Koservering nyare motor
Koservering nyare motor
Efter varit utan båt ett tag så har jag nu inhandlat en båt där motorn har integrerad sötvattenkylning. (Yanmar 3YM20).
Under alla år har jag alltid kört in glykol i sjövattensystemet när man haft en eftermonterad sötvattenkylning, typ Martec.
På den nya motorn så finns det en avtappningskran på lägsta punkten i sjövattensystemet, Så min fråga är att om man tappar ut vattnet där kan man skippa glykolen och ändå sova lugnt när minusgraderna drar in över landet?
Hälsningar
Göran A
Under alla år har jag alltid kört in glykol i sjövattensystemet när man haft en eftermonterad sötvattenkylning, typ Martec.
På den nya motorn så finns det en avtappningskran på lägsta punkten i sjövattensystemet, Så min fråga är att om man tappar ut vattnet där kan man skippa glykolen och ändå sova lugnt när minusgraderna drar in över landet?
Hälsningar
Göran A
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 418
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Koservering nyare motor
När du har kört in glykol i sjövattensystemet (dvs glykol o vatten i lämplig blandning 50/50??) betyder det att du dels spolat bort, i möjligaste mån, saltvatten, dels försett kanalerna med en skyddande hinna av glykol. Detta minskar risken för 1)frysning2)rost.
Den nya motorn har ett slutet system (glykol + färskvatten) som inte behöver röras annat än kollas med hänsyn till koncentrationen av glykolen (tänk vindrute spolarvätska).
Men motorns slutna system kyles av sjövattnet med allt vad det innebär. Så om du bara tappar ur så gott det går detta vatten (måhända med kranen du nämner) finns risk att rost uppträder i kanalerna, o möjligen frysning i nån otillgänglig krök. Härav följer att du skall fortsätta med din omsorgsfulla tidigare rutin!
Sen kan du sova gott!
Den nya motorn har ett slutet system (glykol + färskvatten) som inte behöver röras annat än kollas med hänsyn till koncentrationen av glykolen (tänk vindrute spolarvätska).
Men motorns slutna system kyles av sjövattnet med allt vad det innebär. Så om du bara tappar ur så gott det går detta vatten (måhända med kranen du nämner) finns risk att rost uppträder i kanalerna, o möjligen frysning i nån otillgänglig krök. Härav följer att du skall fortsätta med din omsorgsfulla tidigare rutin!
Sen kan du sova gott!

Re: Koservering nyare motor
Torrsatte båten i helgen, körde igenom en hink med färskvatten och sedan en 4 liter glykolblandning inför vintern.
Båten står frostfritt men med både livrem och hängslen mår både motor och jag bäst:-)
Använder vattenkanna för att lättare kunna sikta i sjövattenfiltret medans bottenkranen är stängd, gumman startar och stoppar motorn och jag häller.
Öppnade sedan kranen som står i halvöppet läge som ren rutin.
Båten står frostfritt men med både livrem och hängslen mår både motor och jag bäst:-)
Använder vattenkanna för att lättare kunna sikta i sjövattenfiltret medans bottenkranen är stängd, gumman startar och stoppar motorn och jag häller.
Öppnade sedan kranen som står i halvöppet läge som ren rutin.
Re: Koservering nyare motor
Tack för svaren.
Då blir det konservering på det vanliga sättet, en god nattsömn vid kalla nätter kan aldrig överskattas.
/Göran A
Då blir det konservering på det vanliga sättet, en god nattsömn vid kalla nätter kan aldrig överskattas.
/Göran A
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 418
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Koservering nyare motor
Samtidigt - i din ägandes nya motor pågår en nedbrytningsprocess i det slutna systemet

Men är det bytt någon gång de senaste år, har läst upp till 5år nånstans (=var "longlife glykol")annars rimligen säg vart tredje år??
Men är det gjort så kan du t o m gå i ide och sofva godt
Re: Koservering nyare motor
Alltid spännande med ny båt och andra lösningar än vad man är van vid, upptäckte idag ett sjövattenfilter.
Brukar ni köra in glykolblandningen före filtret eller dränera filtret?
Göran A
Brukar ni köra in glykolblandningen före filtret eller dränera filtret?
Göran A
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 418
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Koservering nyare motor
Finns nog olika "skolor. Proffskillen som servade min motor o framförallt det nya drevet (för garantins skull)skruvade av locket på sjövattenfiltret och stack en slang i inloppet så det gick rakt in i systemet. Han använde därvid en rätt stor dunk, 10-15 liters, som han ställde i sittbrunnen ( i mitt fall på bridgedäcket) och från den en slang rakt ner i (i princip) i sjövattenfiltret, öppnade en kran et voila!
