Apelsinskal vid epoxibehandling

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kuling
Trogen medlem

Apelsinskal vid epoxibehandling

Inlägg av Kuling » ons 15 jan 2020, 10:00

Jag epoxibehandlar båten. Efter första strykningen fick jag en lätt apelsinskalsyta på en rätt stor del av skrovet. Det är NM epoxi, vilket jag på förhand hade hört kunde vara mer svårarbetet p.g.a. tjockleken. Jag har rollat på den, men den härdade lite för fort så att jag hann inte efterstryka speciellt mycket med pensel såsom jag hört att andra gjort. Lärdom: gör mindre ytor i taget.

Men, jag funderar. Jag har kommit fram till följande alternativ inför de kommande två skikten:

1. Slipa ytan. Det går, men är rätt tidsödande. Epoxin är hård.
2. Spackla med Biltemas lättepoxispackel (fantastisk produkt) och en spackelspade. Ganska enkelt, men det är ju stora ytor.
3. Lägga på ett nytt lager och hoppas på att det fyller ut de gamla apelsinskalen, men med risk för nya.
4. Lägga på resterande lager, strunta i hur det blir, och först därefter spackla/slipa enligt lämplig kombo av 1 och 2.

Det känns som om det är ogjort arbete att slipa till helt slätt om problemet återkommer. Men om apelsinskalen blir värre av de kommande lagren så är det kanske vits att ta i det direkt. Men när jag testar så verkar det inte bli sämre av mer epoxi. Det är förvisso kul att pilla med båten, men det finns ju gränser för hur kul det är att slipa och spackla, varför jag gärna hittar den mest effektiva lösningen...

Archibald
Guldmedlem

Re: Apelsinskal vid epoxibehandling

Inlägg av Archibald » ons 15 jan 2020, 18:13

Även jag planerar att under våren epoximåla botten och har funderat över samma problem. Min plan är att rulla samtliga inledande strykningar med så bra roller som jag hittar och utan mellanslipningar ifall jag lyckas hålla övermålningsintervallen. När tillräcklig färgtjocklek sedan uppnåtts rullas ytterligare någon eller ett par strykningar där jag först rullar på epoxin/färgen och nästan omedelbart efter drar av överflödig färg med en spackel. Det torde fylla dalarna till viss del och minimera behovet efterföljande slipning.

Metoden har testats med vanlig polerande bottenfärg för att fylla upp lokala färgsläpp med hyggligt resultat.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

azx077
Rookie
Kontakt:

Inlägg av azx077 » tor 16 jan 2020, 19:00

Intressant läsning då jag ska renovera en båt i sommar med min kusin. Upplever ni skillnad i vilken epoxi som används dyr/billig ?
menar bara om biltemas duger eller om jag ska köpa annat i någon fackhandel?

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 21 jan 2020, 13:35

Jag har använt Hempel på skrovet och Biltema på köl o roder.
Biltemas ger en slätare yta än Hempel, som gav apelsinskal...
Mycket nöjd med Biltemas epoxi - most bang for the bucks!

Skriv svar