Dagens gåtor! Inbjudan till problemlösning
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Dagens gåtor! Inbjudan till problemlösning
Jag otursförföljde man (eller är jag själv mr...?): Här nedan presenteras, innan jag själv gått i gång med felsökningarna , tvenne problem. Tacksam om ni ville fundera gärna med utgångspunkt från mina beskrivningar och återkom. Kanske nya frågor bör ställas!
1) Bytte alltså till högklassiga huvudströmbrytare så sent som i torsdags efter att ha varit tvungen att tjuvkoppla för att komma in land. Dvs satte ledningen till startmotorn på Förbrukarkretsens brytare- och tuffade in i hamnen. Nya brytare (BEP) alltså i övrigt samma. Kretsseparation via Cyrix relä.
Lämnar hamnen fre middag, motorn startar väl, går faktiskt sen för motor typ 14 sjömil till hamn i främmande land. Allt OK!
Vaknar till vacker morgon lör fm och tänker oss hemåt - skall sätta på motorn - men nä - LCD displayen tänds inte upp. Koll visar 12,8 på startbatteriet men bara 9,0 vid brytaren. Allt ser ut som innan......Tjuvkoppling igen.............och start. Motorn spinner fint.
Har alltså batterier som nu är på andra säsongen, 1 Sbat 2Fbat Cyrix separerar; soleceller x2 /Mobitronic 25 A landströmsladdare/ 115 A generator
2)Gång för enbart motor c:a 4 sjömil, sen kurs mot hemmahamn (söder om viss bro). Fock ut men stark norrgående ström så stöttar med motorn.
Efter typ 2 1/2 timme skriker plötsligt motorns överhettningsalarm ; fattar inte först, tror autopilotens larm men stänger jättesnabbt av motorn. Segling många slag på grund av avdriften men till slut utanför hamnen. Focken in; under tiden vinden ökat så klart till 7-9...Motorn startas och går bra, men när tempen börjar stiga stänger jag så, efter att gasat till så bättre fart framåt, innan jag vet om stigningen skulle fortsatt. Motor på och i sakta mak perfekt tilläggning. Låter så motorn gå på tomgång 10 minuter - rätt temp, ser hur termostaten slår av. Lägger i växel framåt och låter gå 5 minuter 2000 varv (kraftiga akterförtöjningar). Ingen skillnad!
Mina egna tankar igår:
1)elen: kan reläet på något sätt inverka, blivit skadat av tjuvkopplingen? Är det dålig kontakt i anslutningen? Kabelbrott nånstans?? Själv tveksam till allt utom dålig kontakt.
2)överhettningen: varit svårt få kallvatten ur kranarna sen bytte av termostat (början juli) på Vvberedaren - för varmt i behållaren så att inte slangarna från motorn kan avge värme? Har termostaten momentant hängt sig? Termostaten byttes efter 15 timmar förra året då den g:a (motorn då alltså alldeles ny)fallerade..... Impellern hakat upp sig? Koll visade kylvatten/behållare allt OK; kommer rikligt med vatten ur avgasutsläppet. Inget stopp i sjövatten filtret. Mätning med infraröd tempmätare visar (efter c:a 30 minuter i hamn) visar blocktemp 77; sjövattenintag innan impeller 33, efter 47; (tycker jag är konstigt men kanske OK)Impellerhus 40.
expansionskärlet 68
Tänkta åtgärder: skruva ned blandningsventil i Vvberedaren. Kolla impeller. Sätta på motor låta gå kolla med tempmätaren om termostaten tycks slå av/på. Plocka loss stora elkabeln från Sbat och mäta upp. Söka kolla reläet - vet just nu inte riktigt hur - kolla laddningsströmmarna.
Som sagt se detta som en inbjudan att bidra till problemlösning! Alla idéer mottages tacksamt!
1) Bytte alltså till högklassiga huvudströmbrytare så sent som i torsdags efter att ha varit tvungen att tjuvkoppla för att komma in land. Dvs satte ledningen till startmotorn på Förbrukarkretsens brytare- och tuffade in i hamnen. Nya brytare (BEP) alltså i övrigt samma. Kretsseparation via Cyrix relä.
Lämnar hamnen fre middag, motorn startar väl, går faktiskt sen för motor typ 14 sjömil till hamn i främmande land. Allt OK!
Vaknar till vacker morgon lör fm och tänker oss hemåt - skall sätta på motorn - men nä - LCD displayen tänds inte upp. Koll visar 12,8 på startbatteriet men bara 9,0 vid brytaren. Allt ser ut som innan......Tjuvkoppling igen.............och start. Motorn spinner fint.
Har alltså batterier som nu är på andra säsongen, 1 Sbat 2Fbat Cyrix separerar; soleceller x2 /Mobitronic 25 A landströmsladdare/ 115 A generator
2)Gång för enbart motor c:a 4 sjömil, sen kurs mot hemmahamn (söder om viss bro). Fock ut men stark norrgående ström så stöttar med motorn.
