Startproblem för min VP D1-20
Re: Startproblem för min VP D1-20
Tror starkt på att avgaslimpan/slang har blivit fylld med vatten, och därefter sipprat in i cylindrarna.
Tror inte det är värre än att torka ur och få liv i den igen, det har säkert funnit en olje/diesel hinna som skyddat något.
Har gjort liknande med hojen, som efter flödande förgasare fyllde cylindrarna och nästan knäckte vevstakarna.
Komp-prov är lite överkurs på en tidigare frisk maskin. veva runt för hand, så känner du om kompressionen känns ok.
/ Thomas
Tror inte det är värre än att torka ur och få liv i den igen, det har säkert funnit en olje/diesel hinna som skyddat något.
Har gjort liknande med hojen, som efter flödande förgasare fyllde cylindrarna och nästan knäckte vevstakarna.
Komp-prov är lite överkurs på en tidigare frisk maskin. veva runt för hand, så känner du om kompressionen känns ok.
/ Thomas
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Startproblem för min VP D1-20
Ja du har ju redan konstaterat vatten så då var det ju det som bromsade. Följande sajt har du väl redan kollat:https://www.marinepartseurope.com/sv/e- ... 0%20F.aspxGlad_seglare skrev: ↑tis 29 okt 2019, 21:30Hej Seymor Inget problem med vakuumventilen. När jag skrev att motorn suckar så gick den inte runt utan gick en liten del av ett varv mot ett mjukt men definitivt motstånd. vatten är ju inkompressibelt så är det tillräckligt med vatten i en cylinder så går inte motorn runt utan att det brister någon annan stans.
Där finns sprängskisser över det mesta. Håller med thomask om trolig orsak. Har svårt se de andra alternativen som rimliga
Har själv fått en D-20 ny i höstas så jag är ju extra intresserad....
Re: Startproblem för min VP D1-20
I detta fallet, låter det som att avgasslangens krök innan utsläppet i aktern har legat för högt, typ högre än avgaslimpan.
Lägsta punkten lär ha varit förbränningsrummet.
/ Thomas
Lägsta punkten lär ha varit förbränningsrummet.
/ Thomas
Re: Startproblem för min VP D1-20
Moby Dick. Hej igen. Avgaskröken före utsläppet i aktern skall vara hög för att inte vågor skall slå in i avgasröret och vidare in i motorn.
När man stänger av motorn skall kvarvarande kylvatten som finns i avgasröret rinna ner och samlas i vattenlåset på lägsta punkten.
Det har ju funkat tidigare. "Glad seglare" körde ju motorn på land med kylvatten från hink så något sjövatten finns inte kvar.
Det var ju vid nästa startförsök problemen började. Om det är vatten från läckande topplockspackning är det ju glykol blandat men så snabbt pajar inte packningen så man dränker tre cylindrar.
Moby Dick
När man stänger av motorn skall kvarvarande kylvatten som finns i avgasröret rinna ner och samlas i vattenlåset på lägsta punkten.
Det har ju funkat tidigare. "Glad seglare" körde ju motorn på land med kylvatten från hink så något sjövatten finns inte kvar.
Det var ju vid nästa startförsök problemen började. Om det är vatten från läckande topplockspackning är det ju glykol blandat men så snabbt pajar inte packningen så man dränker tre cylindrar.
Moby Dick
Re: Startproblem för min VP D1-20
Givetvis en spekulation, men det kan nog tänkas att vattnet runnit via en hävert från hinken, och sedan in i avgassamlaren ("avgaslimpan" - denna är ju vattenkyld, och har ett utsläpp ner i avgasslangen. Har där varit fullt ner till vattenlåset/samlaren (en hink torde fylla upp hela avgasslangen ner till vattenlås/ljuddämpare) rinner det ju in bakvägen via hel, halv eller kvartsöppna avgasventiler. Troligen har vattenlåset "bara" bildats i en cylinder, även om det kan tänkas att man öppnar till ytterligare någon vid ett startförsök.