Själv har jag väl mest tagit av slangen vid inloppet i motorn, trätt en mindre slang i den och ner med den i dunk., Och det har tydligen fungerat men sättet med dunken tyckte jag var fiffigt så det skall jag försöka med. Om det är tungt att asa upp 10-20 liter på båten kan man ju sätta upp en tom dunk och sen fylla på. O dunken kan ju vara rätt stor då. Sjövattenfiltret skall vara tömt - men det sköter sig självt om det är monterat rakt upp o ner s a s. I sjövattenkretsen bara litet litet vatten/glykolblandning kvar.
Sen kan man gå hem o sova... alltmedan vinternattens köld är hård o stjärnorna gnistra och glimma!
Själv har jag väl mest tagit av slangen vid inloppet i motorn, trätt en mindre slang i den och ner med den i dunk., Och det har tydligen fungerat men sättet med dunken tyckte jag var fiffigt så det skall jag försöka med. Om det är tungt att asa upp 10-20 liter på båten kan man ju sätta upp en tom dunk och sen fylla på. O dunken kan ju vara rätt stor då. Sjövattenfiltret skall vara tömt - men det sköter sig självt om det är monterat rakt upp o ner s a s. I sjövattenkretsen bara litet litet vatten/glykolblandning kvar.
Sen kan man gå hem o sova... alltmedan vinternattens köld är hård o stjärnorna gnistra och glimma!
Re: Koservering nyare motor
Jag brukar tanka färskvattentanken full innan jag tar upp båten. När båten står på land tar jag loss slangen vid sjövattenfiltret och kopplar in en slang som jag stoppar ned i färskvattentanken. Sen kör jag motorn på vattnet från tanken ett tag för att sedan avsluta med att stoppa ned slangen i en 5 litersdunk med glykolblandning. När det börjar komma glykol ut genom avgasröret stänger jag av motorn. Brukar avsluta med att öppna impellerhuset, plocka ut impellern och lägga den i en plastpåsed över vintern.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Koservering nyare motor
Fyller man glykol på det sättet kan det vara bra att veta att oblandad glykol fryser (mycket) tidigare än 50/50-blandad glykol-vatten. Ren glykol fryser vid -13 grader, 50-50-blandning vid -40 (*). Det blir ju också litet billigare...Fredrik skrev: ↑tor 19 nov 2020, 09:21Jag brukar tanka färskvattentanken full innan jag tar upp båten. När båten står på land tar jag loss slangen vid sjövattenfiltret och kopplar in en slang som jag stoppar ned i färskvattentanken. Sen kör jag motorn på vattnet från tanken ett tag för att sedan avsluta med att stoppa ned slangen i en 5 litersdunk med glykolblandning. När det börjar komma glykol ut genom avgasröret stänger jag av motorn. Brukar avsluta med att öppna impellerhuset, plocka ut impellern och lägga den i en plastpåsed över vintern.
(*) Så om man vinterförvarar båten i Malgovik eller Vuoggatjälme det året det blir nytt köldrekord kan det faktiskt vara befogat att tömma båda kylsystemen... inte annars.
På frågan om ålder försämrar glykolen, så, ja, den tappar buffringsförmåga och korrosionsskydd med tiden, men inte frysskydd (om man nu inte toppar systemet varje dag under säsongen pga av någon läcka). Byte efter några år kan man väl tänka sig är bra.
Anders S
Re: Koservering nyare motor
Jag är ganska säkert på att jag skrev "glykolblandning", inte "ren glykol", att slösa en hel dunk med glykol för detta har jag inte råd med. Eftersom jag tömmer ur impellerhuset tror jag inte det finns så många ställen där det kan stå vatten och spränga sönder något heller, utan syftet är mest att glykolen ska ge en skyddande hinna på avgaskrök värmeväxlare m.m. Dessutom har jag båten i Göteborg, det har nog aldrig krupit under -10 under de år vi har haft båten.Anders S skrev: ↑fre 20 nov 2020, 20:46Fyller man glykol på det sättet kan det vara bra att veta att oblandad glykol fryser (mycket) tidigare än 50/50-blandad glykol-vatten. Ren glykol fryser vid -13 grader, 50-50-blandning vid -40 (*). Det blir ju också litet billigare...Fredrik skrev: ↑tor 19 nov 2020, 09:21Jag brukar tanka färskvattentanken full innan jag tar upp båten. När båten står på land tar jag loss slangen vid sjövattenfiltret och kopplar in en slang som jag stoppar ned i färskvattentanken. Sen kör jag motorn på vattnet från tanken ett tag för att sedan avsluta med att stoppa ned slangen i en 5 litersdunk med glykolblandning. När det börjar komma glykol ut genom avgasröret stänger jag av motorn. Brukar avsluta med att öppna impellerhuset, plocka ut impellern och lägga den i en plastpåsed över vintern.
(*) Så om man vinterförvarar båten i Malgovik eller Vuoggatjälme det året det blir nytt köldrekord kan det faktiskt vara befogat att tömma båda kylsystemen... inte annars.
