Apelsinskal vid epoxibehandling

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Apelsinskal vid epoxibehandling

Inlägg av Kuling » ons 15 jan 2020, 10:00

Jag epoxibehandlar båten. Efter första strykningen fick jag en lätt apelsinskalsyta på en rätt stor del av skrovet. Det är NM epoxi, vilket jag på förhand hade hört kunde vara mer svårarbetet p.g.a. tjockleken. Jag har rollat på den, men den härdade lite för fort så att jag hann inte efterstryka speciellt mycket med pensel såsom jag hört att andra gjort. Lärdom: gör mindre ytor i taget.

Men, jag funderar. Jag har kommit fram till följande alternativ inför de kommande två skikten:

1. Slipa ytan. Det går, men är rätt tidsödande. Epoxin är hård.
2. Spackla med Biltemas lättepoxispackel (fantastisk produkt) och en spackelspade. Ganska enkelt, men det är ju stora ytor.
3. Lägga på ett nytt lager och hoppas på att det fyller ut de gamla apelsinskalen, men med risk för nya.
4. Lägga på resterande lager, strunta i hur det blir, och först därefter spackla/slipa enligt lämplig kombo av 1 och 2.

Det känns som om det är ogjort arbete att slipa till helt slätt om problemet återkommer. Men om apelsinskalen blir värre av de kommande lagren så är det kanske vits att ta i det direkt. Men när jag testar så verkar det inte bli sämre av mer epoxi. Det är förvisso kul att pilla med båten, men det finns ju gränser för hur kul det är att slipa och spackla, varför jag gärna hittar den mest effektiva lösningen...

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Apelsinskal vid epoxibehandling

Inlägg av Archibald » ons 15 jan 2020, 18:13

Även jag planerar att under våren epoximåla botten och har funderat över samma problem. Min plan är att rulla samtliga inledande strykningar med så bra roller som jag hittar och utan mellanslipningar ifall jag lyckas hålla övermålningsintervallen. När tillräcklig färgtjocklek sedan uppnåtts rullas ytterligare någon eller ett par strykningar där jag först rullar på epoxin/färgen och nästan omedelbart efter drar av överflödig färg med en spackel. Det torde fylla dalarna till viss del och minimera behovet efterföljande slipning.

Metoden har testats med vanlig polerande bottenfärg för att fylla upp lokala färgsläpp med hyggligt resultat.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

azx077
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 16 jan 2020, 18:47
Kontakt:

Re: Apelsinskal vid epoxibehandling

Inlägg av azx077 » tor 16 jan 2020, 19:00

Intressant läsning då jag ska renovera en båt i sommar med min kusin. Upplever ni skillnad i vilken epoxi som används dyr/billig ?
menar bara om biltemas duger eller om jag ska köpa annat i någon fackhandel?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Apelsinskal vid epoxibehandling

Inlägg av HansH » tis 21 jan 2020, 13:35

Jag har använt Hempel på skrovet och Biltema på köl o roder.
Biltemas ger en slätare yta än Hempel, som gav apelsinskal...
Mycket nöjd med Biltemas epoxi - most bang for the bucks!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Apelsinskal vid epoxibehandling

Inlägg av Anders S » fre 24 jan 2020, 10:15

Vi gjorde en förnyad grundbehandling på vår båt för ca 10 år sedan (eller så) och då använde vi Internationals epoxyfärg, just för att få en vettig yta. Baksidan är att man får måla ungefär sju gånger för att få samma skikttjocklek som med två eller tre lager med "ren" epoxy. Men det är inte hela sanningen.

Nu bör man vara medveten om att epoxybehandling (eller -färg) snarare är en bromsmedicin mot vatteninträngning, än det är en garanti för absolut täthet. En av fallgroparna är att man inte får full täckning (därav tips om litet pigment i skikten, så man ser var man skall måla/ har missat) och den andra fallgropen är att om man slipar bort apelsinskal krävs rejält mycket mer skikttjocklek för att det som är kvar (efter slipning) skall räcka. Det är lättare att få täckning med många tunna lager eftersom eventuella missar sprids ut, men det är naturligtvis litet mindre arbete och tid om man "bara" målar tre skikt i stället för sju. Å andra sidan kanske ett lager spackel och en slipning krävs, det behövdes inte i vårt fall.

