtyngden är ett betongblock 500 kg av den typ man förtöjer pontonbryggor med av den enkla anledningen att de lokala hade vana att hantera sånt för sommargästerna.

Felix K
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 26 maj 2020, 12:52

Re: Kätting till boj

Inlägg av Felix K » tor 22 jul 2021, 19:03

Har läst länken Anders S skickade, mycket bra och informativ, tack!
Har landat på lina, knuten ordentligt i den kraftigt tilltagna bygeln i stenen så vi slipper rostrisk där nere. Upp till boj där tamp från båt går under bojen, direkt till linan istället för genom tenen.

Djupet + 3 meter (+extra för knopar)
Polyesterlina (polyestersilke?)
30mm eller är det overkill?
Flöte ett par meter över botten för att linan inte ska ligga på botten.
Tyngd under bojen för att hålla den upprätt.

Några invändningar på detta upplägg?

Tar gärna tips på bra ställe att köpa lina och boj, antigen nära Ljungskile, Uddevalla eller som levererar.

Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kätting till boj

Inlägg av Anders S » fre 23 jul 2021, 08:42

Seawolf skrev:
ons 21 jul 2021, 16:45
En bojsten för någorlunda utsatt läge anses behöva väga 300kg plus båtvikt/10 (vikt i vatten, så natursten skall var 30% tyngre på land)
Alltså för en 3 tons båt 300+300kg i vattnet, dvs c:a bortåt 800 kg på land
Jag har en sådan här boj med lina som man kan dra runt och byta utan att dyka, om öglan i stenen har sto diameter.
Principen med lina, enkel eller dubbel är tveksam för en båt som friligger vid boj, för nästan alla vädersystem orsakar att vinden vrider båten runt, alltid i samma riktning så linan tvinnar sig allvarligt. Men för båt med landförtöjning plus boj är lina OK, eller att man släpper bojen regelbundet.

breviksboj2.jpg
Det är ju, noga taget, inte bättre med kätting. Rimligen lär ju båten vara loss från bojen åtminstone några gånger per säsong, och en rimlig bedömning är kanske att en lågtryckspassage (det är då vinden roterar båten) inträffa ett begränsat antal gånger under båtsäsongen,

Angående lina och de beslag som kan vara lämpliga får man fundera på risken för skav, om man har dubbel lina som löper, kontra kauser och syrafasta linlås (har man PVC-klädd lina kan man inte splitsa) men svårt att byta ut linan utan dyk. Baksidan med dubbel (frilöpande) lina är risken för punktslitage (den bör "roteras" emellanåt), och så måste (såklart) fästpunkten vara "skavskyddad" så långt möjligt.
Anders S

Skriv svar