På frågan om ålder försämrar glykolen, så, ja, den tappar buffringsförmåga och korrosionsskydd med tiden, men inte frysskydd (om man nu inte toppar systemet varje dag under säsongen pga av någon läcka). Byte efter några år kan man väl tänka sig är bra.
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
- Rookie
- Inlägg: 2
- Blev medlem: mån 26 aug 2024, 20:55
- Ort: Stenungsund
Re: Koservering nyare motor
Hej!
Jag hoppar in här då jag också har en Yanmar 3YM20.
Snart är det dags för upptag och vinterkonservering av motorn. Men mina bristfälliga motorkunskaper gör mig osäker på om jag tänker rätt. Och jag skulle vara tacksam för era råd.
Jag undrar följande:
1. Förstör jag motoroljans skyddande egenskaper om jag byter den kvällen före upptagning. Vilket leder till att jag då kommer köra motorn från bryggan till kranen (ca 5-10min försiktig motorgång, efter oljebytet).
2. Måste motorn vara varmkörd när jag häller i frysskyddet i havsvattensidan av kylsystemet, eller kan jag göra detta när båten står på land?
(Jag häller först 10L rent sötvatten och sedan frysskyddsblandningen, tills det spolar ut grönt genom skrovdsidan).
3. Frysskyddet i det slutna systemet bytte jag förra hösten. Så jag tänker att det kan få åka med ett år till. ”Volvo Penta Colant” (inte longlife).
Tacksam för svar, och goda råd!
Jag hoppar in här då jag också har en Yanmar 3YM20.
Snart är det dags för upptag och vinterkonservering av motorn. Men mina bristfälliga motorkunskaper gör mig osäker på om jag tänker rätt. Och jag skulle vara tacksam för era råd.
Jag undrar följande:
1. Förstör jag motoroljans skyddande egenskaper om jag byter den kvällen före upptagning. Vilket leder till att jag då kommer köra motorn från bryggan till kranen (ca 5-10min försiktig motorgång, efter oljebytet).
2. Måste motorn vara varmkörd när jag häller i frysskyddet i havsvattensidan av kylsystemet, eller kan jag göra detta när båten står på land?
(Jag häller först 10L rent sötvatten och sedan frysskyddsblandningen, tills det spolar ut grönt genom skrovdsidan).
3. Frysskyddet i det slutna systemet bytte jag förra hösten. Så jag tänker att det kan få åka med ett år till. ”Volvo Penta Colant” (inte longlife).
Tacksam för svar, och goda råd!
Re: Koservering nyare motor
Ingen motorexpert, men svarar ändå:
1. Det är bara en fördel att köra motorn lite efter oljebytet.
2. Behöver inte vara varmkörd.
3. Behöver inte bytas varje år.
1. Det är bara en fördel att köra motorn lite efter oljebytet.
2. Behöver inte vara varmkörd.
3. Behöver inte bytas varje år.
Re: Koservering nyare motor
Daniel.k.89 skrev: ↑mån 26 aug 2024, 21:13Hej!
Jag hoppar in här då jag också har en Yanmar 3YM20.
Snart är det dags för upptag och vinterkonservering av motorn. Men mina bristfälliga motorkunskaper gör mig osäker på om jag tänker rätt. Och jag skulle vara tacksam för era råd.
Jag undrar följande:
1. Förstör jag motoroljans skyddande egenskaper om jag byter den kvällen före upptagning. Vilket leder till att jag då kommer köra motorn från bryggan till kranen (ca 5-10min försiktig motorgång, efter oljebytet).
2. Måste motorn vara varmkörd när jag häller i frysskyddet i havsvattensidan av kylsystemet, eller kan jag göra detta när båten står på land?
(Jag häller först 10L rent sötvatten och sedan frysskyddsblandningen, tills det spolar ut grönt genom skrovdsidan).
3. Frysskyddet i det slutna systemet bytte jag förra hösten. Så jag tänker att det kan få åka med ett år till. ”Volvo Penta Colant” (inte longlife).
Tacksam för svar, och goda råd!![]()
Inga problem alls att köra till mastkranen/lyftkranen. De flesta brukar ändå provköra fem minuter efter oljebytet för att kolla att allt blivit tätt (läs: packningen på oljefiltret). Det är dessutom bra att cirkulera den nya, färska oljan till allehanda ställen i motorn där den gör nytta.
Anledningen att du häller frostskydd i primärsidan lär ju vara för att garantera att det inte står kvar oblandat vatten (frysrisk!) i kylkretsen. Det finns två sätt, 50%glykol/vattenblandning, och sedan torrkörd, eller hitta dräneringskranen på lägsta punkten och tömma den vägen. I båda fallen står primärkretsen tom och torr över vintern, båda sätten fungerar lika bra.
OM du väljer att fylla primärkretsen med glykolvatten, glöm inte att kolla impellern till våren. Kvalitetsimpellrar skall tåla glykol, alla gör det inte.
Anders S