Vilken båt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Vilken båt

Inlägg av Kuling » tor 20 aug 2020, 21:09

Jag skulle vilja ha förslag på en seglande båt som uppfyller följande önskemål:
  • Maximalt 180 cm djupgående långfärdslastad, d.v.s. ca 170 cm på pappret. Detta på grund av kanalambitioner.
  • Däcksalong som man kan ha uppsikt från. Kan, men måste inte, ha en inre styrplats.
  • Ska kunna kryssa sig bort från en läkust i tråkigt väder.
  • Stabil köl- och roderkonstruktion.
Nice to have:
  • Tre dubbelhytter utöver salongen.
Vad säger det allvetande forumet? Jag tycker att det är svårt att hitta några bra kandidater, i vart fall serietillverkade.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vilken båt

Inlägg av Peter_K » tor 20 aug 2020, 22:42

Alla borde ha skägg

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Vilken båt

Inlägg av Kuling » fre 21 aug 2020, 05:53

Den ser fin ut, men jag tror inte den klarar kriteriet ”stabil köl- och roderkonstruktion”. En grundstötning i 5-6 knop ska inte leda till att man behöver reparera båtens strukturella delar. Förra vintern såg jag några båtar på land i Hinsholmen med några hrrrmmm, lindrigt sagt, lösa kölar. Kölarna liknade den på Moodyn. Den typ av fenköl på en sådan tung båt kräver något alldeles extra i form av infästning om det ska hålla för lagom inkompetent svensk skärgårdssegling.

Jag är också frågande till om däcksalongen klarar en 360 eller oceanvågor som sveper in över aktern. Det är ett självklart kriterium i min värld för en segelbåt. Det känns som om det är för mycket glas eller generellt för stora vinkelräta väggytor för att konstruktionen ska orka med det.

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Vilken båt

Inlägg av Yapdiver » fre 21 aug 2020, 07:55


Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vilken båt

Inlägg av Peter_K » fre 21 aug 2020, 08:24

Moody är ett gammalt varv, känt för stabila båtar.
Det handlar om hur kölen sitter fast i skrovet; själva kölen svajar inte, utan det är infästningen. Att hitta moderna båtar med långköl är som att efterfråga bakelit i mobiltelefonen - ganska ovanligt.

Men det blir lite märkligt om du frågar efter en däckssalonsgsbåt men inte vill ha stora rutor..?
Alla borde ha skägg

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Vilken båt

Inlägg av Kuling » fre 21 aug 2020, 09:03

Jag har inte specifikt efterfrågat någon modern båt. Jag har inte heller efterfrågat någon långköl. Jag vill ha en köl som inte lossnar i första taget. Exempelvis Malö har en stabil infästning, råkar jag veta. Även Linjett har efter empiriska studier befunnits ha en god konstruktion. Såklart har även Allegro med flera en god konstruktion för syftet.

Men jag vill också ha en däckssalong med tre separata hytter utöver salongen. Uppenbara alternativ är ju såklart Vancouver 38P, Mascot 35 och Southerly 135, men jag vill veta om det finns andra som uppfyller kriterierna. Poängen med däckssalongen är att det ska gå att framföra båten inifrån, eller i vart fall övervaka framfarten i alla riktningar från en dedikerad sittplats. Rutorna ska naturligtvis inte vara större än att det funkar. Men se på alla sjöräddningsbåtar. De har rejält med rutor till antalet, men utan att ha ett skjutparti i glas... Det finns gott om däckssalongsbåtar som jag bedömer har erforderlig hållfasthet i konstruktionen. Flera av Nauticats mer segelbetonade modeller lär klara detta.

Overseas 40 hade kunnat vara ett trevligt alternativ. Men med mindre djupgående och en annan planlösning.

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Vilken båt

Inlägg av Kuling » fre 21 aug 2020, 09:08

Yapdiver skrev:
fre 21 aug 2020, 07:55
Här har du en aspirant😋
https://www.yachtbroker.se/baat/sailing ... efion/4759
Var ser du däckssalongen? Dessutom är den för bred för kanalerna. Gränsen ligger väl på 5 m. Kanske bäst att lägga till det på listan.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vilken båt