Om man löser problemen med slipning eller spackling kan egentligen kvitta, båda sätten fungerar, men slipar man epoxyn får man måla extra lager, spacklar man får man bredspackla hela botten och slipa på det. Därför tycker jag (andra åsikter finns) att lösningen med epoxyfärg fungerade, eftersom a) all färg som lagts på gör nytta och b) sliparbete minimerades (efter att hästjobbet med att slipa ner till rent skrov var gjort).
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Apelsinskal vid epoxibehandling

Inlägg av Mats Brage » tis 21 apr 2020, 10:23

Hej,

Jag har lagt Malmgrens Epoxi NM 275 laminering för behandling av min botten. Jag fick också apelsinskal de två första gångerna och slipade ned med 150 papper för att sedan lägga på igen. Jag slutade använda spackel och tog istället en planstrykare och drog efter att jag rollat. Nästa inge gardiner och en mycket blank fin yta. Lägger du ytterligare lager inom ngt dygn behöver du inte rugga upp yta innan nästa omgång.

Vad gäller Biltemas produkter gjorde jag så att jag la deras primer som sista lager - och detta av två skäl. den skapar en mycket blank och jämn yta. Vill man ha en vit botten är deras primer bra pigmenterad. DOCK den är betydligt mjukare än vanlig epoxi och därför inte så hållbar.

Jag kommer att lägga mitt 8 lager nästa år och väljer då deras nya böldpest-epoxi, NM Böldspärr 023. Något dyrare men skapar ett ganska tjock skikt och till skillnad från NM275 behöver den inte pigmenteras.

Jag har noterat av mina båtgrannar att "apelsinskalsytan" är betydligt svårare att göra riktigt från algpåväxt ren på hösten, så en jämnare yta är lättare att hålla långsiktigt fri från beväxning.

Jag har inte lagt dit ngn koppartillsats i epoxi eller bottenmålar den, utan kör bara i båtbottentvätt och det fungerar mycket bra (kappseglar inte).

Hälsnignar

Mats
Scanner 391 nr 142

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Apelsinskal vid epoxibehandling

Inlägg av Peter_K » tis 21 apr 2020, 14:14

Jag körde Biltemas epoxyprimer för några år sedan. Fungerar den..? Jag vet inte - hur vet man det..? Ingen blåsbildning i alla fall, ingen flagning, enkel att lägga på, slätt och fint resultat.
Alla borde ha skägg

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Apelsinskal vid epoxibehandling

Inlägg av Mats Brage » tis 21 apr 2020, 14:38

Hej - jag tycker att Biltemas primer fungerar utmärkt som ett mjukare yttre lager. om det behöver slipas av ngt på hösten och sedan måla på ör det lättare eftersom primer är mjuk.

Jag kör min båt i båttvätt 4 ggr per år, och primer sitter kvar på alla ställen. Inför nästa säsong kommer jag bara att rugga upp ytan lite innan jag lägger den betydligt tjockare böldpestspärren, som fäster bra på primer.

//M
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Apelsinskal vid epoxibehandling

Inlägg av Seawolf » ons 22 apr 2020, 18:37

Archibald skrev:
ons 15 jan 2020, 18:13
Även jag planerar att under våren epoximåla botten och har funderat över samma problem. Min plan är att rulla samtliga inledande strykningar med så bra roller som jag hittar och utan mellanslipningar ifall jag lyckas hålla övermålningsintervallen. När tillräcklig färgtjocklek sedan uppnåtts rullas ytterligare någon eller ett par strykningar där jag först rullar på epoxin/färgen och nästan omedelbart efter drar av överflödig färg med en spackel. Det torde fylla dalarna till viss del och minimera behovet efterföljande slipning.

Metoden har testats med vanlig polerande bottenfärg för att fylla upp lokala färgsläpp med hyggligt resultat.
Jag har provat din metod fast med den förbättringen att jag blandat in lagom mycket av NM:s förtjockningsmedel i epoxin så den blir lite som mellan färg och spackel (Måttliga ytor i taget) samt spackelspade som jag slutligen kör "baklänges" som skrapa, så att endast knotterdalarna fylls.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Apelsinskal vid epoxibehandling

Inlägg av Kuling » tis 05 maj 2020, 19:04

Uppdatering: Jag spacklade med Biltemas spackel. Gick ett par burkar till 35 kvm botten. Sedan en slipning, så blev det riktigt bra. Spacklingen skapade dock 95 % av jämnheten och gick "fort" att göra. (Jämfört med att slipa...) Teoretiskt(?) blir ju också epoxilagret tjockare med spackling av håligheterna än att slipa ner ryggarna.

Skriv svar