Hur vattnet än sökt sig till cylindern innebär att när vattnet tagits bort och oljan inte blivit alltför "vattenskadad", gäller det att köra motorn torr och varm, så den inte står fuktig under vintern. B-alternativet är att olja in cylindrarna - risken är rätt stor att om motorn inte är torr och "fet" så rostar loppen och kolvringarna under vintern. Är motorn ordentligt varmkörd och oljan är "vattenfri" (syns vanligen genom att den är klar, gyllene och inte gråfärgad) går det nog bra.
En nyare, bra motor är värd att man pysslar, ersättning kostar ju massor.
Hur vattnet än sökt sig till cylindern innebär att när vattnet tagits bort och oljan inte blivit alltför "vattenskadad", gäller det att köra motorn torr och varm, så den inte står fuktig under vintern. B-alternativet är att olja in cylindrarna - risken är rätt stor att om motorn inte är torr och "fet" så rostar loppen och kolvringarna under vintern. Är motorn ordentligt varmkörd och oljan är "vattenfri" (syns vanligen genom att den är klar, gyllene och inte gråfärgad) går det nog bra.
En nyare, bra motor är värd att man pysslar, ersättning kostar ju massor.
Anders S
- Glad_seglare
- Platinamedlem
- Inlägg: 165
- Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12
- Ort: Askim
Re: Startproblem för min VP D1-20
Hej på Er.
Tack alla som engagerat sig!!
Nu är spridare mm. återmonterat och motorn är körd. Den låter riktigt bra. Har bytt olja några ggr, med mellanliggande körning av motorn, och oljan är nu närmast gyllengul men räknar med minst ett oljebyte och filterbyte till innan allt är tiptopp. Körde motorn, inte allt för länge, utan vatten i sjövattenkretsen med bortmonterad impeller. Vill ju inte råka ut för samma sak igen. Innan det kom vatten i motorn hade jag kört igenom ett antal spänner med sötvatten i sjövattenkretsen men utan glykolinblandning. Det var ju nästa steg men det blev ju inte av.... (det gick ju inte att köra motorn). För att sötvattnet inte skulle frysa så sög jag ut det med en vakuumsug först genom avgasutsläppet i skrovet från utsidan av båten. Det kom ca 5 liter vatten. Jag monterade sedan bort slangen från värmeväxlarens sjövatteningång och sög rent den. Det kom nästan inget vatten utan det mesta var utsuget redan. Nu är frågan: Vågar jag lämna motorn åt minusgraderna i detta skick eller ska jag köra på med en hink glykolinblandat vatten? Vill helst slippa detta och göra en grundligare felsökning till våren då utomhustempen är lite behagligare.
Vad tror ni?
Hälsningar
Tack alla som engagerat sig!!
Nu är spridare mm. återmonterat och motorn är körd. Den låter riktigt bra. Har bytt olja några ggr, med mellanliggande körning av motorn, och oljan är nu närmast gyllengul men räknar med minst ett oljebyte och filterbyte till innan allt är tiptopp. Körde motorn, inte allt för länge, utan vatten i sjövattenkretsen med bortmonterad impeller. Vill ju inte råka ut för samma sak igen. Innan det kom vatten i motorn hade jag kört igenom ett antal spänner med sötvatten i sjövattenkretsen men utan glykolinblandning. Det var ju nästa steg men det blev ju inte av.... (det gick ju inte att köra motorn). För att sötvattnet inte skulle frysa så sög jag ut det med en vakuumsug först genom avgasutsläppet i skrovet från utsidan av båten. Det kom ca 5 liter vatten. Jag monterade sedan bort slangen från värmeväxlarens sjövatteningång och sög rent den. Det kom nästan inget vatten utan det mesta var utsuget redan. Nu är frågan: Vågar jag lämna motorn åt minusgraderna i detta skick eller ska jag köra på med en hink glykolinblandat vatten? Vill helst slippa detta och göra en grundligare felsökning till våren då utomhustempen är lite behagligare.
Vad tror ni?
Hälsningar
Glad Seglare just nu i en Winga 29