Maxi 77 -81 med fönsterproblem.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bosseblås
Silvermedlem

Maxi 77 -81 med fönsterproblem.

Inlägg av bosseblås » sön 24 jul 2005, 12:22

I vår nyligen köpta Maxi 77, har någon tidigare ägare dragit i en rad med plåtskruv runt fönstren, vilker resulterat i lodräta sprickor från skruvarna.
Rutorna behöver bytas. Hur gör jag? Ska jag byta till polycarbonat? Vilket tätningsmedel ska användas? Finns det instruktioner att hämta någonstans?

Calle C

Inlägg av Calle C » sön 24 jul 2005, 16:53

bosseblås
Silvermedlem

Tack för tips!

Inlägg av bosseblås » ons 27 jul 2005, 17:00

Jag kan tänka mig att det blir en del nervös handsvett om man ska montera rutor själv. Är det möjligt för en normalbegåvad tekniker att reda ut det. Skulle vara kul att få kontakt med några som lyckats med metallram och utan.

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 27 jul 2005, 17:27

Hej

Med metallram är det bara att malla och montera.
I polykarbonat och akryl klarar vem som helst, tänk bara på att plastmaterialen utvidgar sig med luftfuktighet och temperatur, därför är det viktigt att de monteras så att rörelse tillåts, mao använd överstora hål
med elastiska packningar så är det inga problem.

Calle

bosseblås
Silvermedlem

tack Calle

Inlägg av bosseblås » ons 27 jul 2005, 17:29

Det verkar som om du har erfarenhet av jobbet.

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 27 jul 2005, 17:38

Hej

Ja, Jag jobbade med att lära ut bearbetningsteknik för plexiglas och makrolon under 10-15 år. Så överallt ser jag skräckexempel på montage av plexirutor och då skall man inte klaga på materialet utan på bristande kunskap hoss den som monterat densamma.
Det gäller alltid att utnyttja ett material med de egenskaper de har.

Calle

ps. naturligtvis förordar jag plexi, men rätt monterat.

Användarvisningsbild
Stålis
Erfaren medlem

Inlägg av Stålis » fre 29 jul 2005, 07:05

Calle C skrev:Hej

I polykarbonat och akryl klarar vem som helst, tänk bara på att plastmaterialen utvidgar sig med luftfuktighet och temperatur, därför är ...
Calle
Utvidgar plast sig av luftfuktighet? Är det stor skillnad mellan en torr och blöt skiva?

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 29 jul 2005, 11:39

Hej Stålis

Ja, både akryl och polykarbonat utvidgar sig betydligt av luftfuktigheten.
Det är inget problem bara man är medveten om det.
Undvik alltid stum montering för dessa material.

Calle

Tomas E

Inlägg av Tomas E » fre 29 jul 2005, 11:44

Calle C skrev: naturligtvis förordar jag plexi, men rätt monterat.
Vad är fördelen med plexi?

Vad innebär "rätt monterat"?

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 29 jul 2005, 14:16

Hej

Plexi är billigare, tillräcklikt starkt och helt UV-beständigt. Dessutom mer reptåligt.

Eftersom plexi rör på sig av temperatur och fuktighet bör montaget göras så att materialet tillåts röra på sig.
Om du monterar i ram bör denna vara utformad så att plexin kan röra sig ett par mm/m längd.
Om du tänker skruva fast plexin skall tätningsmassan vara anpassad för plexi ex.vis ättikfri silikon eller annan fästmassa som är lösningsmedelsfri, färgen på fästmassan bör vara ljus. Hålen som skall borras görs med plexiborr eller ett vanligt borr där du måste bryta skärvinkeln så att borret liksom skaver sig igenom. Hålen skall vara överstora så att en expanderbar skruvpackning får plats.

Allt detta låter kanske lite komplicerat, men det är det inte.

Lycka till
Calle

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » fre 29 jul 2005, 14:42

Calle C skrev:Hej

Plexi är billigare, tillräcklikt starkt och helt UV-beständigt. Dessutom mer reptåligt.
.../Text/
Lycka till
Calle
Njäe, stämmer det verkligen? Härdat glas blir inte repigt, min tidigare snipa hade det och det fanns inte ett märke ö.h.t på någon ruta, de såg som nya ut. Mina Maxirutor är fulla av repor, samma årsmodell på båda båtarna...
Bär av, bär av, BÄR AV

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 29 jul 2005, 18:22

Hej August

Det gällde en jämförelse mellan PC och PMMA, inget annat.

Härdat glas el. dyl. tror jag inte blir bra eftersom Maxibåtar har så stort flex i skroven.

Calle

Skriv svar