Hur ser en fenköl ut?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Hur ser en fenköl ut?

Inlägg av Pelle-48 » tor 23 jul 2020, 15:48

Ja det låter som en enkel fråga men svaret är inte givet.
Från början (slutet av 60-talet och början av 70-talet) lutade de mycket tydligt bakåt.
Dvs fråmre och bakre sidan var nästan parallella.
Fråmre hörnet är alltid trubbigt (om bulb saknas) typ 120-135 grader.
Bakre hörnet var alltså spetsigt typ 60-75 grader.
Se tex sailboatdata för C&C, Kings Cruiser 33 och Maxi 95!

Något hände sedan på 80-talet då även bakre hörnet blev rätvikligt eller trubbigt.
Frågan är varför eller vad som är bäst?
Pelle Pettersson började tidigt med bulbköl. Den är inte så tydligt på 606 som Maxi 77.
Men han var tydligen tveksam om man ser på de andra Maxi-båtarna.
Sen har bulben kommit igen på massor av andra tex Swan och Bavaria.
Vad tror ni om framtiden?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Hur ser en fenköl ut?

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 24 jul 2020, 09:47

Pelle-48 skrev:
tor 23 jul 2020, 15:48
Ja det låter som en enkel fråga men svaret är inte givet.
Från början (slutet av 60-talet och början av 70-talet) lutade de mycket tydligt bakåt.
Dvs fråmre och bakre sidan var nästan parallella.
Fråmre hörnet är alltid trubbigt (om bulb saknas) typ 120-135 grader.
Bakre hörnet var alltså spetsigt typ 60-75 grader.
Se tex sailboatdata för C&C, Kings Cruiser 33 och Maxi 95!

Något hände sedan på 80-talet då även bakre hörnet blev rätvikligt eller trubbigt.
Frågan är varför eller vad som är bäst?
Pelle Pettersson började tidigt med bulbköl. Den är inte så tydligt på 606 som Maxi 77.
Men han var tydligen tveksam om man ser på de andra Maxi-båtarna.
Sen har bulben kommit igen på massor av andra tex Swan och Bavaria.
Vad tror ni om framtiden?

På min båt (Bianca 107) är kölens framkant typ 150 grader, alltså inte direkt brant lutning bakåt. Akterdelen däremot är "elliptisk" och lutar följaktligen både bakåt och framåt. C:a 1 dm tjock i mitten. Båten är trots 10,70 m enastående lättmanövrerad, i hamnar och slagen känns som om de sker runt mittpunkten. 2,2 ton bly 1,80 m. Har jag faktiskt inte sett på nån annan båt i hamnen (finns 1000 båtar där). Dessutom är det ganska stort avstånd mellan kölen och rodret - bara en ytterst liten skädda. Med tanke på liten kryssvinkel knappt märkbar avdrift och vändbarheten känns kölen optimal och rätt placerad. Mastens placering såklart betydelsefull. Bavariorna har ofta bulb kopplat till rätt kort kölblad. När jag mött dessa ofta breda båtar med uppenbarligen mest korta kölar har de haft usla kryssvinklar, verkar ha stor avdrift. Enda fördelen är väl att man kommer längre in i skärgården p gr av det lilla djupgåendet. Gjorde jag med Vegan också en gång i tiden men kryssen!!!!!Oj! Minns 12 timmar kryss mellan Simrishamn och Ystad i kuling.....!Jag fick nästan slag själv. Vingkölar ser jag knappast några; hittade detta på nätet: https://www.hamnen.se/artiklar/kroenika ... -tar-form/ Här talas om finesserna med vingköl, om att rodret kan hjälpa till osv. Samt stort avstånd roder köl. Winglets tycks ha slagit igenom på moderna flygplan, på bara några år. Reducerar "baksuget".
En annan sajt ger detta: https://www.hamnen.se/artiklar/kroenika ... l-ar-bast/
Kan tänka mig att kappseglingsbåtar behöver en speciell typ av köl, oftast djup; pendel kölar skall visst minska påfrestningarna och förbättra seglingen.

Intressant ämne du tar upp! Redan med vår gamla Vega funderade jag på att bygga om kölen; båten var oerhört lovgirig med låringsvind, orkade knappt hålla den ibland trots perfekt segelsättning. Jag fick för mig att om jag förlängde kölen framåt skulle det bli bättre. Om så skulle blivit fallet vet jag inte; tyckte iaf att den var felkonstruerad helt enkelt. Gick bara 117 djupt. Borde nog varit 1,40 typ?? Men där satt rodret i akterkant. De som flyttade rodret till akterspegeln tycks ha blivit nöjdare.
Vore kul om tekniskt kunniga hoppade på tråden. Strömningslära är inte min starka sida.

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Hur ser en fenköl ut?

Inlägg av delta160 » fre 24 jul 2020, 17:35

Se gärna https://www.searchmagazine.se/artiklar/ ... er_309.htm
men som alltid med båtar är allt kompromisser,...
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Hur ser en fenköl ut?

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 25 jul 2020, 09:30

delta160 skrev:
fre 24 jul 2020, 17:35
Se gärna https://www.searchmagazine.se/artiklar/ ... er_309.htm
men som alltid med båtar är allt kompromisser,...

Det var jäkligt intressant läsning! Tack för den hänvisningen. Kanske kölen på min båt är rätt tänkt; ellipsen har tyngdpunkten ganska långt ner.Vanlig fenköl kass med andra ord!
Får trycka ut artikeln och ta fram penna o papper!

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Hur ser en fenköl ut?

Inlägg av Pelle-48 » lör 25 jul 2020, 20:20

Här har vi en Bianca 107:
https://sailboatdata.com/sailboat/bianca-107

Något jag funderat på är de båtar som har kölalternativ. En normal fenköl skyddar i regel rodret ganska bra. Ett grund kommer knappast åt rodret (som inte tål så mycket smällar). Med vingköl blir risken större.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Hur ser en fenköl ut?

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 26 jul 2020, 09:50

Pelle-48 skrev:
lör 25 jul 2020, 20:20
Här har vi en Bianca 107:
https://sailboatdata.com/sailboat/bianca-107

Något jag funderat på är de båtar som har kölalternativ. En normal fenköl skyddar i regel rodret ganska bra. Ett grund kommer knappast åt rodret (som inte tål så mycket smällar). Med vingköl blir risken större.
Tack för den bilden - ja där syns ju tydligt ellipsformen.
Diskuterade med Thomas Bern (konstruktör till bl a Comfort 35) en gång för länge sen om kölar och roder; jag hade då en C32 och tyckte att det var bra med rejäl skädda framför rodret - båten blev kursstabil och säker. men det höll han inte alls med om; tvärtom menade han att vid vridande sjö trycker skäddan snett osv.; mycket bättre med frihängande roder. Faktum är(fast jag trodde tvärtom) att Biancan är enastående stabil om man har perfekt segelsättning; minns en gång att vi seglade en dryg timme utan att jag rörde rodret (alltså utan autopilot).
I skärgården är det ju inte frågan om utan när man går på grund och med just en vingköl skulle jag vara rädd...Undras hur det skulle te sig med en bulb? Mycket tyngd längst ner borde innebära stor påfrestning, stort moment. Om man går på blir det i bakkanten på kölinfästningen som det blir kompression - mer "utdraget framtill) vilket innebär krosskador helt enkelt. Bly i kölen borde vara en fördel jämfört med järn - som kanske blir stummare??
Låter som du tänker dig att en vingköl blir så kort att rodret hamnar lika djupt? I utredningen verkade en T köl vara bäst och där hamnar spetsen på bulben framför kölens nederkant - hur blir det då vid grundstötning? Skrovet tippar framåt, kölen sticker ju rakt ned inte lutande; var hamnar då kompressionen? Elasticiteten i konstruktionen viktig. Som på flygplansvingar. Seawolf hade ju en underbar formulering användbar för båtbyggare: "Det är väl ingen konst att bygga sånt som fungerar när det är helt, men det gäller att bygga sånt som fungerar när det är trasigt".....

Ja ja spekulationer från en som inte begriper. :wink:

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Hur ser en fenköl ut?

Inlägg av Pelle-48 » sön 26 jul 2020, 16:25

Just nu ligger en Maxi 800 till salu på Blocket. Vingkölen syns på egen bild. Djupgående på 1,35 är imponerande för alla naturhamnar.....

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Hur ser en fenköl ut?

Inlägg av omega » fre 15 jan 2021, 09:48

Kul att du diskuterade kökar med Thomas Bern
Seglade själv Comfort 32 i 5 år, en ok segelbåt med fina utrymmen för en barnfamilj, framförallt med tonåringar
vi gick senare över till comfortina 35, den seglades i 6!år
Troligen den trevligaste båt jag seglat, välbalanserad , kunde lämna ratten långa etapper utan problem,tog bra höjd, god fart i alla vindar, vi hade bra segel på vår
Bra driv även i skvalpig sjö, bra roder känsla. Vi har seglat många olika båtar genom åren , men den förblir en favorit
Tror man lyckats med just undervattenskropp o fenköl på den typen av båt

Skriv svar