Här är vi helt överens.
Vilken är den optimala bottenstrukturen f segelbåt??
Re: Vilken är den optimala bottenstrukturen f segelbåt??
Alla borde ha skägg
Re: Vilken är den optimala bottenstrukturen f segelbåt??
Köparen av min Express målade botten med vit epoxi (tror faktiskt att det var just Internationals) och HELA botten blev ganska snart rejält gul.
Inte snyggt!
Vitt skrov o gul botten är ingen bra kombo
Re: Vilken är den optimala bottenstrukturen f segelbåt??
När det gäller "friktionsförbättrande åtgärder" (typ, ränder, "riblets") gäller ju att jämföra äpplen med äpplen, inte äpplen med gatsten (typ). Det vi helt säkert vet är att en riktigt slät botten alltid är gynnsammare än gropiga, och alla grepp man tar utöver polering skall ju ge bättre verkan än en maximal kappseglingsbottenputs.
Sedan skall man ju i många fall bottenmåla för att bibehålla slätheten, utan påväxt eller (hemska tanke) snäckor. I den mån man då kan lägga pensel- eller dynränder i strömningsriktningen bör det ju under alla förhållanden vara mindre illa än gräng (rollerknottror) eller ränder på tvären. I seriösa sammanhang poleras botten mer eller mindre spegelblank, men då bor ju båten oftast på land mellan seglingarna, och hålls noga ren. För de flesta av oss är det ju helt opraktisk, alltså målar vi.
Hade "Seawolfmålning" gått att bevisa som bättre än "superslät" hade ju "alla" gjort så, eftersom det är fullt tillåtet att bottenmåla båten. Dessutom bör man göra en jämförande test av "speedmålad" vs "superslät" innan man säkert vet att det blir BÄTTRE - det är ju inte det lättaste. Ett av verifieringsproblemen är också vad det är för struktur som är optimal, vassa eller rundade räfflor, till exempel och ifall färg som formulerats för att flyta ut och släta sig själv egentligen kan ge sådana räfflor som forskningen avser. Att fräsa upp (eller in) perfekta (för hastigheten) räfflor i formen (och därmed skrovet) lär ju bryta mot regelverket (precis som polymertillförsel är det, ett annat friktionsminskande knep).
Sedan skall man ju i många fall bottenmåla för att bibehålla slätheten, utan påväxt eller (hemska tanke) snäckor. I den mån man då kan lägga pensel- eller dynränder i strömningsriktningen bör det ju under alla förhållanden vara mindre illa än gräng (rollerknottror) eller ränder på tvären. I seriösa sammanhang poleras botten mer eller mindre spegelblank, men då bor ju båten oftast på land mellan seglingarna, och hålls noga ren. För de flesta av oss är det ju helt opraktisk, alltså målar vi.
Hade "Seawolfmålning" gått att bevisa som bättre än "superslät" hade ju "alla" gjort så, eftersom det är fullt tillåtet att bottenmåla båten. Dessutom bör man göra en jämförande test av "speedmålad" vs "superslät" innan man säkert vet att det blir BÄTTRE - det är ju inte det lättaste. Ett av verifieringsproblemen är också vad det är för struktur som är optimal, vassa eller rundade räfflor, till exempel och ifall färg som formulerats för att flyta ut och släta sig själv egentligen kan ge sådana räfflor som forskningen avser. Att fräsa upp (eller in) perfekta (för hastigheten) räfflor i formen (och därmed skrovet) lär ju bryta mot regelverket (precis som polymertillförsel är det, ett annat friktionsminskande knep).
Anders S