Yanmar motortimmar
Yanmar motortimmar
Är spekulant på en båt som har en Yanmar diesel. Displayen till motortimmarna hade gått sönder så de vet inte exakt hur många timmar den har. Enligt säljaren ska det bara vara att byta ut displayen så ska man se totalt antal timmar.
Eftersom jag kommer från VP världen där timmarna loggas i instrumentet så lät det lite konstigt men enligt säljaren loggas alla timmar i motorn så man kan t.o.m. koppla upp sig direkt mot den via något interface för att se allehanda statistik.
Kan någon kunnig person verifiera eller dementera ovanstående påstående?
Eftersom jag kommer från VP världen där timmarna loggas i instrumentet så lät det lite konstigt men enligt säljaren loggas alla timmar i motorn så man kan t.o.m. koppla upp sig direkt mot den via något interface för att se allehanda statistik.
Kan någon kunnig person verifiera eller dementera ovanstående påstående?
Re: Yanmar motortimmar
Hur ny är motorn? Möjligheterna för den typen av instrumentering (display av motorns inneboende data) är en tämligen ny uppfinning. Ifall motorn är så ny att den har NMEA2000-länk till instrumentpanel, visning av motordata i plotterdisplayen och slika finesser, så visst.Yapdiver skrev: ↑mån 07 jun 2021, 05:11Är spekulant på en båt som har en Yanmar diesel. Displayen till motortimmarna hade gått sönder så de vet inte exakt hur många timmar den har. Enligt säljaren ska det bara vara att byta ut displayen så ska man se totalt antal timmar.
Eftersom jag kommer från VP världen där timmarna loggas i instrumentet så lät det lite konstigt men enligt säljaren loggas alla timmar i motorn så man kan t.o.m. koppla upp sig direkt mot den via något interface för att se allehanda statistik.
Kan någon kunnig person verifiera eller dementera ovanstående påstående?
Jag misstänker dock att det inte är på det sättet, utan att räkneverket sitter i displayen, och drivs via "tillslagen tändning" (oegentligt, men du vet vad jag menar). På min Yanmar från 89 med mycket nyare panel (sen 90-talare) fungerar det i vart fall på det sättet. Igen, hur ny är motorn (årsmodell).
Alternativ till osäker timräknare:
En vanlig uppskattning av gångtid är "ca 100 timmar/år", en uppgift som stämmer bra för "svenska semesterbåtar". Låt därför inte osäkert timantal störa alltför mycket - man kan säga att en noggrann service "nollar" det som timräknaren har att meddela, och sedan är timräknaren bra att ha för att avgöra vilka serviceinsatser som kan vara motiverade. En stabil båt/industridiesel (som Yanmar) går 5000 timmar innan den av slitageskäl behöver särskild tillsyn (framförallt ventil- och spridarservice, ny matarpump, kontroll och kalibrering av högtryckspumpen, koll på smörjoljepumpens spel, startmotorkol, generatorkol (om sådana förekommer) och annat sådant lappri. Backslag, propellerhylsa, propelleraxelslitage är i så fall troligare problemområden.
Är motorn råvattenkyld kommer den att tas av rosten, och om den är färskvattenvattenkyld behövs en ny värmeväxlare (eller tubpaket) med långa mellanrum.
(5000 timmar är i en bil ca 40.000 mil och det är ingen ålder för en bra bilmotor i en taxi, det förväntas den gå utan annat än periodisk service.
Anders S
Re: Yanmar motortimmar
Den är från 2008 och är en Yanmar 4JH2HTE på 75hk.Anders S skrev: ↑mån 07 jun 2021, 12:09Hur ny är motorn? Möjligheterna för den typen av instrumentering (display av motorns inneboende data) är en tämligen ny uppfinning. Ifall motorn är så ny att den har NMEA2000-länk till instrumentpanel, visning av motordata i plotterdisplayen och slika finesser, så visst.Yapdiver skrev: ↑mån 07 jun 2021, 05:11Är spekulant på en båt som har en Yanmar diesel. Displayen till motortimmarna hade gått sönder så de vet inte exakt hur många timmar den har. Enligt säljaren ska det bara vara att byta ut displayen så ska man se totalt antal timmar.