Efter typ 2 1/2 timme skriker plötsligt motorns överhettningsalarm ; fattar inte först, tror autopilotens larm men stänger jättesnabbt av motorn. Segling många slag på grund av avdriften men till slut utanför hamnen. Focken in; under tiden vinden ökat så klart till 7-9...Motorn startas och går bra, men när tempen börjar stiga stänger jag så, efter att gasat till så bättre fart framåt, innan jag vet om stigningen skulle fortsatt. Motor på och i sakta mak perfekt tilläggning. Låter så motorn gå på tomgång 10 minuter - rätt temp, ser hur termostaten slår av. Lägger i växel framåt och låter gå 5 minuter 2000 varv (kraftiga akterförtöjningar). Ingen skillnad!
Mina egna tankar igår:
1)elen: kan reläet på något sätt inverka, blivit skadat av tjuvkopplingen? Är det dålig kontakt i anslutningen? Kabelbrott nånstans?? Själv tveksam till allt utom dålig kontakt.
2)överhettningen: varit svårt få kallvatten ur kranarna sen bytte av termostat (början juli) på Vvberedaren - för varmt i behållaren så att inte slangarna från motorn kan avge värme? Har termostaten momentant hängt sig? Termostaten byttes efter 15 timmar förra året då den g:a (motorn då alltså alldeles ny)fallerade..... Impellern hakat upp sig? Koll visade kylvatten/behållare allt OK; kommer rikligt med vatten ur avgasutsläppet. Inget stopp i sjövatten filtret. Mätning med infraröd tempmätare visar (efter c:a 30 minuter i hamn) visar blocktemp 77; sjövattenintag innan impeller 33, efter 47; (tycker jag är konstigt men kanske OK)Impellerhus 40.
expansionskärlet 68
Tänkta åtgärder: skruva ned blandningsventil i Vvberedaren. Kolla impeller. Sätta på motor låta gå kolla med tempmätaren om termostaten tycks slå av/på. Plocka loss stora elkabeln från Sbat och mäta upp. Söka kolla reläet - vet just nu inte riktigt hur - kolla laddningsströmmarna.
Som sagt se detta som en inbjudan att bidra till problemlösning! Alla idéer mottages tacksamt!
Re: Dagens gåtor! Inbjudan till problemlösning
Elfelet låter onekligen som något slags kontaktfel/kabelbrott.
Har själv fått liknande symtom av en brusten batteripolsko (alltför hårt åtdragen). Kan vara värt att kolla.
Har själv fått liknande symtom av en brusten batteripolsko (alltför hårt åtdragen). Kan vara värt att kolla.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Dagens gåtor! Inbjudan till problemlösning
Tack för idén. Men kollat och OK. Senaste nytt: Har alltså kollat allt och nu när jag mäter, både på S-bat + och vid strömbrytaren 12,8 V cirka. Aha tänkte jag ut och knappade in on knappen och tryckte på start............först lyste LCD:n men tvärdog vid start! Bat spänning båda ställena nu n 9,0V. Har Sbat plötsligt dött? Har då en Jumpstart ombord vilken inkopplades; tryckte på on, lyste, hann pipa(!) men vid tryck på start dött igen. Alltså: S-bat dött? Jag tyckte vid ett tillfälle att motorn gick litet tungt - skulle ju kunna vara generatorn som fick jobba extra och kanske det i sin tur bidrog till överhettning?????
Som lök på laxen laddar inte längre mina 2 solceller, dvs var o en ger 1 A drygt men det når inte regulatorn......Bortsettb vfrån detta tycks Förbrukarkretsen var helt OK:
Så långt just nu...
Som lök på laxen laddar inte längre mina 2 solceller, dvs var o en ger 1 A drygt men det når inte regulatorn......Bortsettb vfrån detta tycks Förbrukarkretsen var helt OK:
Så långt just nu...
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Dagens gåtor! Inbjudan till problemlösning
Ett steg närmare, jmfr med SYBYS idé: började skruva för att prova med ett av Fbat; kollade först att allt var rejält tillskruvat - jo men när jag ryckte i minuspolenglapp!
Skruvade av o tryckte ned ordentligt och skruvade sen hårt fast - erinrade mig plötsligt en sjösättning för länge samma fel (fast med g:a motorn)..,upp och si motorn spinner igång!! Litet litet glapp och läckström...
Men har det med överhettningen att göra? O solcellen?
Nu skall jag kolla skiljereläet!i
Skruvade av o tryckte ned ordentligt och skruvade sen hårt fast - erinrade mig plötsligt en sjösättning för länge samma fel (fast med g:a motorn)..,upp och si motorn spinner igång!! Litet litet glapp och läckström...
Men har det med överhettningen att göra? O solcellen?
