Ostkustvänlig VC17?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
mazzabrazza
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 04 okt 2018, 14:41

Ostkustvänlig VC17?

Inlägg av mazzabrazza » lör 03 apr 2021, 09:39

Hej,

Nybliven lycklig ägare av en segelbåt efter många års uppehåll!

Har en fråga om bottenfärgen.. Den har under tidigare år varit bottenmålad med "importerad" VC-17 för västkusten. Finns det nån variant för ostkusten som går att måla över denna med? Vill gärna slippa böka med att få hem från västkusten...

//Mats

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ostkustvänlig VC17?

Inlägg av Peter_K » lör 03 apr 2021, 10:46

Ja, det finns en sådan variant.
Den är tyvärr helt oduglig som bottenfärg annat än i insjöar. Ett bättre alternativ är då att låta bli att måla botten.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ostkustvänlig VC17?

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 03 apr 2021, 12:01

Kan bara instämma. Hade båt drygt 30 år på Ostkusten; seglingar blev uppåt till typ Utö, neråt typ Själland runt. Använde därför VC17 västkust. Det fanns dom som inte gjorde så utan hade Ostkustvarianten. Vi benämnde dem "djurvänner". Total översållad botten med allt vad det innebar.
Jag vill hävda att den lilla påverkan som VC17 eventuellt kunde ha är försumbar. Typ 2-3 månader om året....Har respekt för andra synpunkter men håller fast vid vad jag anser. Har gjorts utredningar t ex av SXK som visar på överdrivna farhågor.

mazzabrazza
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 04 okt 2018, 14:41

Re: Ostkustvänlig VC17?

Inlägg av mazzabrazza » lör 03 apr 2021, 18:09

Ah, så vc17 är vägen man ska gå då... Är det så att man behöver köpa den på västkusten för de inte levererar till ostkusten eller hur funkar det?

mazzabrazza
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 04 okt 2018, 14:41

Re: Ostkustvänlig VC17?

Inlägg av mazzabrazza » sön 04 apr 2021, 08:04

Hur mycket färg går det åt till en 30-fots segelbåt då?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ostkustvänlig VC17?

Inlägg av Anders S » sön 04 apr 2021, 11:44

Seymor B Fudd skrev:
lör 03 apr 2021, 12:01
Kan bara instämma. Hade båt drygt 30 år på Ostkusten; seglingar blev uppåt till typ Utö, neråt typ Själland runt. Använde därför VC17 västkust. Det fanns dom som inte gjorde så utan hade Ostkustvarianten. Vi benämnde dem "djurvänner". Total översållad botten med allt vad det innebar.
Jag vill hävda att den lilla påverkan som VC17 eventuellt kunde ha är försumbar. Typ 2-3 månader om året....Har respekt för andra synpunkter men håller fast vid vad jag anser. Har gjorts utredningar t ex av SXK som visar på överdrivna farhågor.
Det är inte förbjudet att måla med "västkust"-VC17 (faktiskt), det är bara svårt att hitta den i båtaffären på bortre sidan. Anledningen är att ingen kan veta om man seglar mest på syd/västkusten (den magiska punkten är Trelleborg) eller om man seglar i bräckvatten i Bottenhavet och så löser man frågan för de fåkunninga genom att begränsa lokala båtaffärens sortiment.

Litet VC17-trivia:

I gamla tider hade VC17 en del växtproblem från att varit mycket bra, och detta berodde på att ett ämne som heter Irgarol fick nya gränsvärden - vips blev VC17 "sämre" (eller "bättre" - det beror på hur man ser det.). Irgarolen var en booster i en hel del andra bottenfärgerr och ersattes på litet olika sätt, men just VC17 fick stora bekymmer, i alla fall ett tag (VC17 bygger inte något tjockt substrat, det är substratet som håller påväxtskyddet i vanliga färger,). DÅ var VC17 (i Norgeversion i synnerhet) inte så ofarlig - det vet man nu. (Andra tabbar var då man trodde att koppar var riktigt illa, och gick på organiska tennföreningar i stället. Så fick musslorna fenor och fötter, och så fick man sluta med det).

Problemet är att allt vi sysslar med har en miljöbelastning, och att skrubba båtbotten ofta kostar också miljö, precis som bottenfärger, men har man en bottentvätt nära och "ganska gratis" går det att slippa måla, i alla fall på ostsidan.. Därför är "rätt färgval" något man bör göra medvetet, och det finns (som Symor B påtalar) något som talar för att stabil kopparfärg inte är den bov man trott tidigare.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ostkustvänlig VC17?

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 04 apr 2021, 15:42

Du har så rätt! Dessutom var jag "utsatt" för svackan i VC17 produktionen. Åtm ett år hade jag och båtkompisen bredvid i vanlig ordning använt denna färg men döm om vår förvåning och frustration när bottnarna visade sig vara, ähum befolkade för att inte säga koloniserade. Jag klagade hos International vilket resulterade i att jag o kompisen fick vara med i en färgutprovning (det ställdes olika krav på hur måla, redovisning etc etc). Året därpå var färgen mycket bättre. Så det sker väl ett kontinuerligt utvecklingsarbete. Sen finns antagligen vissa svårförutsedda variabler med hänsyn till beväxning; vissa år mer odjur; båten ligger på ett visst sätt i förhållande till ström; mörker el ljus kring botten. T ex får båten min ofta några husockupanter kring skeddan, intill rodret som ofta ligger i skugga osv osv.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ostkustvänlig VC17?

Inlägg av Anders S » sön 04 apr 2021, 17:08

Seymor B Fudd skrev:
sön 04 apr 2021, 15:42
Du har så rätt! Dessutom var jag "utsatt" för svackan i VC17 produktionen. Åtm ett år hade jag och båtkompisen bredvid i vanlig ordning använt denna färg men döm om vår förvåning och frustration när bottnarna visade sig vara, ähum befolkade för att inte säga koloniserade. Jag klagade hos International vilket resulterade i att jag o kompisen fick vara med i en färgutprovning (det ställdes olika krav på hur måla, redovisning etc etc). Året därpå var färgen mycket bättre. Så det sker väl ett kontinuerligt utvecklingsarbete. Sen finns antagligen vissa svårförutsedda variabler med hänsyn till beväxning; vissa år mer odjur; båten ligger på ett visst sätt i förhållande till ström; mörker el ljus kring botten. T ex får båten min ofta några husockupanter kring skeddan, intill rodret som ofta ligger i skugga osv osv.
Färgtillverkarna strävar hela tiden efter att ha så litet "gift" i färgerna som möjligt, och våra små båtar behöver bara ha "säsongsskydd" - inte som fartygsfärgerna som skall polera i 15 knop, sitta kvar i åratal och där båten dessutom rör sig hela tiden. Å andra sidan ligger våra båtar stilla i maj-juni och augusti-september och bara i bästa fall seglar man ordentligt varje helg.

Därför är det en bra ide att diskutera vänskapligt med båtgrannarna i hamnen och försöka reda ut vilka lagliga färger (det är de enda vi konsumenter kan köpa) som fungerar. Alla är inte lika bra överallt, några är overkill, andra snarast meningslösa.

Nu är VC17 litet speciell, eftersom det kan bli "sådär" att måla något annat ovanpå den. Därför är det ett vettigt råd att fortsätta med den men det kan nog vara en bra ide att ha samma kvalisort som innan.

Själv använder jag Micron polerande färg. Men efter några säsonger av målning är den inte lika slät som VC17, kan man säga.
Anders S

Skriv svar