Eftersom jag kommer från VP världen där timmarna loggas i instrumentet så lät det lite konstigt men enligt säljaren loggas alla timmar i motorn så man kan t.o.m. koppla upp sig direkt mot den via något interface för att se allehanda statistik.
Kan någon kunnig person verifiera eller dementera ovanstående påstående?
Jag misstänker dock att det inte är på det sättet, utan att räkneverket sitter i displayen, och drivs via "tillslagen tändning" (oegentligt, men du vet vad jag menar). På min Yanmar från 89 med mycket nyare panel (sen 90-talare) fungerar det i vart fall på det sättet. Igen, hur ny är motorn (årsmodell).
Alternativ till osäker timräknare:
En vanlig uppskattning av gångtid är "ca 100 timmar/år", en uppgift som stämmer bra för "svenska semesterbåtar". Låt därför inte osäkert timantal störa alltför mycket - man kan säga att en noggrann service "nollar" det som timräknaren har att meddela, och sedan är timräknaren bra att ha för att avgöra vilka serviceinsatser som kan vara motiverade. En stabil båt/industridiesel (som Yanmar) går 5000 timmar innan den av slitageskäl behöver särskild tillsyn (framförallt ventil- och spridarservice, ny matarpump, kontroll och kalibrering av högtryckspumpen, koll på smörjoljepumpens spel, startmotorkol, generatorkol (om sådana förekommer) och annat sådant lappri. Backslag, propellerhylsa, propelleraxelslitage är i så fall troligare problemområden.
Är motorn råvattenkyld kommer den att tas av rosten, och om den är färskvattenvattenkyld behövs en ny värmeväxlare (eller tubpaket) med långa mellanrum.
(5000 timmar är i en bil ca 40.000 mil och det är ingen ålder för en bra bilmotor i en taxi, det förväntas den gå utan annat än periodisk service.
Jo, jag vet det också, men jag har råkat ut för båtar från den tidseran som har 2500h på räknaren och såna som bara har 500h, så det varierar mycket. Med tanke på den historien som den här båten har så vill jag vara säker på att den inte 4000h istället för de 1200-1500h man kan göra en uppskattning av.
Re: Yanmar motortimmar
Yapdiver skrev: ↑mån 07 jun 2021, 12:28Efter att ha snabbkollat reservdelslistorna känner jag mig bekväm med att påstå att denna modell har en elektromekansik timräknare, oavsett om den har "D" eller "E"-panel ("E"panelen är den fancy varianten med grafisk varvräknare). Sitter timräknaren i varvräknaren är den mest troligt ett elektromekansikt räkneverk, modell "vägmätare".Anders S skrev: ↑mån 07 jun 2021, 12:09Den är från 2008 och är en Yanmar 4JH2HTE på 75hk.
Jo, jag vet det också, men jag har råkat ut för båtar från den tidseran som har 2500h på räknaren och såna som bara har 500h, så det varierar mycket. Med tanke på den historien som den här båten har så vill jag vara säker på att den inte 4000h istället för de 1200-1500h man kan göra en uppskattning av.
JAg utgår att det handlar om en segelbåt? En ledtråd är då "hur stora tankar" (för bränsle), och givetvis den servicehistorik som kan gå att få fram.
(4000 timmar med 7 knop är 2/3 varv runt jorden, bara för att få en referens. Handlar det om en uthyrningsbåt är det dock inte orimligt. Men låt du det allmänna (o)skicket på båten ge dig litet ledning i så fall.
Anders S
Re: Yanmar motortimmar
Nja.
Ibland är det bäst att faktiskt kolla med källan, och därmed får ett helt säkert svar
Alla borde ha skägg