Nu skall jag kolla skiljereläet!i
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Dagens gåtor! Inbjudan till problemlösning
Nu är skiljereläet kollat (tror jag); när motorn går litet olika ström åt Fbatr resp Sbat. Laddar väl över 14 V, mätt med mätare.
Lät också motorn gå länge, ingen förhöjning av temp (som låg något över 60 grader). Lätt förhöjning när jag drog på framåt med belastning; fast i akterförtöjningar. Sprutar rejält från avgasutloppet. Temperaturen (mätt med infraröd mätare köpt på Kjell ni vet, inte dyr) på olika ställen: inlopp 23 , även efter impellern. Motorblocket 45-50 grader.
Solcellerna fortfarande knas efter att ha fungerat i alla år. De laddar men sen? Bör väl vara kontaktfel även i detta fall, men var??? Säkringen såg hel ut men får väl undersöka närmare i morgon.
Kan det ursprungliga kontaktfelet förorsakat resten??
F ö kan ju konstateras att de g:a brytarrna var det nog inget fel på..........men säkert bra att byta ändå
Lät också motorn gå länge, ingen förhöjning av temp (som låg något över 60 grader). Lätt förhöjning när jag drog på framåt med belastning; fast i akterförtöjningar. Sprutar rejält från avgasutloppet. Temperaturen (mätt med infraröd mätare köpt på Kjell ni vet, inte dyr) på olika ställen: inlopp 23 , även efter impellern. Motorblocket 45-50 grader.
Solcellerna fortfarande knas efter att ha fungerat i alla år. De laddar men sen? Bör väl vara kontaktfel även i detta fall, men var??? Säkringen såg hel ut men får väl undersöka närmare i morgon.
Kan det ursprungliga kontaktfelet förorsakat resten??
F ö kan ju konstateras att de g:a brytarrna var det nog inget fel på..........men säkert bra att byta ändå
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Dagens gåtor! Inbjudan till problemlösning
Fortsättning följer: konsultation med favoritmeken ger följande resultat rr överhettningen; el-problemet har jag ju löst. Solceller kvarstår ännu.
Men i alla fall: När jag beskriver alla värden menar han att vad som hänt är att vi råkade in i traktens tångruska/lokal plastpåse vilket förorsakade (momentant) stopp i drevets vattenintag. Förutom att allt fungerar perfekt nu - tydandes på intakt kylning/impeller/termostat/ - tyder min observation att motorn gick tungt ett tag strax innan, samt tempen strax innan impellerhuset 33 och strax efter 47, på att impellern gick trögt ett tag....Skulle dylikt hända nån ...lägg i backen och dra på utav bara h-e....
I detta mitt hemma vatten, med en stundtals kraftig ström - som dessutom kan gå N i öster och S i väster, och en viss bro som aldrig skulle byggas, skulle störa strömningen.... etc etc, råkar vi på just detta! Eller just jag !!!
Borde finnas å detta forum en smilie för en viss annan mr...
Men i alla fall: När jag beskriver alla värden menar han att vad som hänt är att vi råkade in i traktens tångruska/lokal plastpåse vilket förorsakade (momentant) stopp i drevets vattenintag. Förutom att allt fungerar perfekt nu - tydandes på intakt kylning/impeller/termostat/ - tyder min observation att motorn gick tungt ett tag strax innan, samt tempen strax innan impellerhuset 33 och strax efter 47, på att impellern gick trögt ett tag....Skulle dylikt hända nån ...lägg i backen och dra på utav bara h-e....
I detta mitt hemma vatten, med en stundtals kraftig ström - som dessutom kan gå N i öster och S i väster, och en viss bro som aldrig skulle byggas, skulle störa strömningen.... etc etc, råkar vi på just detta! Eller just jag !!!
Borde finnas å detta forum en smilie för en viss annan mr...
Senast redigerad av 1 Seymor B Fudd, redigerad totalt 0 gånger.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Dagens gåtor! Inbjudan till problemlösning
Och så var det solcellerna. Mycket riktigt - kontaktfel. Av fullständigt obegriplig anledning hade en jordledning hoppat av, dvs dragit sig ur plasthölje för 2+1 (2 in 1 ut). Alldenstund det var svårt att trä in den i botten undrar jag hur f-n har den kunnat ta sig ut.......Ledningarna ligger mycket skyddade!
Således är jordfel boven i dramat med undantag för den momentana kylvattenbristen..............Lika osannolikt det. För att inte säga gåtfullt.
Hoppas jag inte behöver återkomma med fler litanior.
Tack för att det finns ett utrymme här att utnyttja!
Således är jordfel boven i dramat med undantag för den momentana kylvattenbristen..............Lika osannolikt det. För att inte säga gåtfullt.
Hoppas jag inte behöver återkomma med fler litanior.
Tack för att det finns ett utrymme här att utnyttja!