Drevet - återkomsten eller var f-n är mr Murphy

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Drevet - återkomsten eller var f-n är mr Murphy

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 17 maj 2020, 10:01

Det nya drevet vederbörligen primer målat och på det antibeväxningsfärg. Snyggt o jämnt! Och så den nya propellern, dvs bara bladen är nya monterades efter alla konstens regler, navmutter på och låsbricka på låsskruven och till alla skruvar dessutom Locktite. Same procedure as every year. På denna 1 år nyare modell tvådelad anod vilket ju är behändigt. Jag startade icke motorn på land för första gången på alla år utan tänkte att nu får det visa sig!
Dan efter så sjösättning och mast på. Genomgående och med kran underlättar.
Och så tryck på motorknappen, nästan omärkligt smyger VP 1:an D 20 igång.......och iväg far vi, tomgångsvarv men 3 knop. Utanför hamnen så provas i olika väderstreck ity att i detta farvatten är det strömt, ibland upp till 3-4 knop. Denna gång varvar motorn knappt 3000 vilket är väl inom godkänt intervall (2800-3200). Farten på topp bortåt 8 knop, helt godkänt.Aktern gräver ner sig en aning - för oss vanlig marschfarttyp 5,5 knop och då är det typ 2100 varv, dvs något fler varv än innan vilket ju stämmer med propellerskiftet. Experten mäter temp o lyssnar och subjektivt får jag en förnimmelse av att det hela går lättare på något sätt. Inga missljud som jag kan uppfatta det. Men det var det inte förra året heller förrän vi gått 10 Nm. Så det återstår.
So far so good alltså. Puh.....

Skriv svar