Är en 51 årig man med fru som länge funderat på att börja segla, har aldrig satt min fot i en segelbåt men har alltid tilltalats av tanken. Nu när barnen flyttat hemifrån känner jag att det är dax, frun är inte lika sugen dock men det handlar nog mer om bearbetning får jag hoppas

Jag vill skynda långsamt för att vänja henne vid tanken och för min egen del så att jag börjar bygga min egen kunskapsbank i rätt ände, är i behov av tips om bra seglingsliteratur, tänkte ta förarbevis, gå en seglingskurs, ställa mig i kö för båtplats och har börjat läsa om olika båt modeller, den jag har fastnat för nu är Shipman 28 men jag vet inte om detta är ett bra val för en färsking som kommer att segla en hel del ensam eller skall man börja med något ändå enklare och sedan gå upp i storlek när man avancerar i utmaningar. När ovanstående är löst tänkte jag börja med att segla runt i Öresund för att träna och testa mig fram längs kusten, när jag känner mig trygg kommer jag att utmana mig med att segla längre sträckor ( vara iväg en helg ). Ett mål jag har är att förbereda mina kunskaper för segla från Skåne till Göteborg och vidare genom Göta Kanal och sedan hem igen, någon som vet hur lång tid en sådan resa på ett ungefär tar, ett äktenskapstest har jag förstått

Skulle vilja ha tips om en bra hamn längs Öresunds kusten där man inte behöver stå i kö en evighet innan man blir tilldelad en båtplats, jag bor mitt i Skåne så för mig spelar det inte så stor roll var hamnen ligger.
Det var en lång introduktion, hoppas på att jag kan få några svar.
Tack på förhand!