Seglarliv eller Mr Murphy - återkomsten

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Seglarliv eller Mr Murphy - återkomsten

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 04 jul 2020, 09:10

Lägga vi till i ett trevligt fiskeläge å sydkusten. Provkört motorn/drevet, 5 timmar, i rätt bra motsjö men allt verkar OK. Varmvatten första tiden men sen - bara kallt! Vad göra - efter oerhört bladande på nätet hittar jag till slut manualen för just vår beredare, en Isothemp Slim A, observera inte B. Den manualen finns inte hos generalagenten för där säljer man nu Slim B! Framgår ur den nyfunna manualen hur man kan mäta så jag plockar segervisst fram min fina tångampèremeter, rätt dyr en gång. Försöker mäta - men icke - i samma ögonblick som jag slår på den siffror huller om buller, tossiga värden. Fibblar med nya batterier men icke. Kass. Vad göra - ringer en kompis som bor i närheten - han kommer på stubinen med en multimeter. Som dock visar sig vara från anno dazumal och genomkorroderad i batteriavdelningen.....denne snälle man kör mig till hemmet t o r (iofs inte såå långt men långt nog) där jag hämtar min likaledes proffsiga multimeter. Med vars hjälp kan konstateras att termostaten dött. Skitväder väntar så nästa dag tuffar vi åter till hemma hamnen. Beställer genast en ny via lokal ÅF men både mejlar och ringer till generalagenten för säkerhets skull. Dagarna går, ingen termostat. Använder tiden till att byta slangar mellan motor och Vvberedare alldenstund de gamla, gjorda av nått hårt material, har sprickor över allt. Nya slangar från Lundgrens, värda sin vikt i guld. Nästan. Mäter noggrant och lägger till men se när jag skall sätta på så saknas 20 cm till sista slanganslutningen..........Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken. Till slut undrar jag varför inte termostaten kommit - visar sig generalagenten skickat en elpatron istället. 1 siffra hade de läst fel på. Vilket upptäcks av ÅF och generalagenten tillsammans. Dan efter kommer termostaten och si, alla mätvärden OK och det hela installeras; motorkabinettet som jag konstruerade till den nya motorn har jag fått ta bort helt för att komma åt. "Ja sådant är e seglarlivet - Mister Murphy han är med" (känd melodi). Jo också köper jag en ny tångampèremeter - vilket visar sig vara svårt alldenstund jag ville ha proffsgrejer. Firman ELFA som jag tidigare köpt grejer av finns numera bara på nätet. Liksom i stort alla proffsfirmor. En kompromiss blir en Laserline från Bauhaus. Som visar konstiga värden, inte kan mäta resistans mot sig själv....kanske dåligt exemplar men den lämnas åter. Så en UNi T från Kjell et al. Inte proffsgrej - så om den inte fyller måttet hamnar den på landet.
Idag öser regnet ner, maxvinden 17 men i morgon, kolla Surface pressure charts (BBC) och L trycket 977 som kommer över oss framemot måndag natt. Då blir det blåsa av.
PÅ tisdag kanske jag kan gå ner till båten, fylla på, vatten och kolla allt. Man vet ju inte - kanske blir nån dag man kan segla längre fram. :roll:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Seglarliv eller Mr Murphy - hur bekämpa?

Inlägg av Anders S » lör 04 jul 2020, 09:29

Det finns ett talesätt som luttrade båtägare brukar mumla för sig själva: En "grej" som inte finns installerad ombord kan inte krångla". Då hyllar man den spartanskt utrustade båten, ofta på ett okritiskt eller radikaliserat sätt. (Olle Landsell: "Ibland krånglar motorn, så den monterar jag ur, när jag skall segla till Västindien").

Så vill jag inte ha det, mer prylar, bättre prylar, fiffigare lösningar - jättekul.

MEN, jag har med åren anammat en ny filosofi. Allt man sätter in skall vara lättåtkomligt och monterat ungefär på samma ambitionsnivå som försvaret anammat avseende utrustning i stridsfordon. Allt skall tåla att elaka fiender (eller egna idioter) misshandlar grejorna - det skall fungera ändå. Jag kan berätta att filosofin fungerar "sådär", men det hjälper i alla fall något litet.

