Framtiden båtmaterial
Framtiden båtmaterial
Vad tror ni om framtidens båtmaterial?
Med tanke på alla miljökrav tror jag inte på glasfiberarmerad härdplast.
Vad anser ni om stål och aluminium?
Colin Archer båtar verkar finnas i trä, stål och plast.
Aluminium verkar lurigt med tanke på äventyret med Sven Lundin och SAPA.
Svetsa i Al verkar vara riskabelt. Men det finns ju andra metoder tex att nita och limma.
Med tanke på alla miljökrav tror jag inte på glasfiberarmerad härdplast.
Vad anser ni om stål och aluminium?
Colin Archer båtar verkar finnas i trä, stål och plast.
Aluminium verkar lurigt med tanke på äventyret med Sven Lundin och SAPA.
Svetsa i Al verkar vara riskabelt. Men det finns ju andra metoder tex att nita och limma.
Re: Framtiden båtmaterial
Det går ju att framställa epoxy från växtmaterial och plaster behöver ju inte vara baserad på minerala produkter, och fibrer finns det ju också gott om i naturen, så det kommer nog att lösa sig på ett bra sätt.
Alla borde ha skägg
Re: Framtiden båtmaterial
Alternativ finns nog redan idag. Det är nog mest en prisfråga. Vanlig stålplåt är ju valet för större båtar och tydligen för vissa Colin Archer typer.
De senare brukar vara riktigt tunga. Så frågan är om man kan göra en racer i stålplåt?
Re: Framtiden båtmaterial
Stålplåt ger ju varken speciellt vackra eller billiga båtar, så... varför..? Genom att gå över till växtbaserat material kan man fortsätta båtproduktionen på samma sätt som idag.
Alla borde ha skägg
Re: Framtiden båtmaterial
Stålplåt är inte vackert men billigt. Stora båtar använder alltid billiga material.
Dessutom har det ett värde vid skrotning.
Dessutom har det ett värde vid skrotning.
Re: Framtiden båtmaterial
Materialet är billigt, men att bearbeta till en liten och serieproducerad båt är inte speciellt billigt.
Skrotvärdet är säkert någon krona eller två per kilo, så ett par tusenlappar får man säkert när man skrotar sin båt.
Så nej - jag tror fortfarande på växtbaserade material och att båtar byggs som idag ungefär.
Alla borde ha skägg
Re: Framtiden båtmaterial
Plåt är ju ganska knöligt att ha på en fritidsbåt med tanke på allt löpande underhåll, det är ju ett konstant jobb med att hålla rosten borta.
Re: Framtiden båtmaterial
Morgondagens lösning är troligtvis något växtbaserat fibermaterial, med integrerat skydd mot nedbrytning (typ ""trä med trolleri-impregnering"). Allt går i cirklar. Man kan bygga mycket förnämliga, lätta konstruktioner i laminerat trä, och med goda impregnerings- och limmetoder kommer det att hålla bra.
Plåtbåtar kan bli snygga om man kan tekniken, kolla holländska båtkonstruktioner. Att träbåtar kan bli det vet vi.
Det vi troligen inte får i framtiden är glasfiberplastens underhållsfrihet, men vi ser samtidigt att det inte är skrovets eviga hållbarhet som knäcker plastbåtar, utan att de är utslitna rent systemiskt (inredning, rigg, motor, beslag etc). Det kan vi förstå när vi ser fullt kuranta plastskrov stå i "skämsraden" på uppställningsplatserna, skrov som har många år kvar, men där allt det andra är förbrukat.
Plåtbåtar kan bli snygga om man kan tekniken, kolla holländska båtkonstruktioner. Att träbåtar kan bli det vet vi.
Det vi troligen inte får i framtiden är glasfiberplastens underhållsfrihet, men vi ser samtidigt att det inte är skrovets eviga hållbarhet som knäcker plastbåtar, utan att de är utslitna rent systemiskt (inredning, rigg, motor, beslag etc). Det kan vi förstå när vi ser fullt kuranta plastskrov stå i "skämsraden" på uppställningsplatserna, skrov som har många år kvar, men där allt det andra är förbrukat.
Anders S
Re: Framtiden båtmaterial
-Min gigg är byggd 1955 still going strong.
http://lasselundell.se/batar.html
http://lasselundell.se/batar.html