Inlägg av Peter_K » fre 21 aug 2020, 12:00

Kuling skrev:
fre 21 aug 2020, 09:03
Rutorna ska naturligtvis inte vara större än att det funkar. Men se på alla sjöräddningsbåtar. De har rejält med rutor till antalet, men utan att ha ett skjutparti i glas... Det finns gott om däckssalongsbåtar som jag bedömer har erforderlig hållfasthet i konstruktionen. Flera av Nauticats mer segelbetonade modeller lär klara detta.
Moodyn är CE-klassad A, dvs oceangående, så den funkar säkert på havet.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vilken båt

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 21 aug 2020, 12:17

Kuling skrev:
tor 20 aug 2020, 21:09
Jag skulle vilja ha förslag på en seglande båt som uppfyller följande önskemål:
  • Maximalt 180 cm djupgående långfärdslastad, d.v.s. ca 170 cm på pappret. Detta på grund av kanalambitioner.
  • Däcksalong som man kan ha uppsikt från. Kan, men måste inte, ha en inre styrplats.
  • Ska kunna kryssa sig bort från en läkust i tråkigt väder.
  • Stabil köl- och roderkonstruktion.
Nice to have:
  • Tre dubbelhytter utöver salongen.
Vad säger det allvetande forumet? Jag tycker att det är svårt att hitta några bra kandidater, i vart fall serietillverkade.

Kolla in Nordship - har blivit väldigt glatt överraskad av hantverk/layout/"sjömansmässighet" när jag varit på mässor. Dansk kvalitetsbygge.
Se t ex: https://nordship.dk/web/en/yachts/360DS

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Vilken båt

Inlägg av Kuling » fre 21 aug 2020, 12:33

...och då är det dags för den tråkiga budgetdelen. Tänk max 2 Mkr. Men ny eller begagnad spelar ingen roll. Lång eller dokumenterat bergstabilt infäst kort köl spelar inte heller någon roll.

Jag funderar på om jag vill ha en schysst plats att placera en kamin av typen Dickinson eller liknande för segling norr om polcirkeln. Men inser att det är nog lååångt ner på priolistan.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vilken båt

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 21 aug 2020, 13:38

Kuling skrev:
fre 21 aug 2020, 12:33
...och då är det dags för den tråkiga budgetdelen. Tänk max 2 Mkr. Men ny eller begagnad spelar ingen roll. Lång eller dokumenterat bergstabilt infäst kort köl spelar inte heller någon roll.

Jag funderar på om jag vill ha en schysst plats att placera en kamin av typen Dickinson eller liknande för segling norr om polcirkeln. Men inser att det är nog lååångt ner på priolistan.
https://www.theyachtmarket.com/en/boat- ... e/1495458/
Verkar ju kalas!

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Vilken båt

Inlägg av Kuling » fre 21 aug 2020, 14:44

Nix. 178 cm i uppgivet djupgående. Blir snabbt närmare 190 när man lastat. Klonk!

Det går ju att köpa en Nauticat 32 eller 35 med 170 cm i djupgående för halva den summan. Det svåraste är väl att möta nästan-kravet på tre kabiner.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Vilken båt

Inlägg av Miwa » fre 21 aug 2020, 17:11

Scanner 399 DS.

andy48
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 08 apr 2010, 12:58

Re: Vilken båt

Inlägg av andy48 » lör 22 aug 2020, 15:52

Kan rekommendera en sådan här, RM1060, eller någon av de andra modellerna som byggts under åren av RM-yachts. Just detta exemplaret och nästan alla som sålts i Frankrike har twin-köl vilket kraftigt reducerar djupgåendet. Har dessutom den trevliga fördelen att inte behöva stöttor vid vinterupptagning samt att den kan stå på botten vid ebb. Mycket stabil stålram för infästning av köl(ar) och undervant. Fri sikt åt sidorna och framåt vid matlagning och navigering. Större modeller finns att få med tre kabiner även om jag tycker att en "technical cabin" är att föredra, framförallt om man skall långsegla.

https://se.yachtworld.com/baatar/2013/r ... 0-3600710/

Mvh Anders

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Vilken båt

Inlägg av Kuling » mån 24 aug 2020, 11:45

andy48 skrev:
lör 22 aug 2020, 15:52
Kan rekommendera en sådan här, RM1060, eller någon av de andra modellerna som byggts under åren av RM-yachts.
Nja, jag tycker att finishen på träarbetena är lite för långt från Orustklass i den båten. Lite för mycket kryp-in över förpiken också. Dessutom är stäven nästan rak och klurig att få till ett ordentligt peke på för hoppilandövningar.

Scannern ser fin ut. Bra stävlutning och djupgående.

Skriv svar