En ytterligare observation på "Murphy-temat" är att det verkar vara en marin naturlag att varje säsong innebär att man hittar, anskaffar och kanske monterar ny utrustning som man bara inte visste att man inte klarar sig utan.

Murphy gnuggar genast händerna.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Seglarliv eller Mr Murphy - hur bekämpa?

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 04 jul 2020, 17:01

Anders S skrev:
lör 04 jul 2020, 09:29
Det finns ett talesätt som luttrade båtägare brukar mumla för sig själva: En "grej" som inte finns installerad ombord kan inte krångla". Då hyllar man den spartanskt utrustade båten, ofta på ett okritiskt eller radikaliserat sätt. (Olle Landsell: "Ibland krånglar motorn, så den monterar jag ur, när jag skall segla till Västindien").

Så vill jag inte ha det, mer prylar, bättre prylar, fiffigare lösningar - jättekul.

MEN, jag har med åren anammat en ny filosofi. Allt man sätter in skall vara lättåtkomligt och monterat ungefär på samma ambitionsnivå som försvaret anammat avseende utrustning i stridsfordon. Allt skall tåla att elaka fiender (eller egna idioter) misshandlar grejorna - det skall fungera ändå. Jag kan berätta att filosofin fungerar "sådär", men det hjälper i alla fall något litet.

En ytterligare observation på "Murphy-temat" är att det verkar vara en marin naturlag att varje säsong innebär att man hittar, anskaffar och kanske monterar ny utrustning som man bara inte visste att man inte klarar sig utan.

Murphy gnuggar genast händerna.

Jo jag vet men tack för uppmuntran! Det hjälper. Även om jag tittar ut genom fönstret där det hällregnar och blåser 14.
Å andra sidan - beredaren var 17 år gammal nu så det var väl dags. Och jag haver utrustat den med så långa slangar att den går att ställa upp (dvs 50 cm till på slangarna). Så faktiskt behövde jag inte tappa ur vattnet. Och kabinettet till den nya motorn gjorde jag helt borttagbart. Tack och lov.
Intressant det här med proffsgrejor. ELFA i hemstaden hade t ex små små små flatstiftshylsor. Som man ju måste använda till alla löjligt tunna kablar som finns i dagens elektronik. (bladar man på ELFA nuförtiden hamnar man i ett företag som säljer förvaringsattiraljer...). Var hittar man det idag?? Jo Elfa.se. Eller bättre instrument? Jag vet, it´s the money, stupid. Men ändå. Just in time?? Gå o göm dig i en låda från Elfa.com.
Jag vet det var inte bättre förr men det är ibland sämre nu.
Såja - nu känns det bättre. :lol: Bra att man är så gammal att det går att stämma upp med Martin Ljung: "Vi skall klara av det både gammal och ung..."

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Seglarliv eller Mr Murphy - hur bekämpa?

Inlägg av Seawolf » mån 06 jul 2020, 08:07

Anders S skrev:
lör 04 jul 2020, 09:29
Det finns ett talesätt som luttrade båtägare brukar mumla för sig själva: En "grej" som inte finns installerad ombord kan inte krångla". Då hyllar man den spartanskt utrustade båten, ofta på ett okritiskt eller radikaliserat sätt. (Olle Landsell: "Ibland krånglar motorn, så den monterar jag ur, när jag skall segla till Västindien").

Så vill jag inte ha det, mer prylar, bättre prylar, fiffigare lösningar - jättekul.

MEN, jag har med åren anammat en ny filosofi. Allt man sätter in skall vara lättåtkomligt och monterat ungefär på samma ambitionsnivå som försvaret anammat avseende utrustning i stridsfordon. Allt skall tåla att elaka fiender (eller egna idioter) misshandlar grejorna - det skall fungera ändå. Jag kan berätta att filosofin fungerar "sådär", men det hjälper i alla fall något litet.

En ytterligare observation på "Murphy-temat" är att det verkar vara en marin naturlag att varje säsong innebär att man hittar, anskaffar och kanske monterar ny utrustning som man bara inte visste att man inte klarar sig utan.

Murphy gnuggar genast händerna.
I mitt yrke tillämpade vi konstruktionsprincipen: "Det är väl ingen konst att bygga sånt som fungerar när det är helt, men det gäller att bygga sånt som fungerar när det är trasigt".....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar